O portáli Kávičkari.sk ste už zrejme počuli. Jeho zakladateľka, šéfredaktorka a duša projektu Simona Budinská nosí v srdci nielen kvalitnú kávu. Cit má aj pre gastronómiu a svojím pôsobením prináša na slovenskú kulinársku scénu čerstvý vietor.

Simona, pred založením portálu Kávičkári.sk ste sa venovali viacerým profesijným činnostiam. Ktorá vás najviac ovplyvnila v smerovaní ku gastronómii?

Som vyštudovaná novinárka a primárne som sa snažila venovať tomuto povolaniu. Veľmi skoro som sa však dostala do sveta PR a začala som pracovať ako marketingový špecialista, avšak vždy som sa snažila zostať s gastronómiou v kontakte. Či už prostredníctvom klientov, článkov pre rôzne média alebo len prácou pre podniky mojich rodičov. Vyrástla som v „krčmárskej“ rodine, kde každý niečo robil v rámci gastra, a to ma veľmi silno ovplyvnilo.

Váš portál sa stretol s úspechom, ľudia si dnes dajú poradiť pri výbere kvalitných kaviarní. Nechýbajú na ňom krásne fotografie a inšpiratívne rozhovory. Kam sa plánujete s portálom posunúť v blízkej budúcnosti?

Takmer na začiatku našej práce som v jednom bare stretla pána, ktorý pri pohľade na tapetu môjho mobilu skríkol: “Vy ste z kávičkári.sk?“ Mala som totiž ako tapetu naše logo. Bolo to v časoch, keď sme mali asi 300 fanúšikov. Bol to však veľmi silný moment, ktorý ma posunul a napovedal mi, že naši čitatelia sú naozaj všade. Pôžitkárov je z roka na rok viac a každý chce vedieť, kde sa dobre naje, napije, či zažije skvelý pobyt.

Zasúťažte si o chutné ceny v našej veľkej vianočnej súťaži

Slovíčko úspech je pre mňa veľmi silné slovo, ktorého sa aj tak trošku bojím, hoci je v poslednej dobe s našim médiom často skloňované. Stále vidím, kde sme a kde by sme mohli byť, keby je nás viac, máme väčší kapitál atď. Ale každopádne som vďačná za to, kde sme a že máme svojich čitateľov, ktorí nás sledujú a dajú na naše odporúčania. Rada by som si udržala túto dôveru nielen zo strany čitateľov, ale aj majiteľov podnikov, ktorí sú s našou prácou spokojní. Určite plánujeme aj redizajn, aby sme boli stále trendy.

Simona Budinská: Práca na portáli Kávičkari.sk vyzerá aj takto, foto: kavickari.sk
Práca na portáli Kávičkari.sk vyzerá aj takto, foto: kavickari.sk
Ako ste spomínali, ste povolaním novinárka. Študovali ste odbor žurnalistika v Nitre. Máte pocit, že vás štúdium pripravilo na prácu, ktorú robíte dnes?

Štúdium na škole mi dalo veľa – skvelý základ, odvahu a najmä výnimočných priateľov, s ktorými spolupracujem dodnes. Moji spolužiaci sú rozlezení na mnohých miestach, ale mnoho z nich už písalo pre nás článok či robilo korektúry. Všetko sú to ľudia, ktorí počas univerzitných rokov aktívne pracovali. Či už v malých lokálnych redakciách alebo vo väčších.

Samozrejme, mohla by som povedať, že mohli sme mať viac praxe – ale kto chce, ten si ju nájde. A novinár by mal byť v prvom rade dravý. Čo sa týka školského systému, myslím si, že prax je základ a vyučujúci by mali mať reálne skúsenosti. Najmä v dobe, keď sa pravidlá menia neskutočne rýchlo, by som  iste na školy pozývala viac ľudí z praxe. My sa to teraz snažíme robiť pre gastronomické školy. V rámci celého projektu (ne)učebnica Gastrolove chodíme po školách s profesionálmi z knihy a prezentujeme ich príbehy. Pretože naozaj takmer každý začínal pri umývaní tanierov či čistení zemiakov.

Ste aj autorkou, resp. odbornou koordinátorkou dvoch knižiek, ktoré kopírujú slovenskú gastronomickú scénu. Ktorá z týchto dvoch publikácií je pre vás väčšou „srdcovou záležitosťou“?

Tak toto je ťažká otázka. Naozaj. TOP MIESTA NA SLOVENSKU je dvojjazyčný bedeker pre širšiu cieľovú skupinu. Je to vyslovene kniha pre našich čitateľov, ktorí chcú mať po ruke dobré miesta, kam môžu ísť. Je to moja prvá kniha, takže celý proces bol pre mňa novinkou a keď vyšla, prežívala som pocity eufórie. Kniha bola žiadaná, aj zo strany vydavateľov. Gastrolove je opak. Knihu nik nechcel, vydala som ju sama a bol to taký môj nápad, ktorý mohol dopadnúť všelijako. Keď dnes vidím, s akým úspechom sa stretla, že si ju ľudia reálne kupujú, chvália sa s ňou a fotia, je to pre mňa stále neuveriteľné. Najmä vďaka Gastrolove sme sa posunuli na iný level a vznikol samostatný projekt spájajúci knihu, konferenciu, prednášky po školách a celú filozofiu lásky ku gastronómii.

Takže keď teraz odpoviem, je to (ne)učebnica Gastrolove. Lebo síce honorár z prvej knihy šiel na OZ Vagus, ale s touto druhou knihou spôsobujeme revolúciu. A o tú v gastre ide. Samozrejme, aj tu chcem aby sme to, čo robíme, posunuli na iný level. V septembri plánujeme druhú “nekonferenciu” ku knihe a polovička z ceny vstupeniek pôjde na jedno občianske združenie, ktoré bolo založené pre jedného krásneho malého chlapčeka. Ten sa, žiaľ, nenarodil úplne zdravý. Jeho rodinu čakajú obrovské výdavky, tak im chceme aspoň takto pomôcť.

Simona Budinská: (Ne)učebnica Gastrolove má veľmi príjemný dizajn, foto: kavickari.sk
(Ne)učebnica Gastrolove má veľmi príjemný dizajn, foto: kavickari.sk
S akými ohlasmi ste sa stretli pri publikácii TOP MIESTA na SLOVENSKU? Necítil sa niekto dotknutý, že ste ho do výberu nezaradili?

Nie, nikto sa nám našťastie neozval. (smiech) Všetci boli nadšení, aj keď stretli sme sa aj s neprofesionalitou niektorých majiteľov, najmä čo sa komunikácie týka. Niektorým už totiž stúpla sláva do hlavy. Avšak brali sme to komplexne a zaraďovali sme dobré prevádzky, či už s milými alebo menej milými majiteľmi.

Apropo, výber. Ako ste postupovali či stále postupujete pri hodnotení kaviarenských zariadení?

Prevádzka musí spĺňať niekoľko faktorov – miesto, atmosféra, servis, sortiment, personál… V Bratislave bol napríklad pretlak dobrých prevádzok, tak sme do úvahy brali aj marketing – ako komunikujú, či robia niečo navyše pre klientov (rôzne akcie a podobne).

Odkiaľ prišiel nápad na tvorbu knižného konceptu, akým je (ne)učebnica Gastrolove?

Najprv prišiel názov a potom celá myšlienka. Kočíkovala som svojho syna a vtedy mi napadlo množstvo vecí. Jednou z nich bolo aj to, že by sme mali pomôcť školám a gastronómii celkovo.

Simona Budinská: foto: kavickari.sk
foto: kavickari.sk

Napríklad v Bratislave existovalo jedno skvelé bistro, bolo šarmantné a v pasáži. Avšak neinvestovalo ani korunu do marketingu. Myslím si, že to jednoducho majiteľ nepovažoval za prioritu. Avšak ľudia sa o vás nedozvedia, najmä keď ste obklopení konkurenciou. Preto som si povedala, že zostavím návod, ako s láskou žiť a prežiť v gastronómii. Za roky práce na portáli sme stretli množstvo skvelých profesionálov, ktorí sa s nami podelili o know-how. My sme tomu dali len peknú formu, ľahký text a krásne foto, aby sa to dobre čítalo i študovalo. Jednoducho aby to bolo trendy. A ono sa to naozaj podarilo. Čítajú nás študenti, ale aj majitelia prevádzok. V Bratislave, v Krupine i vo Vranove nad Topľou. (úsmev)

Dočítali sme sa, že táto knižka je celá vytlačená na recyklovanom papieri. Je pre vás ekológia dôležitou témou, či už v súkromí alebo v pracovnom prostredí?

Je to pre mňa mimoriadne dôležité. Niekedy som až otravná voči môjmu okoliu, ale naozaj sa snažím o to, aby som vytvorila čo najmenej odpadu. Neznášam pohľad na plastové fľaše a naozaj som sa dostala do fázy, keď som radšej smädná. Snažím sa tak vykompenzovať to množstvo, ktoré som vyprodukovala dovtedy, než som sa ekológiou začala zaoberať. A navyše, vychovávam dve deti a nie som eko mamička, ale používam jednorázové plienky, teda stále zaťažujem životné prostredie. Rovnako ma veľmi trápi, keď vidím a viem, koľko jedla sa denno-denne vyhodí z luxusných hotelov. Lebo sa to skrátka musí. Nebolo by lepšie, keby si ho vzali zamestnanci alebo by ho odniesli niekam, kde by sa zúžitkovalo? Verím, že aj táto otázka sa časom vyrieši.

Simona Budinská: So starším synom pri dobrej káve, foto: kavickari.sk
So starším synom pri dobrej káve, foto: kavickari.sk
Vaše knihy sú plné inšpirácie pre domácich aj pre turistov či potenciálnych návštevníkov Slovenska. Odkiaľ čerpáte inšpiráciu, ktorú posúvate ďalej, vy a váš tím?

U ľudí, ktorých navštívime a na cestách. Každý človek i miesto je pre nás inšpiráciou.

Chystáte v blízkej budúcnosti ďalšiu publikáciu orientujúcu sa podobným smerom ako dve predošlé?

Áno, tento rok som si s príchodom druhého syna dala pauzu, avšak v roku 2020 vyjde kniha o najlepších hoteloch na Slovensku. Na tej už pomaly pracujeme.

Dobrá káva sa stala synonymom oddychu, životného štýlu. Ako vyzerá dobrá káva vo vašom ponímaní?

Kávový nápoj musí byť kvalitné pripravený. Milujem dobré cappuccino z mandľového mlieka, to si dokážem naozaj vychutnať. Či už je to doma alebo niekde vonku. A keď mám aj dobrú spoločnosť, som najspokojnejšia.

V ktorých kaviarňach či bistrách na Slovensku vás môžu naši čitatelia stretnúť?

V Bratislave rada chodím do Enjoy bistra alebo do Soho. V Nitre je to GIO. V Ivanke Štefánik a v Pezinku Mlsná Emma, v Senci Versh. To sú miesta, o ktorých môžem povedať, že som tam štamgast. A keď idem do Bystrice, tak Bottova a v Štiavnici zas Gavalier. V Tatrách je to Hotel Lomnica a Kempinski. Láka ma to nielen za dobrým jedlom, nápojmi, ale aj za dobrými ľuďmi.

Zdroj foto: archív kavickari.sk