Upiecť doma chlieb alebo buchty bolo kedysi úplne normálne. Chlieb staré mamy zabalili do ľanovej utierky a celý týždeň z neho ukrajovali. Dnes ideme do obchodu, v zhone väčšinou hodíme do košíka to, čo stihneme a čo nám prvé udrie do očí. Len aby to bolo rýchlo.

Chlieb vyberieme po nákupe mäkučký a nadýchaný, no už pár dňoch zistíme, že nie je mäkký a dokonca už aj plesnivie… Ako je to možné? Je možné, že v minulosti robili pri pečení a varení niečo inak, ako my teraz? Chleby voňali, dlho vydržali, ba ani neplesniveli. Nebolo toľko alergií, intolerancií, problémov s trávením a ekzémov. Pýtate sa – ako to? Kedysi sa pieklo a varilo s KVÁSKOM.

Kvasnice verzus kvások

Kvások je niečo iné ako kvasnice a kvasený chlieb je iný než kysnutý. Rozdiel je nielen v tom, z čoho sa samotný kvások a kvasnice skladajú, ale najmä v tom, aký dopad majú na naše zdravie. Ako sa správajú v ceste a následne i v našom tele. Je v tom veľký rozdiel: jedno nášmu telu pomáha a druhé mu, naopak, škodí.

kváskovanie: Pomocou kváskovania je možné upiecť čokoľvek, foto: kvaskovanie.sk
Pomocou kváskovania je možné upiecť čokoľvek, foto: kvaskovanie.sk

Kvások je, laicky povedané, múka s vodou. Za istých teplotných podmienok sa v múke prebudia prirodzene prítomné baktérie, ktoré sa množia a silnejú. Vo vypestovanom kvásku ich je niekoľko stoviek až miliónov asi štyridsiatich rôznych druhov. Tieto baktérie sa živia sacharidmi – cukrami, čím produkujú nielen oxid uhličitý, ale i kyselinu octovú a kyselinu mliečnu. A práve kyselina mliečna kváskové produkty prirodzene konzervuje, preto nesplesnivejú. Ďalším pozitívom kvásku je, že jeho baktérie svojou aktivitou v múke rozkladajú zložité väzby lepku a kyseliny fytovej na jednoduchšie, pre náš organizmus nezaťažujúce látky. Vďaka tomu vie náš organizmus uložiť vitamíny a minerály z múky. Pre ľudí s  neznášanlivosťou na lepok je dokonca možné piecť z bezlepkového kvásku a bezlepkových múk.

Zasýti ma viac kvasnicový alebo kváskový chlieb?

Aj napriek tomu, že kváskové produkty sú energeticky na tom rovnako ako kvasnicové, kváskové majú nižší glykemický index. To znamená, že na zasýtenie potrebujeme menšie množstvo kváskového chlebíka, než pri kvasnicových výrobkoch a pocit sýtosti trvá dlhšie.

Čo sú kvasnice?

Kvasnice(droždie) sú len jeden druh baktérie. Ich úlohou je prekypriť cesto, naplniť ho bublinkami oxidu uhličitého, aby bol chlieb nadýchaný.

Kvasnice vedia síce cesto naplniť bublinkami 10-krát rýchlejšie ako kvások, avšak tu nastáva zrada – za tak krátky čas sa nestihne v ceste nič iné udiať. Žiadne prirodzené konzervovanie či rozkladanie kyseliny fytovej, ako je to pri kvásku. Kvasnice vedia len cesto nakypriť. Preto, aby kvasnicový chlieb vydržal najprv v obchode a potom aj u nás doma, dávajú sa do neho rôzne prídavné látky a konzervanty. Výsledkom častého jedenia kysnutých výrobkov sa, žiaľ, stáva pálenie záhy, nafukovanie, zlé trávenie, problémy s pleťou či dokonca alergia na lepok.

kváskovanie: Kniha Kváskovanie - Recepty z kvásku, foto: kvaskovanie.sk
Kniha Kváskovanie – Recepty z kvásku, foto: kvaskovanie.sk

Čo je na kváskovaní také super? Každý, kto kváskuje, odpovie: „Všetko!“

Zlepšenie zdravotného stavu a to, čo každého dostane po prvom zahryznutí – pravá chuť chleba. Nejeden domáci pekár miesi cesto ručne. Nemusel by, no práca s cestom je upokojujúca. Hoci mnohí oponujú, že na kváskovanie nemajú čas, pretože je to zdĺhavé. Aj keď proces trvá asi 18 hodín, nestojíme pri ňom po celú dobu. Dobrá organizácia a možnosti skratiek v kváskovaní doprajú aj zaneprázdneným ľuďom pracujúcim na plný úväzok radosť z vlastného chlebíka, rožkov či vianočky. A verte mi, ten je na nezaplatenie.

Uprednostnime kvalitu nad kvantitou. Kváskový chlieb a produkty z kvásku sú návratom k zdraviu, niekedy dokonca oslobodenie od liekov, ktoré sme dlhodobo užívali. Kvalitu nášho zdravia a zdravia našej rodiny máme v rukách len my. Prostredníctvom kvásku prinášame svojej rodine zdravie i lásku.

Zaujalo vás kváskovanie?

Už teraz máte doma takmer všetko na to, aby ste mohli kváskovať. Chýba už len samotný kvások. To, ako si kvások založiť, prikrmovať ho a skladovať a aj podrobné vysvetlenie celého kváskovania v lepkovej i bezlepkovej forme, či rôzne tipy a triky pri práci s cestom nájdete v kuchárskej knihe Kváskovanie – Recepty z kvásku. Je to jedinečná kniha, v ktorej nájdete na 344 stranách až 65 receptov navarených, napečených alebo usmažených pomocou kvásku – s lepkom i bez lepku.

Nechýba ani kapitola chýb chleba a kvásku, kde čitateľ môže zistiť, čo urobil pri varení zle a čoho sa má v budúcnosti vyvarovať. Do knihy poskytlo recepty 5 odborníčok na kváskovanie zo Slovenskej a Českej republiky: Naty Žúreková Štefková, Ing. Daniela Rau, MUDr. Andrea GážiIng. Michaela Sedláčková a Mgr. Lucia Šmidovičová. Na webovej stránke www.kvaskovanie.sk si dokonca môžete zdarma stiahnuť dva celé kváskové recepty alebo si knihu aj zakúpiť.

kváskovanie: Spoluautorky knihy Kváskovanie - Recepty z kvásku, foto: kvaskovanie.sk
Spoluautorky knihy Kváskovanie – Recepty z kvásku, foto: kvaskovanie.sk

Autorka článku: Naty Žúreková Štefková

Mama troch detí, učiteľka, výživová poradkyňa a športová dietologička, foodblogerka a spoluautorka knihy Kváskovanie – Recepty z kvásku. Pre zdravotné problémy počas dospievania sa musela stať vegetariánom, čo ju prinútilo zamýšľať sa viac nad stravou, čo dokáže s naším telom a ako veľmi vie ovplyvniť naše zdravie. Kváskovaniu odolávala dlho, verila predstave, že je to otročina, ktorá jej zhltne aj posledný kúsok voľného času. Opak sa stal pravdou. “Vďaka kváskovaniu sa výrazne posilnil celý môj tráviaci systém, deťom zmizli ekzémy a zmiernila sa alergia. Som úplne oslobodená od pekární a všetky pekárenské výrobky pripravujem doma v klasickej rúre. Ak mi niekto povie, že na to nemá čas, usmejem sa. Dá sa to. Ja a moja rodina sme dôkazom, že kváskovať sa oplatí!”

Pripravené v spolupráci s webstránkou www.kvaskovanie.sk.
Zdroj titulná fotografia: pixabay.com






Vložiť komentár