Odkiaľ sa tu vzali Michelinské hviezdy? Ich pôvod vás zrejme prekvapí

476
Michelinské reštaurácie
foto: Canva / Flickr

Spomínate si na nejaký vynález, ktorý bol od začiatku vo svojej podstate tým, čím je dnes? Tie najznámejšie veci prichádzajú v inom šate a inak tomu nebolo ani pri Michelinskom sprievodcovi a ocenení Michelinská hviezda. Ich korene boli oveľa skromnejšie. Niesli myšlienku podpory turistov – chceli, aby sa vydali na cestu a riadili sa malou červenou knižkou.

Najesť sa v reštaurácii ocenenej Michelinom je dnes otázkou prestíže. Michelinská hviezda znamená najvyššiu kvalitu jedla a celej reštaurácie. Bolo to tak ale vždy? História nám zase raz ukázala, že je mocná čarodejnica a stačí je dať čas, aby vytvorila z ničoho niečo tak vzácne.

Ocenenie, ktoré popretkávala história

Michelin je pomenovanie, ktoré sa vám okrem najlepších svetových reštaurácií pravdepodobne spája aj s nafúknutým bielym panáčikom a pneumatikami. A máte pravdu. V roku 1889 v malom francúzskom meste Clermont-Ferrand založili bratia Andre a Edouard Michelinovci svoju, dnes už svetoznámu spoločnosť na výrobu pneumatík. Na tento krok sa odvážili s veľkou víziou napriek tomu, že v tom čase nebolo vo Francúzsku dokopy viac ako 3000 áut.

Ich podnikateľské myslenie im nedalo spávať. Chceli vymyslieť niečo, čo spopularizuje cestovanie a potrebu presúvať sa na väčšie vzdialenosti. Takéto presúvanie by znamenalo zvýšenie predaja áut, čo je priamo naviazané na výrobu a predaj pneumatík. Ale ako to čo najrafinovanejšie urobiť?


ODPORÚČAME VÁM:

Ste zákazník reštaurácií?
Pozrite si denné menu v okolí. Ste majiteľ alebo manažér reštaurácie?
Pridajte sa na portál Menučka
a uverejňujte tu Vaše menu.
Priama registrácia tu.

Bingo. Bratia Michelinovci vytvorili malého červeného sprievodcu naplneného praktickými informáciami pre cestovateľov ako sú mapy, informácie o tom, ako vymeniť pneumatiku, kde tankovať palivo, kde si odpočinúť a kde zažiť najlepšie dobrodružstvo. Takmer 20 rokov tieto knižky aktualizovali a ponúkali zadarmo (k svojim službám).

Nový, vylepšený sprievodca za peniaze

Zlom nastal, keď Andre Michelin dorazil do jedného obchodu s pneumatikami, ktorým ako dodávatelia posielali aj vtedajšieho Michelinského sprievodcu. Šokovalo ho, že v predajni mali červenými knižkami podopretý stôl, aby sa nekýval. Uvedomil si, že ľudia si viac vážia to, za čo dajú svoje peniaze, preto v roku 1920 sprievodcu spoplatnili sumou 7 frankov.

foto: Wikimedia Commons

Tento Michelinský sprievodca už obsahoval zoznam hotelov v Paríži, ako aj zoznam vychytených podnikov v okolí. Tu nastal zásadný zlom. V platenom sprievodcovi si, na rozdiel od jeho predchodcu, už žiadna reštaurácia nemohla zaplatiť reklamu. Boli v nej teda len podniky, ktoré si to zaslúžili.

Takýto sprievodca sa veľmi dobre predával, preto podnikaví bratia vymysleli ďalší krok. Zamestnali tím tajných inšpektorov, ktorí mali anonymne navštevovať a hodnotiť reštaurácie na základe svojho zážitku. Takto začali v roku 1926 s udeľovaním hviezd tým najkvalitnejším reštauráciám. Spočiatku to bola iba jedna Michelinská hviezda na znak kvality. O päť rokov neskôr už zaviedli stupnicu od 0 po 3 hviezdičky a celé hodnotenie štandardizovali v roku 1936.

Získať ju vôbec nie je jednoduché

Počas zvyšku 20. storočia sa vďaka svojmu serióznemu a jedinečnému prístupu stali sprievodcovia Michelin absolútnou zárukou kvality. Sprievodca teraz hodnotí viac ako 40 000 prevádzok na viac ako 24 územiach a troch kontinentoch. Všetky podniky sa snažia o jedno – získať ocenenie Michelinská hviezda.

Dodnes je to však veľmi náročné. Aby to znamenalo naozaj záruku kvality, musia reštaurácie spĺňať hneď niekoľko podmienok. Reštaurácia môže aj dnes získať až tri hviezdičky, ktoré sú odstupňované nasledovne:

Jedna Michelinská hviezda: vysokokvalitné varenie, stojí za návštevu  
Dve Michelinské hviezdy: vynikajúce varenie, stojí aj za dlhšiu zachádzku z cesty Tri Michelinské hviezdy: výnimočná kuchyňa, stojí za špeciálnu cestu 

Od minulého storočia sú inšpektori Michelin neoddeliteľnou súčasťou procesu udeľovania cien. Aby zistili, ktoré reštaurácie si zasluhujú preskúmanie, inšpektori preštudujú webové stránky, blogy a recenzie reštaurácií v miestnych časopisoch a novinách. Ak reštaurácia v danom meste vyvoláva rozruch a ústne chvály od zákazníkov, môže sa dostať na pomyselný recenzentský radar.

foto: Canva

Inšpektor pri návšteve zostane v utajení, aby získal čo najviac autentický pocit z prostredia, obsluhy a samotného jedla. O tom, na základe čoho sa následne rozhodujú a čo najviac berú do úvahy, pre vás chystáme samostatný článok. Zostaňte s nami!

Michelinské hviezdy majte vždy vo vrecku

The MICHELIN Guide už dnes nie je len veľmi cenený papierový bedeker tých najlepších reštaurácií vo svete, hoci ten, samozrejme, stále patrí k najslávnejším indikátorom kvality svetových reštaurácií. Dnes je to užívateľsky viac menej o aplikácii, ktorú môžete mať pri sebe kdekoľvek a ktorá vám pomôže nájsť vynikajúce jedlo všade tam, kde naň dostanete chuť.

Aj keď v nej viete, prioritne, hľadať svetové reštaurácie ocenené jednou a viac Michelinskými hviezdami, vyhľadávanie vám ponúka aj reštaurácie so štítkom “Bib Gourmad”. Sú to tipy na reštaurácie, ktoré (zatiaľ) nie sú nositeľom Michelinskej hviezdy, sú však kritikmi odporúčané a servírujú skutočne vynikajúce jedlo. Jedinečnú kvalitu a chuť tu dostanete za férové ceny, často rovnaké ako v iných podnikoch. Za pár desiatok eur tu viete dostať kompletnú večeru, nápoje, dezerty aj šalát pre dve až tri osoby.

zdroje: Guide.michelin.com, Touchbistro.com

zdieľať tento článok na:
FacebooktwitterlinkedinFacebooktwitterlinkedin