Takáto je realita! Majitelia reštaurácií o aktuálnej situácii

3870
Majitelia_restauracii

Ľudia pracujúci v gastronómii sa kvôli koronakríze dostali do veľmi ťažkej situácie. Reč je najmä o majiteľoch reštaurácií, barov, pubov či jedální, ktorých podniky sú od polovice marca zatvorené. Minimálne percento tržieb si mohli udržať vďaka donáškam, výdajným okienkam a od 6. mája môžu využívať aj terasy, no sú to príjmy, ktoré na prežitie reštaurácií nestačia.

Majitelia majú strach z toho, ako sa situácia bude ďalej vyvíjať a mnohí nevedia, či dokážu svoje podniky udržať nad vodou. “Mnohé reštaurácie museli prepustiť zamestnancov, museli si vybojovať akceptovateľné podmienky nájmu s prenajímateľom a robia rôzne opatrenia ako sa na trhu udržať, hovorí Kamila Slašťanová, zakladateľka portálu Menucka.sk.

Aj keď im bola sľúbená štátna pomoc, takmer nikto v gastro segmente sa jej zatiaľ nedočkal. “Štátnu pomoc pre podnikateľov vnímam ako veľmi slabú, zle komunikovanú a hlavne pomalú,” hovorí Peter Miklušičák, majiteľ reštaurácie Wimbledon Restaurant & Bar. Rovnaké názory zdieľajú takmer všetci majitelia, ktorých sme sa spýtali. I keď si žiadosť o pomoc podali hneď ako to bolo možné, odpovedí sa nedočkali. Ako sa vyjadril Andrej Gogola, spolumajiteľ reštaurácie Štefánka by Pulitzer, vláda sľúbila, že peniaze najskôr poputujú malým a stredne veľkým podnikateľom, no “…veľké podniky dostali od štátu prvú pomoc a nie my malí”.

Majiteľom by výrazne pomohla nielen krátkodobá či jednorazová pomoc počas koronakrízy, ale najmä dlhodobá štátna pomoc, ktorá by ich odbremenila od veľkého finančného zaťaženia. Mohli by si tak jednoduchšie robiť finančnú rezervu, na ktorú by siahli počas situácií ako je dnes. “V prvom rade by nám pomohlo zrušenie gastrolístkov a gastrokariet a taktiež úprava odvodového zaťaženia,” povedala Mária Ranincová, majiteľka reštaurácie Trojka pub & restaurant.

Trojka pub & restaurant

Pomoc s nájmami

Nájmy musia majitelia platiť či už majú otvorené, alebo zatvorené. “Vhod by padlo uzákoniť zníženie nájmu v krízovej situácii,” hovorí Juraj Bagírov, majiteľ reštaurácie Pizza club u ŠEBA. Nie všetci nájomcovia totiž vyšli v ústrety majiteľom, ktorí požiadali o zníženie nájomného, prípadne o odloženie splátky za nájom. “Štát by mal viac pomáhať s nájomným. Opasky si musia uťahovať nielen zamestnanci, ale aj prenajímatelia!”, vníma situáciu Patrik Kratochvíl, majiteľ reštaurácií ALATURKA.

Mnohí majitelia sú ale, naopak, vďační za to, že im nájomcovia v čase krízy skutočne pomáhajú. Niektorí sa rozhodli nebrať nájom za obdobie, keď má reštaurácia zatvorené, iní zas znížili nájom alebo odložili splátku na dobu, keď bude na tom reštaurácia lepšie. “Prenajímateľ bol ústretový, účtuje len energie, hoci sám spláca úver,” povedala o svojej situácii Tatiana Gregorová, majiteľka reštaurácie Halmi dvor.

ALATURKA

Terasa – výhra či almužna?

Od 6. mája krízový štáb rozhodol, že reštaurácie či bary môžu otvoriť svoje terasy. Podmienky sú ale prísne. I keď zákazníci sú nadšení, že si môžu konečne vychutnať kávičku či obedové menučko na terase, majitelia to až tak ružovo nevidia. “Nie je to dobré riešenie, lebo v prípade zlého počasia sa ľudia musia zbaliť a ísť domov, pretože nemôžu ani len dojesť vo vnútri,” pozerá sa na situáciu Veronika Murányiová, majiteľka reštaurácie Omama Shop Cafe. Veľa majiteľov terasy ani neotvorí, pretože sa im to skrz veľmi obmedzený počet zákazníkov neoplatí.

Treba však dodať, že, naopak, mnohí majitelia sa z otvorených terás tešia. “Kapacita sa nám síce scvrkne na 14, je to ale veľmi pekné oživenie,” teší sa Karol Graf, konateľ reštaurácie Gastro House – OD Slimák.

Gastro House – OD Slimák

Čo so zamestnancami?

To je ďalšia otázka, ktorá trápi a ťaží mnohých majiteľov gastro prevádzok. Tí musia platiť za zamestnancov vysoké odvody, ktoré im celú situáciu sťažujú. Majitelia síce môžu požiadať o odklad odvodov, no tým si tvoria dlhy do budúcna. Pri tejto otázke si mnohí majitelia uvedomujú, ako vhod by padla pomoc od štátu v podobe zníženia či úplného zmrazenia odvodov počas krízy. Vyhli by sa tak nútenému prepúšťaniu zamestnancov.

Zamestnávatelia sa snažia k prepúšťaniu pristupovať ako k poslednej možnosti. “Zatiaľ máme čašníčky na OČR a ostatných zamestnancov stále udržiavam na pôvodných zmluvách. Nikoho som zatiaľ neprepustil,” hovorí o situácii Ivan Kubíček, majiteľ reštaurácie BistrOne. Napríklad v Reštaurácii Peklo sa majiteľ so svojimi zamestnancami dohodol na znížených výplatách, ktoré im budú v priebehu budúcich mesiacov doplatené. Nie všetky reštaurácie však mohli spraviť takéto opatrenia. Niektoré z nich museli pristúpiť na radikálne riešenie, teda znižovanie stavov zamestnancov. Ako uviedla Petra Vydrová, majiteľka reštaurácie Famílija Bistro & Café, najskôr sa snažili byť ľudskí a marcové mzdy vyplatili v plnej výške, čo ich však dostalo do finančnej krízy. “Nakoniec sme ukončili 2 pracovné pomery a so zvyškom sme sa dohodli na znížení platov.”

Famílija Bistro & Café

Nestrácajú nádej

I keď majitelia vedia, že ich čaká ešte niekoľko ťažkých mesiacov, veria, že vďaka svojim zákazníkom to zvládnu. Tešia sa, že sa situácia pomaličky zmierňuje a dúfajú, že gastro svet sa čoskoro vráti do starých koľají. “Ďakujeme všetkým zákazníkom, ktorí nás podporili svojou návštevou v našej prevádzke. Každá takáto návšteva nám dáva nádej do budúcna,” odkazuje Michal Benca, majiteteľ reštaurácie Pizza&Grill Teniska. Rovnako to vidia všetci majitelia, ktorí sa už tešia na svojich zákazníkov a svoju prácu. “Snáď sa čoskoro vidíme aj na nedeľných obedoch pri rôznych akciách so živou hudbou, jedlom, pitím, zábavou a len si spolu zaspomíname na túto hnusnú pliagu!”, nestráca optimizmus Tomáš Pörsök, majiteľ reštaurácie SK&HU Étterm.

Tento článok je napísaný na základe odpovedí od majiteľov reštaurácií, ktorí sa s nami podelili o svoje skúsenosti, obavy a názory. Kompletné odpovede od všetkých majiteľov si môžete prečítať na tomto odkaze.

zdieľať tento článok na:
FacebooktwitterlinkedinFacebooktwitterlinkedin
referencie