Viete, ako správne používať jednotlivé druhy tukov a olejov?

235
ako používať tuk v kuchyni

Olivový, repkový, slnečnicový, maslo, bravčová masť… na výber ich je veľa, no nie vždy tuk v kuchyni používame správne. Z dlhodobého hľadiska si tým však môžeme celkom uškodiť.

Nikde, ani v strave, nie je nič čierne alebo biele. A to platí aj o konzumácii tukov. Mnohí si myslia, že ide o strašiaka, ktorému sa treba vyhýbať a viníme ho z priberania. Tuky sú pre nás potrebné, pretože nám zabezpečujú energiu, pomáhajú nášmu telu absorbovať vitamíny rozpustné v tukoch a v neposlednom rade je tuk nositeľom chuti, preto je vďaka nemu každé jedlo o čosi lepšie.

Nie je tuk ako tuk

Tuk v prvom rade delíme na rastlinný (kokosový, olivový, repkový) a živočíšny (maslo, bravčová masť). Dlho prevládal názor, že:

  • rastlinný tuk = zdravý tuk
  • živošíčny tuk = nezdravý tuk
Zdroj: Canva

Namiesto toho by sme sa mali pozerať na to, koľko nasýtených, nenasýtených a trans mastných kyselín dané tuky obsahujú. Je to však o čosi komplikovanejšie. Mastné kyseliny sú malé guličky, ktoré sa spájajú do reťazcov, čím vytvárajú daný tuk. No a dôležitá je práve rovnováha, respektíve ich pomer v daných tukoch. Určite ste sa už stretli s pojmom omega 3 či omega 6 mastné kyseliny. Výskumy ukazujú, že ich vhodný pomer je 1:4, ideálne 1:1, no v skutočnosti to je 1:15. A to je problém, pretože vysoká konzumácia omega 6 mastných kyselín vedie ku kardiovaskulárnym ochoreniam. O tom, ako jedlo ovplyvňuje naše zdravie, nájdete viac článkov TU.

Bod pálenia tukov

Tu platí, že:

  • rastlinné tuky = nižší bod pálenia
  • živočíšne tuky = vyšší bod pálenia

Keďže zahrievanie tuku na vysokú teplotu mení štruktúru mastných kyselín a podporuje tvorbu škodlivých látok (napr. transmastné kyseliny), je dôležité používať jednotlivé tuky správne.

Opätovné ohrievanie a používanie prepáleného oleja je veľmi nebezpečné.

Ako používať jednotlivé druhy tukov v kuchyni?

Maslo

Klasické maslo sa rýchlo prepaľuje, pretoje je vhodné na prípravu jedál, ktoré majú kratšiu počiatočnú fázu prípravy. Napríklad:

  • rýchle osmahnutie cibuľky
  • krátke opraženie zázvoru s kari pastou
  • rýchly základ do polievky s jarnou cibuľkou
  • na záver varenia ako dochutenie

Ak však najradšej používate maslo, pri jedlách s dlhšou počiatočnou fázou prípravy siahnite po prepustenom masle ghí.

Olivový olej

Často ho používame nesprávne. Najzdravší je za studena lisovaný panenský olivový olej, ktorý je však vhodný iba do studenej kuchyne. Veľmi rýchlo sa prepaľuje a ak by sme na ňom smažili, bol by pre nás nebezpečný. Ak ho chcete používať aj pri pečení mäsa či ako základ pod cibuľu, siahnite po obyčajnom olivovom oleji.

Zdroj: Canva

Slnečnicový a repkový olej

Ide o dva u nás najčastejšie používané oleje. Ak by sme to mali zhrnúť, tak:

  • slnečnicový olej je vhodný na varenie v podobe ľahkého smaženia na panvici či restovanie. Tiež je vhodný na výrobu dresingov či marinád.
  • repkový olej má vyšší bod pálenia, preto je vhodný aj na ľahké fritovanie, smaženie a restovanie.

Bravčová masť

V našej gastronómii má práve bravčová masť veľmi silné postavenie. Má vysoký bod prepálenia, preto pri varení masť neprodukuje karcinogénne látky. Výborne poslúži ako základ do gulášov, na prípravu mäsa či vysmážanie rezňov. Trochu masti tiež dodá perfektný šmrnc kysnutému cestu. Alebo ju využite za studena, napríklad na čerstvom krajci chleba.

Kokosový olej

Pred pár rokmi sme zažili obrovský boom s kokosovým olejom. Dnes sa však väčšina odborníkov zhodujú na tom, že do kuchyne patrí, ale len vo veľmi malom množstve. Obsahuje totiž vysoký pomer nasýtených mastných kyselín. Kokosový olej preto radšej presuňte do kúpeľne. Na vaše vlasy, pokožku či nechty má totiž skvelé účinky.

Zdroj: Canva

Iné druhy tukov a olejov

Samozrejme, poznáme a používame oveľa viac druhov olejov, respektíve tukov:

  • Husacia a kačacia masť sú vhodné do ľahkej teplej kuchyne, výborné sú aj v studenej kuchyni
  • Margaríny – skvelá vegánska alternatíva k živočíšnemu maslu, aj na pečenie
  • Orechové a semiačkové oleje – tie používajte skôr ako dochucovadlá a vždy v studenej kuchyni

Opäť pripomíname, že žiadny zo spomenutých tukov nie je vyslovene dobrý alebo zlý. Všetko závisí od toho, v akom množstve či v akej forme ich konzumujeme. No a v neposlednom rade záleží aj na vašich chuťových bunkách. Niekto má na chlebe najradšej maslo, niekto zas husaciu masť. A niekto preferuje chuť masla v jedle, inému zas viac vonia olivový olej.

Zdroj 1 / Zdroj 2

zdieľať tento článok na:
FacebooktwitterlinkedinFacebooktwitterlinkedin
referencie