Prečo diéty nefungujú

Myslíte si, že dosiahnuť svoju ideálnu váhu sa dá len pomocou diét? Ide o veľký omyl, ktorému by sme všetci mali konečne prestať veriť. Diéta funguje totiž len v prípade, pokiaľ vám ju predpíše lekár zo zdravotných dôvodov. Inak sa vždy oplatí staviť na udržateľné stravovanie.

Návaly hladu, zlý spánok, jojo efekt, strata menštruácie, bolesť hlavy, stres, zlá nálada… To je len niekoľko dôsledkov rôznych diét, ktoré nám sľubujú vysnívanú postavu. Pokiaľ sa však na diéty pozriete z odborného hľadiska a lepšie porozumiete tomu, ako vlastne (ne)fungujú a čo spôsobujú vášmu telu, už ich viac držať nebudete.

Prečo diéty nefungujú

Prvý týždeň či mesiac na diéte chudnete a váha ide stále dolu. No po istom čase sa váha zastaví a napriek tomu, že diétu dodržiavate, sa nič nedeje. A po skončení diéty je do pár týždňov vaša váha na pôvodnom čísle, ba dokonca máte o pár kíl navyše. Je vám tento scenár povedomý?

Jojo efekt sprevádza všetky diéty. Zdroj: Canva

Všetky redukčné diéty fungujú na rovnakom princípe, a tým je rapídne znižovanie prijatých kalórií. Zo začiatku je naše telo v šoku a chudneme (odchádza však primárne voda a svaly, tuk sa nás bude naďalej držať). Náš metabolizmus sa však po čase prispôsobí nedostatku a doslova sa prepne do krízového režimu. V tomto režime telo šetrí energiu a metabolizmus sa spomalí, čo vedie k tomu, že pri diéte viac nechudnete. Jediným riešením by bolo opäť znížiť počet prijatých kalórií, po pár týždňoch by však telo preplo do ešte prísnejšieho krízového režimu a chudnutie by sa opäť zastavilo.

Ak by ste stále znižovali prijaté kalórie, vaše telo by začalo zlyhávať. Budete stále cítiť únavu, ženy stratia menštruáciu, nebudete mať chuť do života. A to je len začiatok. Štúdie ukázali, že počas diéty nám v tele klesá hormón sýtosti leptín a, naopak, hladiny ghrelínu, teda hormónu hladu, sa zvyšujú. Preto aj po skončení diéty budete mať pocit zvýšeného apetítu.

Diéty a ako na ne vplýva evolúcia

Naše vnútorné ja sa absolútne nestihlo prispôsobiť dnešnej dobe, v ktorej máme nadbytok jedla. Preto keď začneme držať diétu a znížime počet prijatých kalórií, prepneme sa do krízového režimu. Ide o tzv. sebaobranný režim tela, ktorý naši predkovia využívali v prípade, že dlhšie nič neulovili a nevedeli sa dostať k zdroju potravy.

Po období hladovania prichádza obdobie prejedania. Zdroj: Canva

V tomto režime telo siaha do rezerv a energiu získava najmä z našich svalov a následne z tukových zásob, preto počas diétovania chudneme. Kde je teda háčik? V prírode to funguje (respektíve fungovalo) tak, že po období hladu natrafíme opäť na zdroj jedla. No a naše telo sa na to pripraví – aby v budúcnosti opäť mohlo prežiť obdobie hladu, z aktuálne prijatej potravy si do tukových zásob toho uloží čo najviac. Dnes tento kolobeh poznáme pod pojmom jojo efekt.

Diéta bez opätovného priberania by fungovala len v prípade, ak ju budete držať do konca života. A to je, samozrejme, nereálne.

Držte diétu iba v prípade, že vám ju odporučil lekár

Výnimkou sú v tomto prípade diéty, ktoré vám odporučí držať lekár. Napríklad príliš obézni ľudia, ktorým pre vysokú váhu hrozia rôzne choroby či dokonca smrť, by mali navštíviť odborníka, ktorý im nasadí špeciálny jedálniček.

To isté platí aj ľuďoch s rôznymi intoleranciami a alergiami, napríklad celiatici musia držať bezlepkovú diétu, ľudia s alergiou na laktózu zas bezmliečnu diétu a podobne.

Pokiaľ ste však zdravý a chcete držať diétu len preto, aby ste schudli, radšej sa zamerajte na udržateľné stravovanie.

Každú diétu by mal predpísať odborník. Zdroj: Canva

Vymeňte diéty za udržateľné stravovanie

Aby ste nepriberali, základom je prijať toľko kalórií, koľko spálite. Ak ich totiž prijmete v strave viac, automaticky sa ukladajú vo forme tukových zásob. Tu je niekoľko krokov, ako na udržateľné stravovanie:

Počúvajte svoj hlad

Vaša chuť do jedla je doslova zabudovaný systém riadenia hmotnosti, pričom diéta nás učí ignorovať hlad. Nediétny prístup a počúvanie hladu vás opäť naučí stať sa intuitívnym jedákom, čo je najprirodzenejšia a najzdravšia forma stravovania. Cieľom intuitívneho stravovania je jesť vtedy, keď ste hladný a bez problémov prestať jesť vtedy, keď ste akurát nasýtení. Namiesto toho, aby ste jedli podľa hodín, nalaďte sa na svoje telo. Každý sme totiž iný, niekomu vyhovuje jesť 6x denne menšie porcie, inému zas 3x denne väčšie porcie.

Robte to pre zdravie a nie pre vzhľad

Každý nový návyk si budujte za účelom lepšieho a zdravšieho ja. Ak by ste si totiž všetky návyky budovali len za účelom chudnutia, ľahko sa môže stať, že ak príde obdobie mierneho pribratia alebo sa vám v chudnutí nebude dariť, všetky dobré návyky zahodíte s tým, že veď vlastne nefungujú.

Dobré jedlo –> dobré zdravie –> dobrý život. Zdroj: Canva

Nezakazujte si

Zakázané ovocie chutí najlepšie, to všetci dobre vieme. Povedzte dieťaťu, že nemôže mať cukrík a nebude túžiť po ničom inom. A to isté platí aj pre vás. Čím viac si toho budete zakazovať, tým viac budete na to myslieť. Namiesto toho spravte presný opak – nič si nezakazujte ale zamerajte sa na to, čoho chcete jesť viac a majte k takýmto potravinám prístup.

Prístup „všetko alebo nič“ zavrhnite

Vylúčiť celú skupinu potravín je absolútne neudržateľné (neplatí v prípade, ak máte intolerancie či alergie). Zakázať si jesť biely cukor či pečivo vám vydrží možno pár týždňov, následne sa nebudete vedieť zastaviť zakázané potraviny konzumovať. Namiesto toho konzumujte viac vyvážených jedál, viac zeleniny a jedlo si vychutnávajte, držte sa pomeru 85:15. 85 % vašej stravy by mali tvoriť vyvážené a nutrične plnohodnotné jedlá, zvyšných 15 % si doprajte podľa toho, na čo máte chuť.

Netreba sa vzdávať celých skupín potravín. Zdroj: Canva

Všetky návyky majú byť udržateľné

Vždy, keď sa chcete pustiť do nového návyku či typu stravovania, položte si otázku, či to tak zvládnete robiť do konca života. Ak nie, ani s tým nezačínajte.

Zdroj 1 / Zdroj 2

zdieľať tento článok na:
FacebooktwitterlinkedinFacebooktwitterlinkedin
referencie