Martin Novotný z AHRS: Hotelier roka 2023 ocení aj činnosť hotelierov počas pandémie

742
Martin Novotný rozhovor (2)
foto: Canva/Peter Brichta
zdieľať tento článok na:
FacebooktwitterpinterestlinkedinFacebooktwitterpinterestlinkedin

Martin Novotný pôsobí už takmer tri roky ako člen predstavenstva Asociácie hotelov a reštaurácií Slovenska a od 1. februára 2024 prevzal aj funkciu generálneho manažéra tejto asociácie. Absolvent Univerzity Komenského v Bratislave je odborníkom v oblasti manažmentu a ľudských zdrojov v HoReCa sektore.

Jeho profesionálnu kariéru formovali skúsenosti v Bratislave, Žiline a napokon vo Vysokých Tatrách, kde už 15 rokov žije a podniká. V Tatranskej Lomnici 13 rokov viedol rodinný hotel s kapacitou 250 lôžok, v Žiline založil a vedie reštauráciu pre 170 hostí. Jeho srdcovou záležitosťou sú však historické apartmány vo Vysokých Tatrách.

Okrem toho sa aktívne angažuje v oblasti cestovného ruchu – bol predsedom predstavenstva Zväzu cestovného ruchu Vysoké Tatry a inicioval mnohé zlepšenia v regióne, vrátane elektronickej Tatry card a poistenia na hory pre turistov. Toto je Martin Novotný, generálny manažér Asociácie hotelov a reštaurácií Slovenska.

Aj vaša reštaurácia či hotel sa môžu stať členom AHRS. Asociácia víta nových členov na pravidelnej báze a poskytuje im množstvo výhod – napríklad prinášanie noviniek zo sveta legislatívy, ktorá sa dotýka HoReCa sektoru, bezplatné vzdelávanie zamestnancov, efektívne adresovanie vašej ponuky či správu licenčných odmien s finančnou a administratívnou úsporou. Zistite viac o všetkých výhodách a o tom, ako sa stať členom AHRS »

Martin Novotný rozhovor (1)
foto: Peter Brichta

Pán Novotný, tento rok sa po krátkej prestávke vrátila do sveta slovenského hotelierstva súťaž Hotelier roka. Predstavte ju v krátkosti našim čitateľom.

Súťaž Hotelier roka je prestížne podujatie, ktoré oceňuje výnimočných manažérov hotelov a ubytovacích zariadení na Slovensku. Po prestávke spôsobenej pandémiou sa tento rok vrátila s cieľom vyzdvihnúť tých, ktorí excelujú v oblasti vedenia tímu, zlepšovania služieb, inovácií a zákazníckej spokojnosti.

Táto súťaž poskytuje profesionálom v hotelierstve platformu na predvedenie svojich schopností a zdieľanie najlepších postupov s kolegami z odvetvia. Oceneniu predchádza hodnotenie odbornou porotou, ktorá posudzuje kandidátov podľa rôznych kritérií, vrátane manažérskych zručností a udržateľného rozvoja ich hotelov. Súťaž vyhlasuje a zastrešuje Asociácia hotelov a reštaurácií Slovenska.

Kedy sa verejnosť dozvie výsledky a kde môžeme sledovať ich vyhlasovanie?

Výsledky súťaže Hotelier roka 2023 budú prezentované odbornej verejnosti z HoReCa  počas jesennej HoReCa konferencie v Jasnej, plánovanej na 11.-13. novembra 2024. Po tejto udalosti sa výsledky dostanú aj k širokej verejnosti prostredníctvom médií.

Súťaž prebieha v niekoľkých fázach. Najskôr sa uskutočnila nominácia kandidátov, ktorá bola otvorená pre riaditeľov hotelov a manažérov ubytovacích zariadení z celého Slovenska do 31. augusta 2024. Po uzávierke prihlášok postúpili do ďalšieho hodnotenia súťažiaci, ktorí do 7. októbra 2024 vyplnili a doručili sekretariátu AHRS požadované informácie a dokumenty podľa kritérií súťaže.

Následne hodnotiaca komisia preverí splnenie podmienok nominovaných účastníkov a vyberie hotelierov na základe stanovených kritérií ako sú manažérske zručnosti, kvalita poskytovaných služieb, inovatívne prístupy a udržateľné praktiky. Do finále postúpia traja hotelieri, ktorých mená budú vyhlásené pred konferenciou. Dňa 12. novembra 2024 počas programu jesennej HoReCa konferencie sa následne uskutoční oficiálne vyhlásenie víťaza súťaže Hotelier roka 2023.

Chcete sa o súťaži Hotelier roka a jej histórii dozvedieť viac? Prečítajte si náš súhrnný článok »

hotelová recepcia
foto: Canva

Naposledy AHRS udeľovalo cenu v roku 2019 – potom nasledovala pandemická pauza. Nemyslíte si, že aj počas tohto obdobia robilo mnoho hotelierov záslužnú činnosť, za ktorú by mohli získať ocenenie?

Určite áno, obdobie pandémie bolo pre nás, hotelierov, mimoriadne náročné, no mnohí z nás práve v tejto dobe preukázali obrovskú odolnosť a inovatívne schopnosti. Počas krízy sme zaviedli rôzne inovácie, využívali digitálne technológie, bezkontaktné služby a rozšírené hygienické štandardy, ako aj ponuky pre miestnych hostí. Tieto opatrenia nám pomohli prispôsobiť sa obmedzeniam a udržať našich zamestnancov i podniky v chode počas náročného obdobia pandemických výluk a znovuotvárania prevádzok.

Mnohé hotely sa tiež zapojili do záslužných činností ako bola podpora zdravotníkov, ubytovanie pre ľudí v karanténe či pomoc komunitám. Hoci súťaž Hotelier roka nebola v týchto rokoch udelená, je dôležité si uvedomiť, že mnohí manažéri aj napriek ťažkostiam odviedli pozoruhodnú prácu. Tohtoročná súťaž je preto príležitosťou oceniť nielen súčasné úspechy, ale aj vyzdvihnúť tých, ktorí počas pandémie preukázali výnimočnú kreativitu a odhodlanie. Mnohí z nich si zaslúžia pozornosť za to, ako zvládli toto bezprecedentné obdobie.

Prelom tohto a budúceho roka prinesie ešte jednu novinku, AHRS sa rozhodlo priniesť späť na scénu aj ocenenie Hotel roka.

Áno, je to tak. Po dôkladnom zvážení na prezídiu AHRS sme sa rozhodli obnoviť súťaž zameranú nielen na jednotlivcov, ale aj na samotné hotely okrem tradičnej súťaže Hotelier roka.

Prečo práve teraz? Pandemické roky odhalili množstvo inovatívnych riešení, ktoré hotely zavádzali, aby prežili toto náročné obdobie. Je preto vhodné opäť začať oceňovať celé ubytovacie zariadenia, ktoré preukazujú excelentnosť v kvalite služieb, udržateľnosti a schopnosti reagovať na výzvy.

dvere do hotelovej izby
foto: Canva

Súťaž Hotel roka prejde určitou úpravou, aby lepšie reflektovala najnovšie trendy v sektore HoReCa a podporovala hotely v zlepšovaní ich ponuky. Nový štatút sa zameria na inovácie, environmentálnu zodpovednosť a zákaznícky servis, čo má za cieľ inšpirovať celé odvetvie k vyššej kvalite.

Môžem prezradiť, že víťazi súťaže Hotel roka vo viacerých kategóriách budú vyhlásení na jarnej HoReCa konferencii v roku 2025. Naším zámerom je vytvoriť tradíciu, kde na jesennej konferencii vyhlasujeme Hoteliera roka a na jarnej Hotel roka. Takto budeme môcť sústavne oceňovať nielen jednotlivcov, ale aj celé tímy a hotely, ktoré vynikajú vo svojom odbore.

Niekto už o pár týždňov získa ocenenie Hotelier roka, aktuálne za rok 2023. Čo to pre nich znamená a aké výhody im to prinesie?

Finalisti súťaže Hotelier roka 2023 budú vyhlásení v novembri 2024, pričom jeden z nich získa prestížne ocenenie absolútneho víťaza. Ocenenie Hotelier roka je významným uznaním manažérskych schopností, líderských kvalít a inovatívnych prístupov v hotelierstve. Víťaz získa pozornosť médií, odbornej aj širokej verejnosti, čo môže nielen prilákať nových hostí, ale aj posilniť prestíž hotela, ktorý vedie. Toto ocenenie zároveň oslavuje výnimočné vedenie, ktoré posilňuje tímového ducha a motiváciu zamestnancov. Víťazstvo je uznaním kolektívneho úsilia, čo môže prispieť k lepším výkonom a väčšej angažovanosti tímu.

Jedným z hodnotených kritérií je aj environmentálna zodpovednosť. Čo môžu hotely urobiť pre to, aby boli „zelenšie“?

Environmentálna zodpovednosť je aj v HoReca široká téma, ktorá zahŕňa viacero oblastí, kde môžu hotely prispieť k udržateľnosti. Medzi hlavné kroky patrí znižovanie spotreby energie, napríklad využívanie obnoviteľných zdrojov či úsporných technológií, šetrenie vody, minimalizácia odpadu a jeho dôsledné separovanie ako aj podpora lokálnych a udržateľných zdrojov, ekologická výstavba a vzdelávanie hostí o ekologických iniciatívach hotela.

Vo funkcii generálneho manažéra AHRS pôsobíte už od začiatku roka 2024. Aké najväčšie výzvy ste zatiaľ spozorovali v HORECA segmente?

Doba je dynamická, a preto sa aj sektor HoReCa musí vyrovnávať s rôznymi výzvami. Najvážnejším problémom je nárast prevádzkových nákladov v dôsledku inflácie a vyšších cien energií, čo negatívne ovplyvňuje rentabilitu zariadení.

Ďalšou významnou výzvou je nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily, ktorý sa ešte zhoršuje rastúcim dopytom po zamestnancoch v sektore. Okrem toho sa menia preferencie zákazníkov, čo si vyžaduje flexibilitu v prispôsobovaní ponuky. Technologické inovácie ako online rezervácie a mobilné aplikácie sú nevyhnutné na zabezpečenie konkurencieschopnosti, no mnohé hotely a reštaurácie čelia ťažkostiam pri ich implementácii alebo sa na to len pripravujú. Je však nevyhnutné, aby sa zariadenia prispôsobovali týmto zmenám a aktívne hľadali riešenia na zabezpečenie svojej udržateľnosti a konkurencieschopnosti.

Ako ste reagovali na nedávny návrh slovenskej vlády na zvýšenie DPH na ubytovacie služby na 23 % a aké kroky ste podnikli v boji za záujmy sektora HoReCa?

Vláda bez predchádzajúcej diskusie oznámila návrh na skokové zvýšenie sadzby DPH na ubytovacie služby na 23 %, a to bez akejkoľvek konzultácie s odbornou verejnosťou alebo stakeholdermi v sektore cestovného ruchu, čo je bežnou praxou pri podobných zmenách. Na túto situáciu sme reagovali okamžite, vecne, ale dôrazne.

V priebehu krátkeho času sme podnikli množstvo krokov, aby sme čelili tejto situácii: zverejnili sme tlačovú správu a komunikovali naše stanovisko na všetkých dostupných platformách. Absolvoval som množstvo telefonátov, rozhovorov a stretnutí, pričom som odpovedal na desiatky otázok od médií a verejnosti.

TK_AHRS
foto: Peter Brichta

Spoločne s kolegami zo Zväzu cestovného ruchu som sa stretol s ministrom pre cestovný ruch a šport a štátnym tajomníkom, kde som prezentoval naše stanovisko ku konsolidačnému balíčku a dôrazne som upozornil, že viac ako dvojnásobné zvýšenie sadzby DPH na ubytovanie je neprijateľné. Zorganizovali sme tlačovú konferenciu pred Úradom vlády a osobne som informoval o situácii aj na zasadnutí Tripartity. Okrem toho sme vo Vysokých Tatrách zorganizovali ďalšiu tlačovú konferenciu zástupcov cestovného ruchu z Vysokých Tatier, Nízkych Tatier a Horehronia, kde sme spoločne apelovali na vládu.

Nakoniec ste boli úspešní. Ako to s krátkym odstupom času hodnotíte?

Som veľmi rád, že naše odborné argumenty zvíťazili. Vláda schválila zníženú sadzbu DPH na ubytovacie služby vo výške 5 % namiesto pôvodne navrhovaných 23 %. Tento krok je obrovskou úľavou pre celý sektor HoReCa a významne prispeje k zvýšeniu konkurencieschopnosti slovenských hotelov a cestovného ruchu.

Naša rýchla a adresná komunikácia spolu s profesionálnou a konzistentnou argumentáciou priniesli očakávané výsledky. Asociácia hotelov a reštaurácií Slovenska týmto jasne potvrdila, že obhajuje oprávnené záujmy svojich členov. Odborne a vecne pokračujeme v našej práci na rozvoji slovenského cestovného ruchu.

Máte za sebou aj iné významné míľniky a dynamické obdobie plné zmien. Ktorá z vašich doterajších činností na poste vás napĺňa pocitom dobre vykonanej práce?

V poslednom období sme v AHRS dosiahli veľa úspechov, ktoré ma napĺňajú pocitom dobre vykonanej práce. Spustenie novej webovej stránky asociácie považujem za jeden z najdôležitejších krokov, pretože poskytuje moderné a prehľadné prostredie pre našich členov aj širokú verejnosť. Obnovenie súťaže Hotelier roka je ďalším kľúčovým krokom, ktorý posilňuje prestíž našich hotelierov a motivuje ich k dosahovaniu vyšších štandardov.

Martin Novotný rozhovor (4)
foto: Peter Brichta

Jarná HoReCa konferencia, ktorá sa konala v novom formáte v máji 2024 pod mojím vedením, prekonala očakávania s rekordnou účasťou vystavovateľov a účastníkov. Toto podujatie ukázalo, aké dôležité je spojenie profesionálov v odvetví a výmena skúseností, zvlášť v takej dynamickej dobe.

Zavedenie digitalizácie členskej základne AHRS a vytvorenie digitálnej karty člena sú ďalšími významnými krokmi, ktoré zjednodušujú prístup k informáciám a službám pre našich členov, čím posilňujeme našu komunitu. Tieto iniciatívy nielen zlepšujú efektivitu našich operácií, ale aj posilňujú našu pozíciu ako lídra v sektore.

Som hrdý na to, čo sme dosiahli. A som presvedčený, že tieto kroky prispejú k dlhodobému rastu a rozvoju asociácie a celého sektora.

V rozhovoroch ste už viackrát spomenuli AI a využívanie automatizácie či digitálnych technológií v sektore cestovného ruchu. Aké najväčšie výhody majú technológie pre HoReCa segment?

Umelá inteligencia a digitalizácia sa stávajú neoddeliteľnou súčasťou nášho každodenného života a významne ovplyvňujú aj sektor HoReCa. Nie sme na začiatku tejto transformácie a netreba sa jej báť. Je to jedna z ciest, ako zefektívniť procesy a zvýšiť efektivitu práce.

Technológie umožňujú optimalizáciu operácií ako je evidencia skladových zásob, online recepcia a správa rezervácií, čo šetrí čas a znižuje chybovosť. Navyše, umožňujú personalizáciu služieb, zníženie prevádzkových nákladov a podporujú udržateľnosť. Týmto spôsobom môžeme nielen zlepšiť zákaznícky servis, ale aj posilniť konkurencieschopnosť našich podnikov.

Hovorí sa i o jednotnej klasifikácii Hotelstars Union. Môžete nám o nej povedať viac?

Hotelstars Union (HSU) je medzinárodne uznávaný systém klasifikácie hotelov, ktorý zjednocuje hodnotenie kvality ubytovacích zariadení v 20 európskych krajinách. Jeho cieľom je priniesť transparentné a jednotné štandardy pre hotely, ktoré zahŕňajú rôzne kritériá. Patria sem napríklad komfort izieb, vybavenie, čistota, technologické riešenia, zákaznícky servis a ekologická zodpovednosť.

Hotely, ktoré získajú certifikáciu HSU sa môžu pochváliť medzinárodne uznávanou kvalitou, čo im pomáha budovať dôveru a pritiahnuť zahraničných hostí. Zákazníci zároveň získavajú istotu, že úroveň služieb zodpovedá ich očakávaniam bez ohľadu na to, v ktorej krajine sa nachádzajú.

zvonček v hoteli
foto: Peter Brichta

V rámci AHRS intenzívne pracujeme na tom, aby Slovensko pristúpilo k systému Hotelstars Union už v roku 2025. To by výrazne pomohlo zvýšiť konkurencieschopnosť našich hotelov na európskom trhu a zároveň prispelo k zlepšeniu celkovej úrovne služieb v sektore ubytovania.

Slovensko sa už dlhšie snaží aj o to, aby sa stalo súčasťou gastronomickej mapy sveta pomocou ocenenia Michelin. Čo môžeme podľa vás urobiť, aby sme sa k hviezdam pre reštaurácie a hotely posunuli bližšie?

Aby sa Slovensko posunulo bližšie k získaniu hviezd Michelin pre naše reštaurácie je potrebné prijať systematický prístup. Ten je však časovo aj finančne náročný. Tento proces by mal byť súčasťou národnej stratégie, s cieľom podporiť kvalitu a inovatívnosť v našich podnikoch. Môžem s hrdosťou konštatovať, že na Slovensku už máme  viaceré reštaurácie, ktoré svojou kvalitou a prístupom spĺňajú vysoké štandardy.

Veríme, že čoskoro prekvapíme michelinských inšpektorov. S podporou štátu a spoluprácou medzi podnikateľmi v oblasti gastronómie môžeme vytvoriť prostredie, ktoré bude priaznivé pre rozvoj našich kulinárskych skvostov. Budeme sa tým môcť priblížiť k vysnívaným Michelinským hviezdam.

Martin Novotný a Enrico Bartolini
S michelinským šéfkuchárom Enricom Bartolinim, foto: M. Novotný

Na záver odľahčíme businessové témy tým, čo každý v tomto segmente miluje najviac – skvelým jedlom. Skúsite našim čitateľom odporučiť obľúbené reštaurácie, kaviarne či bary, do ktorých sa radi vraciate?

Veľmi rád sa vraciam do Mirror baru v Hoteli Carlton v Bratislave. Ten sa aktuálne nachádza na 62. priečke najlepších barov sveta. Atmosféra a ponuka koktailov sú skutočne výnimočné, a vždy sa teším na ich kreatívne kombinácie a profesionálny prístup personálu.

reštaurácia Bueno Gusto Žilina
foto: Bueno Gusto

Zakaždým, keď cestujem z Bratislavy do Tatier, si neviem odpustiť zastávku v mojej reštaurácii BUENO GUSTO v Žiline. Toto miesto je pre mňa ako druhý domov. Vždy sa tu s radosťou pozdravím so svojimi kolegami a ochutnám ich vynikajúce obedy. Ich kreativitu a vášeň pre varenie naozaj vidno v každom jedle. Preto sa neustále teším na nové kulinárske špeciality, ktoré pripravia pre svojich stravníkov. Toto miesto je pre mňa synonymom kvality, pohostinnosti a radosti z dobrého jedla.

sledujte nás na sociálnych sieťach:
FacebookpinterestlinkedinyoutubeinstagramFacebookpinterestlinkedinyoutubeinstagram

zdieľať tento článok na:
FacebooktwitterpinterestlinkedinFacebooktwitterpinterestlinkedin
reklama