Pred niekoľkými dňami schválila aktuálna vládna koalícia niekoľko nepopulárnych opatrení, ktoré súhrnne nazvali pojmom konsolidačný balíček. Ten okrem iného obsahoval zvýšenie DPH pre segment cestovného ruchu z 10 na 23 %, čo môže mať fatálne dôsledky (nielen) pre túto oblasť.
Slovensko sa týmto opatrením zaradí medzi krajiny Európskej únie s najvyššou DPH vôbec. K lepšej životnej úrovni a vyšším reálnym mzdám nám to nepomôže, práve naopak. V niektorých segmentoch – napríklad aj v cestovnom ruchu, ktorý je s gastrom neodmysliteľnou spojený – je zvýšenie DPH skokové až o 13 %. Čo to znamená v praxi?
O nás bez nás
„Zvýšiť DPH z 10 na 23 % pre hotelový sektor je príliš veľký skok, ktorý môže mnohým veľmi skomplikovať fungovanie,“ vyjadrila sa na margo problematiky Kamila Slašťanová, majiteľka nášho portálu. Situáciu sme pozorne sledovali od začiatku a šokovalo nás prvé oznámenie, ktorým bolo takéto zvýšenie DPH pre gastro. Hotely a ubytovacie zariadenia mali dostať zníženú daň, z 10 % na 5 %.
Hneď na druhý deň však vláda zmenila svoje rozhodnutie a zvýšenie DPH otočila. Gastro „získalo“ zníženie na 5 % (z pôvodných 10 % DPH), no sektor ubytovania a cestovného ruchu dostal poriadnu prirážku. Zdá sa vám, že rozhodnutia padali nepremyslene a bez reálnej debaty s odborníkmi z HoReCa segmentu? Súhlasí s vami aj Martin Novotný, generálny manažér Asociácie hotelov a reštaurácií Slovenska (ďalej len AHRS).
„Je neprípustné, že sa o takto zásadných zmenách dozvedáme z tlačových konferencií, nie za rokovacím stolom. Žiadame vládu o férovú diskusiu a odborné riešenia, ktoré budú skutočne pomáhať sektoru cestovného ruchu, nie ho ničiť,“ uviedol v oficiálnom stanovisku AHRS ešte v deň, keď vláda ohlásila konsolidačný balíček.
Skokové rozdiely v HoReCa segmente nedávajú zmysel
Pred 3,5 rokmi (počas pandémie, a teda pre gastro komplikovanej situácie) bola Kamila Slašťanová súčasťou iniciatív, ktoré spolu bojovali za zníženie DPH v gastre na 10%. Vtedy v záujme prežitia, ale dlhodobo aj v záujme lepšieho fungovania, udržania pracovných miest, schopnosti adekvátne odmeniť zamestnancov, konkurencieschopnosti či konečných cien na únosných úrovniach dosiahol gastro segment malé víťazstvo.
„Vtedajšia opozícia obhajovala naše snahy o nižšiu DPH pre gastro a zdanlivo rozumela súvisiacim argumentom. Zníženie na 10 % sa napokon podarilo pred 2 rokmi, aj keď následná inflácia a zvyšovanie cien energií a iných nákladov opäť skomplikovali situáciu,“ píše Kamila v príspevku na svojom LinkedIn profile.
Súčasťou opatrení spred 2 rokov bolo aj zavedenie jednotnej DPH pre segment gastro a cestovný ruch celkovo. Oba sektory fungovali odvtedy s 10% daňou, čo bolo najlogickejšie riešenie.
Ide totiž o úzko prepojené trhy, ktoré jeden bez druhého nedokážu fungovať. Robiť medzi nimi tak veľké skokové rozdiely nedáva zmysel a svedčí o tom, že rozhodnutia padli amatérsky, bez predošlej diskusie.
„Ako keby na úrade vlády bolo koleso šťastia. To sa zatočí ráno a je to 5 %, a keď sa zatočí večer, je z toho 23 %,“ vyjadril sa k téme aj Matej Matejka, predseda predstavenstva Združenie cestovného ruchu Vysoké Tatry. Matejka je zároveň spolumajiteľom a konateľom hotelovej siete Aplend, ktorá prevádzkuje viaceré ubytovacie zariadenia v Tatrách. Zvýšenie DPH sa dotkne aj jeho a siete ľudí, s ktorými úzko spolupracuje.
„Prosím všetkých, podporte nás v tomto boji ako môžete a verím, že spoločne zastavíme tento nezmyselný a dlhodobo likvidačný návrh pre celý cestovný ruch na Slovensku,“ píše Matejka na svojom LinkedIne a zároveň príspevkami dlhodobo vyjadruje podporu AHRS a ďalším organizáciám.
Otvorená výzva vláde navrhuje zvýšenie prehodnotiť
Zatiaľ je zvýšenie DPH v rovine návrhu, s aktuálnym vyskladaním koaličných strán však existuje vysoká pravdepodobnosť, že návrh schvália. Ľudia, ktorí pracujú v HoReCa sektore sa však len tak ľahko nevzdávajú.
V pondelok 23. septembra sa konala tlačová konferencia Zväzu cestovného ruchu SR (ZCR SR), AHRS a Bratislava Hotels Association (BHA). Zástupcovia organizácií tu jednohlasne vyzvali Ministerstvo financií SR, aby prehodnotilo navrhované zavedenie 23% DPH na ubytovacie služby.
Aj my sa pripájame k výzve #DPH23STOP (hashtag môžete nájsť na sociálnych sieťach ako Facebook, LinkedIn či Instagram, kde prepája všetky príspevky k danej téme). Nesúhlasíme s tak drastickými opatreniami. Hoci si uvedomujeme, že určitá konsolidácia a ozdravenie verejných financií sú potrebné, sme presvedčení, že sa to dá robiť aj oveľa menej likvidačným spôsobom.
Ako by vyzeralo takéto zvýšenie DPH v praxi
„Domáce hotelierstvo je už teraz oslabené vysokými cenami energií a nedostatkom kvalifikovanej pracovnej sily. Zvýšenie DPH o 13 % na viac ako 2,5-násobok priemeru okolitých krajín spôsobí presun zahraničných návštevníkov k susedom a prinesie drastické zníženie počtu pracovných miest,“ uviedol v oficiálnom stanovisku Martin Novotný.
Ako by mal vyzerať dobrý líder v gastro segmente? Definuje ho týchto 6 vlastností »
Slovensko by takýmto drastickým zvýšením DPH stratilo mnoho slovenských turistov. Pre stovky až tisíce z nich je ubytovanie (aj cestovanie po slovenských diaľniciach) jednoducho pridrahé. „22 štátov ju má [DPH] na úrovni 10 a menej percent, čiže zavedením tejto dane by sme sa dostali do obrovskej konkurenčnej nevýhody,“ povedal viceprezident Zväzu cestovného ruchu SR (ZCR SR) Roman Berkes.
Aj vplyv na reštauračný segment bude obrovský. Napriek tomu, že má gastro získať po novom DPH nižšiu o 5 %, jedlo lacnejšie nebude. Reštauráciám sa zdvihnú náklady prakticky na všetko. Pokiaľ nevaria výhradne zo základných surovín, ktoré majú byť (avizovane) lacnejšie, každé jedno jedlo bude už pri výrobe drahšie.
„Zdanlivo môže byť gastro spokojné so zníženou sadzbou, ale keďže aj gastro je naviazané na cestovný ruch a turizmus, toto zvýšenie bude negatívne ovplyvniť aj reštaurácie. Najmä v rámci rekreačného, voľnočasového stravovania,“ dodala Kamila Slašťanová. Nehovoriac priamo o hotelových reštauráciách, ktoré sú do veľkej miery závislé od obsadenosti hotelov.
Na dôvažok sa má zníženie DPH týkať iba jedla. Napríklad také nealkoholické nápoje a pochutiny, ktoré tvoria nemalú časť tržieb reštaurácií, dostali v návrhu základnú sadzbu 23 %. Rovnako aj poplatky za populárne donáškové služby jedla vzrastú.
Zvýšenie DPH v číslach
Čísla, s ktorými na tlačovej konferencii prišli zástupcovia orgánov gastro a cestovného ruchu, sú alarmujúce (zdroj AHRS/Martin Novotný):
- Navýšenie DPH spôsobí pokles návštevníkov o 1,3 milióna ročne.
- Ohrozených je 15 000 pracovných miest v sektore a previazaných odvetviach.
- Skokové zvýšenie DPH prinesie pokles tržieb v hodnote 270 miliónov eur ročne.
- Očakávaný výber DPH sa zníži až o 51 miliónov eur.
- Výpadok miestnych daní môže dosiahnuť 8,3 milióna eur, čo ešte viac zaťaží rozpočty samospráv.
zdieľať tento článok na: