Servírovanie robí reštauráciu podobne ako šaty robia človeka

244
servírovanie

Pre majiteľov reštaurácií je často absolútnou prioritou jedlo. To, z akých surovín sa skladá a ako vyzerá finálny produkt je nepochybne to, po čo si zákazníci do reštaurácie prídu. Nemali by ste však podceňovať ani silu krásne prestretého stola. Prečo by malo byť servírovanie a prestieranie vysoko na zozname priorít?

V prvom rade preto, že dôležitosť samotnej prezentácie jedla rastie spolu s rozmachom sociálnych médií. Každý návštevník vašej reštaurácie má so sebou telefón s možnosťou fotografovať alebo kamerovať, čo znamená, že môže svoj celkový dojem posunúť ďalej do internetového priestoru s nekonečným množstvom ďalších zákazníkov.

O vynikajúcom kulinárskom zážitku dnes teda nerozhoduje len chuť jedla, ale aj servírovanie a celková prezentácia pokrmov. Vizuálna estetika taniera a jedla na ňom dáva zákazníkov prvý impulz o tom, aký bude jeho najbližší gastronomický zážitok. Prečítajte si niekoľko dôvodov, prečo je servírovanie skutočne dôležité. Pridali sme aj nápady, ako ho prípadne vylepšiť, ktoré by ste do svojho konceptu v roku 2022 určite mali zaradiť.

Estetika na tanieri ako marketingový nástroj

Jednou z najväčších chýb, ktoré môžete ako majiteľ alebo manažér reštaurácie urobiť je podceniť servírovanie a jeho estetiku. Stačí, aby sa do celkového dojmu na svojom tanieri zamiloval jeden zákazník, ktorý svoj zážitok pomocou recenzie na sociálnych sieťach alebo Google pošle ďalej a otvorí vám desiatky dverí ďalších príležitostí.


ODPORÚČAME VÁM:

Ste zákazník reštaurácií?
Pozrite si denné menu v okolí. Ste majiteľ alebo manažér reštaurácie?
Pridajte sa na portál Menučka
a uverejňujte tu Vaše menu.
Priama registrácia tu.

Ľudia vo svojej podstate milujú to, čo je esteticky krásne. Kvalitný styling jedla a dizajnový servis sú takmer bezplatným marketingovým nástrojom. Vďaka nim a ústnemu (v tomto prípade obrazovému) online šíreniu si môžete vybudovať slušnú základňu zákazníkov, ktorí prídu, aby ochutnali a na vlastné oči videli to krásne naservírované jedlo.

Prezentácia jedla psychologicky komunikuje kvalitu pokrmov vo vašom podniku. Je znak úrovne reštaurácie, ale aj skúsenosti a odbornosti personálu. Zlá prezentácia môže odrážať neharmonický tím v kuchyni, nižšiu hygienu či podpriemernú kvalitu potravín. A to predsa nechcete, či áno?

Krásne servírovanie = vyššia chuť do jedla

V prípade, že zákazník dostane na tanier esteticky naservírovaný pokrm s dokonale zladenými farbami (a chuťami), bude mať na jedlo automaticky väčšiu chuť. Podobné časti mozgy, ktoré spracovávajú esteticky príjemný pohľad a eufóriu z neho pracujú aj v prípade vysielania signálov o vynikajúcej chuti. To najlepšie, čo môžete pre svojho zákazníka urobiť je spojiť vizuálny a chuťový zážitok do jedného, aby sa emócia z jedla prepojila.

Tip: Nebojte sa experimentovať s farbami na tanieri. Pridajte k pokrmom vždy niečo zelené, čo navodzuje pocit celkovej čerstvosti a naviac pôsobí príjemne na pohľad (napríklad tymian či bazalku k slaným jedlám, mätu alebo medovku k sladkým). 
servírovanie
foto: Pexels

Investícia sa oplatí

Ako ste už iste pochopili, prezentácia jedla je hotová alchýmia. Nejde len o to, ako rozdeliť a farebne doladiť jednotlivé typy pokrmov na tanier. Do veľkej miery záleží aj na tom, ako taniere, príbory, obrúsky, poháre a všetko, čo uvidí zákazník na stole vyzerajú.

Servis by mal odrážať celkovú atmosféru a myšlienku reštaurácie. Vďaka tomu, že budú jeho jednotlivé kusy ladiť medzi sebou, ale aj so zariadením reštaurácie, si vytvoríte dokonalý koncept. Zákazníkom sa zapíše do mysli a vždy, keď niekto napríklad povie ručne robené keramické šálky na kávu či ťažký zlatý príbor, automaticky im v hlave nabehne vaša reštaurácia.

V žiadnom prípade nepodceňujte servis, ktorý si do podniku vyberiete. Ak sa rozhodnete pre kvalitnejšie kúsky, bude síce počiatočná investícia finančne náročnejšia, no vďaka všetkým vyššie uvedeným aspektom ju určite neoľutujete. Predstavte si napríklad situáciu, že prídete do elegantnej dizajnovej reštaurácie s urban štýlom, no jedlo vám čašníci prinesú na najlacnejších bielych tanieroch. Nepokazilo by to celkový dojem z návštevy toho miesta?

Na tvare a veľkosti záleží

Rozličné tvary tanierov sa esteticky hodia k rozličným druhom jedla, ktoré na nich v reštaurácii podávate. Okrúhle sa hodia napríklad k veselým, výživným jedlám, obedovým menu či farebným brunchom. Zatiaľ čo hranaté (štvorcové alebo obdĺžnikové) navodzujú eleganciu. Hodia sa skôr k dizajnovým zákuskom, predjedlám, moderným gurmánskym jedlám či na prezentáciu degustačného menu.

Rovnako je to s veľkosťou. Príliš malý tanier spôsobí, že jedlo bude z taniera prekypovať a bude vyzerať ledabolo, zatiaľ čo priveľký tanier, logicky, vyvolá v zákazníkovi pocit nedostatku.

Tip: Zlaté pravidlo hovorí, že na tanieri by vždy malo byť vidno prázdne (biele alebo farebné) miesta po okraji. Podľa veľkosti porcií teda voľte aj veľkosť taniera tak, aby jedlo na ňom pôsobilo primerane. Väčšie kusy (napríklad steak) by ste mali umiestňovať do stredu a na finálnu verziu servírovania sa pozrieť z diaľky 1-2 metre.
servírovanie
foto: Pexels

Psychológia farieb nie je mýtus

Rovnako ako farba interiéru reštaurácie ovplyvňuje celkovú atmosféru a pocit z kulinárskeho zážitku, ovplyvňujú ju aj farby vašich tanierov. Farby vysielajú rôzne správy do mozgu vašich zákazníkov a môžu ich chuť do jedla (alebo chuť vrátiť sa do vášho podniku) významne ovplyvniť. S bielymi taniermi nikdy neurobíte chybu, pretože zvýrazňujú pestrosť farieb jedla a pozdvihujú ho na vyššiu úroveň. V modernejšom interiéri sa môžete rozhodnúť pre servis čiernej alebo populárnej sivej farby.

Tip: Niekoľko výskumov ukázalo, že farba, ktorá najmenej podporuje chuť do jedla je modrá. Naopak, podporujúci pocit vyvolávajú odtiene červenej a žltej.

Ako umiestniť jedlo ma tanier efektne?

Ako sme spomínali vyššie, nie je jedno, kde položíte jednotlivé druhy jedla na tanier. Rôzne ingrediencie patria na rôzne miesta. Niektorí kuchári sa riadia pravidlom hodín, keď umiestňujú hlavné mäsové alebo vegánske ingrediencie na pomyselný ciferník medzi čísla 3 a 9. Prílohy (sacharidy v jedle) ako ryžu či zemiaky medzi čísla 9 a 12, zatiaľ čo farebnej zeleninovej prílohe zostáva miesto medzi čísla 12 a 3.

Dobrá rada znie – implementuje na tanier nepárny počet prvkov. Jedlá, ktorá sa skladajú z viacerých kúskov hlavných ingrediencií (kuracie kúsky, mušle či krevety) pôsobia v nepárnom počte hojnejšie a na prvý pohľad estetickejšie.

Tip: Napriek tomu, že sme v článku zdôrazňovali predovšetkým dôležitosť vizuálnej estetiky na tanieri, nezabudnite sa sústrediť na zladenie jednotlivých chutí. Nepoužívajte oblohu len na skrášľovacie účely, ale dajte si záležať na tom, aby (hoci občas netradične) dopĺňala chute hlavného jedla. Experimentovanie sa vám môže vyplatiť, netradičná príloha, ktorá je naviac vizuálne pekná, často láka ľudí sa do vášho podniku opätovne vracať. 

zdroje: Kopintablewear.com, Posist.com

zdieľať tento článok na:
FacebooktwitterlinkedinFacebooktwitterlinkedin
Sledujte nás na Facebooku