Večne konzultovaná otázka – aké by sme mali nechať v reštaurácii prepitné? Okrem toho, že to závisí od ochoty obsluhujúceho personálu, existujú u nás aj vo svete určite pravidlá, ktoré by sme podľa reštauračnej etikety mali dodržiavať. 

Niekedy by sme mohli polemizovať o tom, či si konkrétny čašník alebo čašníčka zaslúži dostať za svoju prácu a ochotu peniaze naviac, hlavne pokiaľ sa tam ochota sotva nachádza. Ak sa rozhodnete, že prepitné nenecháte, je to vaše rozhodnutie, ktoré musí obsluha rešpektovať.

Je však tradične zaužívaným zvykom, nechať v službách (rovnako ako v reštauráciách sa necháva prepitné aj v hoteloch, taxíkoch a pod.) naviac niekoľko percent zo sumy, ktorú platíme. Existuje niekoľko pravidiel, ktoré síce nie sú oficiálne spísané nijakým dokumentom, no všeobecne platia pri dávaní takzvaného tringeltu v reštauráciách (z nemeckého trinkgeld – peniaze na pitie, pozn. redakcie).

prepitné
foto: pxhere.com

Ako je to u nás? 

Prepitným dávame najavo, že nám chutilo a so službami sme boli spokojní. Pokiaľ nás teda čašník (napríklad) neoblial horúcou polievkou, slušnosť nám káže zanechať ho. Považuje sa za dobrovoľné, no poukazuje na váš takt a vychovanie.

Správne sa u nás na Slovensku, ako aj vo väčšine krajín, počíta prepitné ako percentuálna čiastka z nášho účtu za jedlo. V našej krajine je slušnosťou zanechať prepitné vo výške minimálne 10 % z celkovej sumy. Ak necháte menší tringelt, obsluha si to môže vysvetliť ako vašu nespokojnosť. V opačnom prípade zase môžete nechať peňazí aj trošku viac, podľa etikety však maximálne 15 % z celej sumy plateného účtu.

Čo s kreditnou kartou

Hoci ani dnes je úplnou samozrejmosťou platba kartou vo všetkých reštauračných zariadeniach, vo väčšine vám túto možnosť už ponúknu. Zaplatiť bankomatovou kartou však nie je spôsob, ako sa vyhnúť slušnému prepitnému. Pokiaľ sa rozhodnete platiť týmto spôsobom, existujú pre vás dve riešenia.

prepitné
foto: maxpixel.net

Obsluhujúcemu čašníkovi či čašníčke môžete pri platení povedať sumu navýšenú o adekvátnu čiastku. Oni ju následne zadajú do terminálu a prepitné je na svete. Často sa však stáva, že toto sa k samotnej obsluhe nikdy nedostane.

Preto je na mieste a celkom v poriadku zvoliť druhý spôsob – príslušné percento zo sumy dať obsluhe v hotovosti do dlane alebo ho ponechať na stole, kde sme večerali. Je to v súlade s etiketou a ukazuje to vaše správanie v tom najlepšom svetle.

Percentá sa líšia v závislosti od krajín

Nie všade v Európe a vo svete je však prepitné považované za samozrejmosť. Zamestnanci v niektorých krajinách ho berú ako urážku ich práce. Tušili ste to?

Dôvodom neistoty pri prepitnom bývajú napríklad arabské krajiny, USA či krajiny ďalekého východu. Ich kultúra je od našej do značnej miery odlišná, a preto sa niet čomu čudovať, že rozdiely nastávajú aj v reštauračnej etikete.

Na pomoc v tejto problematike sme si vzali výskum britskej spoločnosti Good Housekeeping Institute, ktorá priniesla prehľadnú tabuľku s krajinami, do ktorých cestovatelia často zablúdia. Pri jednotlivých krajinách uviedli percentuálny podiel výšky účtu, ktorý je vhodné zanechať na stole po zaplatení.

prepitné: Prepitné vo svete, foto: Good Housekeeping Institute
Prepitné vo svete, foto: Good Housekeeping Institute

Z prehľadnej infografiky možno spozorovať, že krajiny ako Turecko, Španielsko, Taliansko, Južná Afrika či India sa od slovenskej kultúry prepitného nelíšia. Francúzsko si 10 % započítava do cien, preto je tam stravovanie trochu drahšie, no nikoho neurazíte drobným prepitným naviac. Amerika je považovaná za krajinu s najvyšším prepitným, preto si k svojim nákladom na jedlo budete musieť pripočítať až 25 % z celkovej sumy jedla.

Presným opakom sú napríklad krajiny Čína, Japonsko či Brazília, pri ktorých možno vidieť krížik. Ten je znakom toho, že krajania nie sú zvyknutí dostávať prepitné, za svoju prácu sú platení a považujú ho skôr za urážku, v lepšom prípade vašu neznalosť.

prepitné
foto: Florian Plag

Niektoré dni sme náchylnejší dávať väčšie prepitné

Zaujímavý fakt na záver – tušili ste, že v niektoré dni sme náchylnejší byť štedrejšími a nechať väčšie prepitné? V USA sa venovali výskumu ľudského správania v reštauráciách počas jednotlivých dní a dospeli k pozoruhodnému zisteniu.

Zatiaľ čo väčšina ľudí by mohla očakávať piatkový či sobotný večer, najväčšie prepitné dosiahli reštaurácie pri neskorých nedeľných raňajkách, takzvanom brunchi. Prepitné sa vyšplhalo v priemere na viac ako 20 % z celkovej zaplatenej sumy. Štedrými sa ľudia stávajú najmä preto, že sú oddýchnutí a majú lepšiu náladu ako po zvyšok týždňa.

Ako ste na tom s prepitným vy? Nechávate ho pravidelne a považujete ho za slušnosť alebo si ho musí obsluha zaslúžiť svojím správaním? Dajte nám vedieť v komentároch.

Zdroje: akoapreco.com,independent.co.uk (1)independent.co.uk (2)

Zdroje foto: commons.wikimedia.org (Florian Plag), shutterstock.com, maxpixel.net, pxhere.com

Pozývame vás na tieto akcie, kde budeme aj my. Radi sa s vami stretneme :)

Vložiť komentár