Prevencia, vitamíny, chlad, nádcha a sychravé počasie – počas jesenného obdobia tak často skloňované slová. Zlaté pravidlo hovorí, že najlepšie lieky nájdeme v prírode. Preto je výhodné prispôsobiť naše jesenné jedlo na tanieroch farbám, ktoré dominujú. Ktoré plody v odtieňoch oranžovej, hnedej a žltej obsahujú najviac vitamínov?

Jeseň je voňavá a chrumkavá, je lahodná a spája sa s oberaním hrozna, jemnou vôňou burčiaku, dožinkami a jarmokmi. Akási oslava života je však často sprevádzaná prudkou zmenou počasia, na akú naše telá nie sú zvyknuté.

Táto zmena býva neraz spojená s prívalom nádchy, prechladnutia a chrípky. Týmto strašiakom môžete predísť zvýšenou konzumáciou jedla, ktoré pomaly dozrievalo celé leto, aby bolo na jeseň pripravené na náš stôl.

jesenné jedlo

Jesenné jedlo pripravené z čerstvo dozretých plodov často pôsobí ako prvá záchrana pri nachladnutí a prispieva k liečbe už prebiehajúcej choroby. Obľubujete napríklad polievku z hokkaido tekvice? Dobre robíte!

Najväčší poklad si môžete dopestovať doma

Už je to takmer klišé, že plody z našej záhrady, tie, ktoré dozrievajú v našich zemepisných šírkach, sú pre naše zdravie najviac prospešné. Vie to každý, a predsa to nevedia všetci oceniť. Naša pôda, vlaha a prirodzené podnebie nám môžu každý rok pomôcť dopestovať veľké množstvo vitamínov na náš stôl.

Začať môžeme napríklad bežnou mrkvou, ktorú pestovali naši predkovia na záhradkách už dávno. Je to najvýznamnejší zdroj betakaroténu, vitamínov B, C, D, E či kyseliny listovej (a to sme vymenovali len úplný základ). Je plná antioxidantov, vlákniny, má minimum cukrov a tuku. A okrem toho je krásne oranžová, prispieva k predĺženiu letného opálenia, zlepšuje zrak a jedlu dodáva príjemnú sladkastú chuť.

jesenné jedlo

Ďalším domácim pokladom sú tekvičky. Medzi najznámejšie konzumovateľné patria napríklad hokkaido, z ktorej možno pripraviť desiatky chutných receptov od polievky po lasagne, či zimná a špagetová tekvica vhodné na pečenie či prípravu cestovín. Hoci tekvica ako taká tu bola už pred viac ako 4500 rokmi, do moderného varenia pribudla v mnohých podobách len prednedávnom. Rovnako ako mrkva obsahuje minimum cukru a veľa betakaroténu a vitamínov. Naviac je bohatým zdrojom vody pre telo. Podporuje imunitu, chuť do jedla a odburávanie negatívnych látok.

Pomerne mladým kuchynským prvkom sú aj sladké zemiaky jemnej ružovo-oranžovej farby, takzvané bataty. Pre svoje vlastnosti sú veľmi obľúbené aj v komunite ľudí vyznávajúcich zdravý životný štýl. Ich využitie je všestranné (môžu ísť v podstate všade tam, kam „normálne“ zemiaky), fungujú ako prevencia rakoviny, degeneratívnych očných chorôb, depresií a srdcovo-cievnych ochorení.

Zabudnúť by sme, samozrejme, nemali ani trochu viac červenú koreňovú zeleninu – cviklu. Zaváraná, čerstvá alebo odšťavená nám dodá nielen potrebné množstvo vitamínov, ale aj veľa energie a odolnosti. Červená repa, ako znie jej oficiálny názov, obsahuje síce trošku viac sacharidov, zároveň však znižuje krvný tlak, podporuje športové výkony či chráni pred rakovinou.

jesenné jedlo

Každé jedlo sa môže stať vitamínovou bombou…

…ak doňho pridáte dostatok korenín či dochucovadiel, čo skutočne stoja za to. Tým myslíme napríklad čerstvý alebo sušený zázvor, ktorý je dlhé roky známy ako prírodné antibiotikum. Najúčinnejší je ako prevencia či liečba nádchy, chrípky alebo respiračných ochorení. Vďaka svojej jemne štipľavej chuti nás počas chladnejších dní zahreje a vyčarí pohodovú atmosféru. Pozor však! Nie je vhodný pre každého, o jeho zvýšenom používaní alebo varení ako čaju je potrebné sa poradiť s lekárom.

Pre milovníkov sladkého je (nielen na jeseň) oveľa vhodnejšou alternatívou sladenia prírodný včelí med. Tento produkt zlatistej farby je, rovnako ako zázvor, prírodným antibiotikom. Ničí mnoho nežiaducich organizmov v tele a nie je známe, že by mal vážnejšie vedľajšie účinky.

A čo takto škorica? Toto obyčajné drievko, ktoré má každý v kuchyni a používa ho na pečenie alebo do vareného vínka, je vlastné kôrou zo stromu. Najvýraznejšie pozitívne účinky má čerstvá. Táto voňavá a jemne sladká korenina reguluje hladinu cukru v krvi, pomáha pri Alzheimerovej chorobe či chudnutí. Nie je nutné ju len jesť, slúži aj ako ozdoba a vhodná je aj na inhaláciu. Opätovne tu však platí upozornenie, že všetkého veľa škodí.

Ovocie = najlepší liek

Chutné a šťavnaté plody má rád azda každý, kto na ne nie je alergický. Či už ide o jabĺčka, naše národné zlato, citrusové plody ľahko dostupné v potravinách, granátové jablko alebo viac exotické, sladké a šťavnaté hurmikaki, žiadna voľba nebude krokom vedľa. Všetky vyššie menované čerstvé plody majú veľké množstvo vitamínu C, ktorý je v jesennom období veľmi žiaduci.

jesenné jedlo

Čo by nemalo chýbať na stole

V poslednej kategórii nášho článku sa venujeme typickým jesenným pochutinám, ktoré ozvláštnia každý stôl či rodinnú oslavu. K nim na jeseň patria najmä pečené gaštany, vlašské oriešky či počas leta nasušené marhule.

Prvé menované podporujú obranyschopnosť, udržujú zdravé a pevné cievy, podporujú trávenie či pravidelnú stolicu, zlepšujú pamäť… A mnoho ďalšieho, preto sú orechy skutočným zázrakom. Nič nepokazíte, ak ich budete v malom množstve konzumovať každý deň a nezabudnete ich ponúknuť aj návšteve.

Sušené marhule krásnej sýtej oranžovej farby prinesú na váš jesenný stôl trochu slnka a dobrej nálady v prezlečenej podobe. Majú tak veľa prospešných látok, že ich je takmer nemožné vymenovať všetky. Spomenieme napríklad posilňovanie imunity, dohliadanie na nervovú sústavu, zlepšovanie pocitov stresu či únavu a iné.

Napokon by sme v príspevku, ktorého hlavnou témou je jesenné jedlo, nemali zabudnúť na trhovú lahôdku – pečené gaštany. Obsahujú tak veľa vitamínu C ako citróny, osviežujú vlasy a pokožku vďaka vitamínov B a E, uvoľňujú bolesti hlavy a uľavujú kĺbom.

jesenné jedlo

Pre telo sú zdravé všetky farby dúhy. Jesenným mesiacom, a zákonite aj jesennému stolu dominuje ale hnedá, oranžová a bordová – farby listov na strome. Všetky vyššie uvedené jedlá a pokrmy sú charakteristické svojou typickou vôňou a sýtou chuťou, preto nemusia ulahodiť každému. Dôležité je namixovať si pestrú zmes, ktorá vám bude vyhovovať a zásobí vás dostatočným množstvom vitamínov na nadchádzajúcu zimu.

Zdroje: huffingtonpost.ca, eatingwell.com, foodandwine.com

Zdroje foto: shutterstock.com, pixabay.com

Pozývame vás na tieto akcie, kde budeme aj my. Radi sa s vami stretneme :)

Vložiť komentár