Ovulácia: Ako jesť počas menštruačného cyklu II

541
ako jesť počas cyklu ovulácia
foto: Canva

To, akým spôsobom vyživujeme svoje telo, veľmi ovplyvní aj to, ako sa budeme cítiť. Strava súvisí aj s menštruačným cyklom, oveľa viac, ako ste si pôvodne mysleli. Ako ženy a ich chute ovplyvňuje ovulácia?

Ženy jednoducho vedia. Menštruačný cyklus do veľkej miery definuje to, ako sa cítime, koľko máme energie, aká je naša nálada či dokonca chuť pracovať a socializovať sa. Aby sme sa cítili lepšie, mali by sme počas jednotlivých fáz cyklu mierne upraviť svoju stravu.

Súvisí to predovšetkým s hladinami hormónov estrogén a progesterón. Hlavne progesterón podporuje metabolizmus, udržuje hladinu inzulínu na stálej úrovni a podporuje spaľovanie tukov.

Preto sme sa rozhodli pripraviť si pre naše čitateľky (ale pokojne aj čitateľov, ktorých to zaujíma a chcú sa dozvedieť viac o ženách vo svojom okolí) sériu 4 článkov. V nich sa budeme postupne venovať tomu, ako by mala vyzerať strava žien a dievčat počas jednotlivých fáz menštruačného cyklu.

fázy menštruačného cyklu
foto: Canva

Začali sme ideálnou stravou počas folikulárnej fázy po skončení menštruácie. Dnes budeme pokračovať ďalšou fázou, ktorá nasleduje bezprostredne po nej. Ovulácia si totiž tiež vyžaduje malé zmeny v stravovaní a v zložení vášho jedálnička, aby ste sa cítili ešte lepšie.

Čo je to ovulácia?

Ovulácia je fáza ženského menštruačného cyklu, ktorá prebieha zároveň vtedy, keď aj uvoľnenie vajíčka z jedného z vaječníkov. Inak je označovaná aj ako plodné dni. Je to teda najlepší čas na počatie bábätka. Vo všeobecnosti sa vyskytuje asi dva týždne pred začiatkom menštruačného obdobia, resp. dva týždne od začiatku predošlej menštruácie.

Platí to však iba vtedy, ak máte pravidelný, zhruba 28 dní trvajúci cyklus. Ak to tak nie je – a nemusí byť, pretože zdravý cyklus môže mať dĺžku od 21 do 35 dní, ovulácia nastáva v inom čase. Dobrou správou je, že ovuláciu dokážete na správaní svojho tela a celkovom pocite pomerne dobre spozorovať.

Signály, že v tele prebieha ovulácia:

  • zvýšený vaginálny výtok, ktorý je hladký a pripomína vaječný bielok
  • bolesť brucha na jednej strane (odkiaľ sa v ten mesiac uvoľňuje vajíčko)
  • príznaky podobné PMS (zväčšenie a citlivosť prsníkov, náladovosť, nadúvanie)
  • zvýšená chuť na sex a intímnosti
  • lepšia kvalita vlasov a pokožky
ovulácia lekárka vysvetľuje
foto: Canva

Ovulácia, resp. jej hlavná fáza môže trvať zhruba dva dni. Vajíčko je vtedy pripravené na oplodnenie a zostupuje do maternice. Pocity, ktoré sme opísali vyššie, teda príprava na ovuláciu a jej doznievanie, však môžu subjektívne trvať aj dlhšie, od niekoľkých dní do jedného týždňa. Každé ženské telo je unikátne, nezabúdajte na to.

Zaujímate sa o to, ako svoje telo čo najlepšie vyživovať a pracujete na zmeny? Možno vás bude zaujímať, ako sa ideálne stravovať počas rannej, nočnej a poobednej »

Ovulácia a nutričné ciele

V každej fáze cyklu by sa ženy mali snažiť predovšetkým o udržanie hormonálneho balansu. Cieľom je, aby telo dostalo dostatok živín, vitamínov a minerálov, ktoré mu umožnia správne fungovať.

Počas ovulačnej fázy máme viac energie. Dokážeme lepšie fungovať a zvládať viac taskov naraz. Ovulácia pre ženy znamená aj väčšiu chuť púšťať sa do nových projektov, zvýšená verbálna aj neverbálna komunikácia, chuť hýbať sa a schopnosť dosiahnuť lepšie fyzické výkony.

Na to všetko však potrebujeme predovšetkým energiu získanú zo správnych potravín. Z látok je to opäť práve železo, ktoré je aj počas ovulácie kľúčové. Pomáha produkovať červené krvinky a transportuje kyslík do celého tela.

jedlo bohaté na železo
foto: Canva

To, čo jete počas ovulácie a v dňoch pred ňou môže ovplyvniť vašu pravdepodobnosť otehotnenia. Keď sa vaše telo blíži k ovulácii, potrebuje veľa vitamínov B a ďalších živín, aby podporilo uvoľnenie vajíčka a podporilo implantáciu. Niektoré štúdie ukázali, že vitamíny ako zinok a vitamín C môžu hrať úlohu aj pri produkcii progesterónu.

Omega-3 mastné kyseliny

Nie nadarmo sa volajú aj esenciálne kyseliny – sú totiž bytostne dôležité pre ľudské zdravie. Ich najlepší zdroj sú tučnejšie ryby, prípadne výživové doplnky ako rybí olej. Jednou z úloh, ktoré v tele plnia je zvyšovanie prietoku krvi do maternice. Podporujú tak otvorenie folikuly a uvoľnenie vajíčka.

Voda

Možno to znie ako klišé, ale voda hrá kľúčovú úlohu pri transporte hormónov a správnom vývoji folikulov. Pomáha tiež riediť hlien krčka maternice, čo môže spermiám trochu uľahčiť prístup k vajíčku.

To, samozrejme, neplatí len v prípade, že chcete otehotnieť. Voda je základ všetkého živého a naše telo jej potrebuje dostatok v ktorejkoľvek fáze života aj menštruácie. Nezaškodí ani, ak do svojho jedálnička zaradíte čistý zelený čaj a vyhnete sa nadmernému príjmu kofeínu.

žena pije vodu
foto: Canva

Čerstvé ovocie a zelenina

Do jedálnička by ste mali zaradiť širokú škálu čerstvého ovocia a zeleniny. Ženské telo je počas ovulácie náchylnejšie na drobné zápaly, preto by ste mali konzumovať potraviny s protizápalovým účinkom.

Sú to napríklad cesnak, zázvor, veľa bobuľového ovocia, brokolica, avokádo, hrozno, čerešne, paprika či rajčiny. Z korenín má výrazné protizápalové účinky napríklad kurkuma.

Celozrnné pečivo či cestoviny

Konzumujte sacharidy (ideálne komplexné sacharidy) spolu so zdrojom bielkovín, aby ste podporili svoj aktívnejší životný štýl a zvýšili energetickú hladinu. Vďaka pomaly uvoľňujúcej sa energii z takýchto potravín predídete aj inzulínovým skokom, ktoré majú často za následok výrazné pocity hladu.

Celé zrná ako quinoa, hnedá ryža a celozrnná pšenica poskytujú pomalšie sa uvoľňujúcu energiu vďaka obsahu komplexných sacharidov. Poskytujú tiež základné vitamíny B a minerály, ktoré podporujú rôzne telesné funkcie.

cestoviny v pohári
foto: Canva

Dostatok bielkovín

Výborným zdrojom bielkovín v tomto období je chudé mäso (hydina, ryby) alebo rastlinné bielkoviny v podobe väčšieho množstva strukovín či tofu. Tieto proteíny musíme prijímať pre obnovu svalov, ich rast a udržiavanie vyváženej hladiny cukru v krvi.

Myslite na potreby svojho tela

Telo každej ženy je jedinečné. Hoci tieto všeobecné odporúčania vychádzajú z rozsiahleho výskumu a rád výživových odborníkov, uvedomte si, že individuálne potreby sa môžu líšiť. Ovulácia, podobne ako ostatné fázy menštruačného cyklu, predstavuje príležitosť naladiť sa na signály vášho tela a prispôsobiť tomu svoje stravovacie návyky.

V každom prípade myslite na to, aby bola vaša strava dostatočne pestrá a aby ste prijímali dostatok kalórií potrebných pre správne fungovanie celého tela aj menštruačného cyklu. Správne zvolená strava počas ovulácie by mala podporiť to, ako sa ženy v tomto období menštruačného cyklu prirodzene cítia.

zdroje: Betterhealth.au, Naureus.sk, Fertilitydoctor.net

zdieľať tento článok na:
FacebooktwitterlinkedinFacebooktwitterlinkedin
reklama