zdieľať tento článok na:
FacebooktwitterlinkedinFacebooktwitterlinkedin

Odpad z jedla veľa z nás nerieši, no mali by sme vedieť, že je to celkom závažný problém pre nás aj našu Zem. Vedeli ste, že až 1/3 všetkého jedla skončí napokon ako odpad (food waste)? To je v priemere 1,3 miliárd ton vyhodeného jedla ročne. Každý z nás však svojou troškou môže prispieť k tomu, aby sme toto číslo znížili a postarali sa tak o krajšiu, zdravšiu a zelenšiu planétu.

Kde sa tvorí odpad z jedla najčastejšie:

  • Ovocie a zelenina, ktoré nespĺňajú trhovú normu (príliš veľké alebo malé, nesúmerné, zle sfarbené…). Takto skončí až 20 % – 40 % všetkého ovocia a zeleniny.
  • Určité % ovocia, zeleniny a iných potravín sa stratí počas prepravy.
  • Vyhodené potraviny, ktorým končí záruku a reťazce ich už nesmú predávať (takto sa tvorí najviac odpadu).
  • Jedlo, ktoré nedojeme a vyhadzujeme ho do smetného koša.

Aj si stále myslíte, že odpad z jedla nás neovplyvňuje až tak veľmi, ste na omyle. Plytvanie nám spôsobuje nielen zbytočné mrhanie peniazmi, ale na skládkach, kde jedlo hnije, sa vo veľkom množstve vytvára metán, ktorý patrí medzi najrozšírenejšie skleníkové plyny. Okrem toho sa kvôli odpadu míňa obrovské množstvo vody. Podľa Svetového inštitútu zdrojov sa každoročne vyplytvá 170 biliónov litrov vody na potravinársky odpad.

12 tipov, ako odpad z jedla zredukovať:

1. Nakupujte s rozumom

Väčšina z nás nakupuje viac potravín, ako dokáže skonzumovať. Potom si nevšimneme, že nám v chladničke splesnivel jogurt, pokazila sa šunka, zhnili jablká. Zaužívajte si chodiť do obchodu s nákupným zoznamom, ktorý vám pomôže zmierniť impulzívne nakupovanie. Majte v kuchyni alebo niekde po ruke vždy lístok, na ktorý si priebežne dopisujte potraviny, ktoré sa vám minuly. Taktiež pred tým, ako pôjdete do obchodu, skontrolujte chladničku či špajzu a zistite, či tam náhodou nemáte jedlo, na ktoré ste zabudli.

2. Správne skladujte potraviny

Presne tak, aj nesprávne skladovanie potravín vedie k veľmi veľkému množstvu zbytočného plytvania. Týka sa to najmä ovocia a zeleniny, ktoré potrebujú rôzne teploty. Napríklad zemiaky, paradajky, cesnak, uhorky ani cibuľa by sa nemali dávať do chladničky, pretože sa v nich začne produkovať etylén, ktorý vedie k rýchlejšiemu skazeniu. Vedeli ste, že banány, avokádo, melón či broskyne by ste zas nemali skladovať v blízkosti zemiakov, jabĺk či papriky?

3. Zavárajte, konzervujte, odšťavujte

Všetky tieto metódy spracovávania potravín sú jednoduché, rýchle a najmä efektívne. Napríklad jablká, ktoré už nevyzerajú vábne na pohľad, určite nevyhadzujte, ale spravte si výbornú jablkovú šťavu. Alebo si dopestujte (kúpte) rôzne druhy zeleniny, nastrúhajte ju a spravte si chutnú čalamádu, ktorá vám po zavarení vydrží dlhý čas.

4. Nebuďte perfekcionista

Práve naše spotrebiteľské správanie viedlo obchodné reťazce k tomu, aby od poľnohospodárov nenakupovali perfektne tvarované kusy ovocia a zeleniny. Mali by sme si uvedomuť, že je úplne zbytočné prehrabávať sa v bedničke plnej mandarínok, kým nájdeme tie najdokonalejšie. Všetky predsa chutia rovnako a majú rovnaké množstvo vitamínov. Našťastie, niektoré veľké obchodné reťazce začali ponúkať aj “škaredšie” kusy ovocia a zeleniny za zníženú cenu v snahe znížiť množstvo odpadu.

5. Dojedajte zvyšky

Určite sa to pravidelne stáva v každej domácnosti. Navaríte obed, zostane z neho jedna porcia. Na ďalší deň sa to zopakuje, opäť jedna porcia zvýši. Čo tak si na tretí deň spraviť “dojedací” obed alebo večeru? A ešte malý tip: zvyšky skladujte v priesvitných nádobách, aby ste po otvorení chladničky jedlo videli.

6. Neprepĺňajte si chladničku

Zíde z očí, zíde z mysle. Presne to platí pri preplnenej chladničke. Ak už ani sami nevieme, čo presne v nej vlastne máme, potom sa často stáva to, že potraviny, ktoré nemáme na očiach, sa nám pokazia a musíme ich vyhodiť. Udržujte si preto poriadok v chladničke, majte potraviny na očiach a snažte sa potraviny zjesť, kým im skončí záruka.

7. Dátum spotreby nechápte ako konečný

Veľa ľudí by už nedalo do pusy potravinu, ktorej skončil dátum spotreby. Ten musia výrobcovia uvádzať na obaloch, avšak pravda je, že takmer všetky potraviny sú chutné aj po prejdení tohto dátumu. Zbytočne preto potraviny nevyhadzujte, najprv si overte, či jogurt, ktorému skončila záruka pred dvoma dňami, nie je úplne v poriadku.

8. Choďte občas do reštaurácie

Ušetríte tak nielen svoj čas, ktorý radšej strávte so svojou rodinkou, ale tiež ušetríte cestu do obchodu a prípadné plytvanie potravinami. Samozrejme to nepreháňajte s porciami a objednajte si len toľko, koľko zvládnete zjesť, prípadne si zvyšok nechajte zabaliť.

9. Jedze aj šupky

Načo šúpať jablká či uhorky? Poriadne si ich vyumývajte a zabezpečíte si tak oveľa viac vitamínov. Rovnako to platí pri zemiakoch, mrkve či mangu. A nezabudnite napríklad na kožku z kurčaťa. Tá do koša rozhodne nepatrí! Je plná vitamínov a zdravých tukov.

10. Kompostujte

Kompostovanie je skvelý spôsob opätovného využívania potravín. Tie sa kompostovaním premenia na hnojivo, ktorí zemi a rastlinám dodá novú energiu. Je pravda, že nie každý má možnosť mať na záhrade kompostér, no dnes nie je problém zohnať stolný kompostér vhodný aj do bytov. Spravte si na balkóne napríklad bylinkovú mini záhradku a hnojivo z bytového kompostéra bude mať skvelé využitie.

11. Skamošte sa s mrazákom

Kúpili ste chlieb vy aj váš manžel? Žiaden problém! Jeden chlieb dajte do mrazáku a nemusíte ho nechať zbytočne stvrdúť a vyhodiť. Rovnako môžete zamraziť všakovaké druhy potravín, o ktorých viete, že ich v blízkej dobe nestihnete spotrebovať. Ak máte napríklad rodinnú oslavu a zostalo vám veľa zákuskov či kus torty, pokojne ich uložte do mrazničky, nenechajte ich splesnivieť.

12. Buďte kreatívny kuchár

Nemusíte sa držať výhradne toho, čo je napísané v recepte. Minula sa vám šľahačková smotana? Nevadí, použite kyslú. Na internete nájdete veľmi veľa nápadov na to, ako nahradiť niektoré potraviny za také, ktoré možno máte aj doma a nemusíte sa tak hnať do obchodu.

Zdroj: BBC, www.healthline.com

Zdroj fotiek: Unsplash

zdieľať tento článok na:
FacebooktwitterlinkedinFacebooktwitterlinkedin

sledujte nás na:

FacebooklinkedininstagramFacebooklinkedininstagram