Mário Adamčík z Roast Different: Two Coffee Champs vznikol, lebo tu podobný festival chýbal

1133
Mário Adamčík
foto: Marek Musil
Prihláste sa na odber článkov:
najnovšie články 1 x týždenne

Vložením e-mailovej adresy do poľa a potvrdením políčka prihlásiť sa udeľujete prevádzkovateľovi súhlas so spracovaním osobných údajov. Bližšie informácie, ako spracúvame vaše osobné údaje nájdete v sekcii Ochrana osobných údajov.
zdieľať tento článok na:
FacebooktwitterpinterestlinkedinFacebooktwitterpinterestlinkedin

Káve sa naplno venuje od osemnástich, keď si založil živnosť a odkúpil svoju prvú kaviareň. Dnes pôsobí Mário Adamčík ako kreatívny riaditeľ a spolumajiteľ magazínu Roast Different, ktorý prepája gastronómiu – najmä kávu – s umením, kultúrou a ľuďmi.

Pochádza z malej obce pri Topoľčanoch, no od strednej školy žije na striedačku v Bratislave a Prahe. Kávu a lásku k tlačeným médiám má akoby vpísanú v rodnom liste. Už na základnej škole vydával vlastný obecný časopis, ktorý fungoval takmer dva roky.

Mário Adamčík je dnes tiež spoluorganizátorom festivalu Two Coffee Champs, najväčšieho mestského kávového festivalu na Slovensku a v Čechách, ktorý sa bude opäť konať už koncom mája. Ako vníma slovenskú kávovú scénu a čo ich k organizácii festivalu inšpirovalo?

Mário Adamčík
foto: Marek Musil

Spomínate si ešte na chvíľu, keď ste si prvýkrát uvedomili, že bude u vás káva hrať jednu z hlavných rolí?

Vždy som sníval o tom, že budem dizajnérom. No vďaka mojej stredoškolskej láske som sa rozhodol pre kaviarenský biznis – a časom som tieto vášne spojil. Život je príliš krátky na to, aby som stále len rozmýšľal, čo vyskúšať. Ja som sa rozhodol pre magazín a tvorbu podujatí pre ľudí, ktorí v sebe nosia lásku k dobrým veciam. Snažím sa to robiť čo najlepšie. Neviem si predstaviť, že by som robil niečo iné. Je to náročné, ale aj vzrušujúce.

Ako vnímate slovenskú kávovú scénu dnes v porovnaní s obdobím, keď ste pred desiatimi rokmi začínali?

reklama

Je to obrovský posun. Kedysi bolo specialty coffee niečo ako tajný klub pre pár pyšných nadšencov. Dnes už ľudia rozumejú, čo pijú, pýtajú sa, diskutujú. Baristi sú milší a sebavedomejší, podniky kreatívnejšie a kvalita hospitality rastie. Ešte stále máme kam rásť, ale smer je dobrý.

Stojíte na čele populárneho magazínu Roast Different, ktorý si vo svete kávičkárov vybudoval skvelé meno. Ako vznikol nápad takýto portál založiť?

Chcel som médium, ktoré nebude len o káve a jedle, ale aj o ľuďoch, čo ju tvoria a faktoch a číslach. Miesto, kde sa stretne remeslo s umením, dizajnom, filozofiou a tvrdým biznisom. Roast Different vznikol z potreby ukázať, že aj gastronómia vie byť zábavná, estetická a hlboká zároveň – a že má čo povedať aj mimo sveta gastronómie.

Čo vás na práci s kávou najviac motivuje?

Káva je výhovorka na rozhovor. A to ma na nej fascinuje. Motivuje ma možnosť niečo vytvoriť – atmosféru, festival, komunitu, rozhovor, zážitok. A keď sa to podarí, cítiť, že sa ľudia na chvíľu zastavia a usmejú. To je dosť silná droga.

Two Coffee Champs patrí dnes medzi najväčšie kávové mestské festivaly na Slovensku a v Čechách. Čo stálo za jeho zrodom pred 4 rokmi?

Na začiatku bola frustrácia, že taký festival nie je. A chuť vytvoriť niečo, čo nás spojí. Prvý ročník vznikal doslova na kolene ako podujatie pre pár stoviek nadšencov, no ľudia tomu uverili a dnes je z toho najväčší mestský kávový festival u nás. Začalo to ako vízia pár nadšencov – dnes je to živý organizmus s vlastnou dušou.

Two Coffee Champs
foto: TCC / Marek Musil

TCC, čo je už zaužívanou skratkou festivalu, organizuje v spolupráci s ďalšími šikovnými ľuďmi práve Roast Different. Je pre vás festival skôr srdcovou záležitosťou alebo ho vnímate ako súčasť širšej profesionálnej vízie?

Je to oboje. Srdcovka, lebo tam nechávam kus seba, svojho času na úkor osobného života. Vízia, lebo chcem, aby Two Coffee Champs rástol a inšpiroval ľudí aj mimo kávového sveta – prepájal komunity, otváral témy, vytváral priestor pre spoluprácu.

Apropo, názov. Prečo vlastne Two Coffee Champs? Skrýva sa za tým nejaký príbeh?

Zo začiatku sa festival točil okolo dvoch baristických súťaží. Tento rok organizujeme iba jednu, ale názov už poznajú všetci, takže sa dedí a nemení. Do budúcich rokov tam vidíme príležitosť na marketingový claim. Niečo ako Two Coffee Champs je opäť Two Coffee Champs.

Ako sa festival z vášho pohľadu vyvíja a kam smeruje?

Z lokálneho podujatia sa stáva medzinárodná platforma. Každý rok sa snažíme posunúť hranice – či už tým, koho pozveme alebo ako festival vizuálne vyzerá. Cieľom je prinášať nielen zábavu, ale aj impulzy na zamyslenie.

Priestor Refinery Gallery v Bratislave sa na dva dni premení na pulzujúce centrum výberovej kávy, kokteilov, remeselných nápojov, skvelej hudby a inšpiratívneho obsahu. Festival vytvára priestor, kde sa stretávajú tisíce návštevníkov, od domácich nadšencov až po profesionálov z celého sveta, v priateľskej, otvorenej a inkluzívnej atmosfére.

Koľko trvá príprava takéhoto dvojdňového medzinárodného podujatia?

V podstate celý rok. Jedno vydýchnutie po festivale a už sa plánuje ďalší. Najťažšie je zosúladiť ľudí, očakávania a realitu. A udržať pri tom všetkom pokoj a víziu.

Čím bude tohtoročný TCC výnimočný? Prezraďte nám, či sa môžeme tešiť na niečo nové alebo nečakané.

Denný program prebieha od 9:00 hod. a ponúkne viac priestoru, viac kávy a viac zážitkov než kedykoľvek predtým. Súčasťou vstupenky je neobmedzená konzumácia kávy od desiatok pražiarní, pripravená rôznymi spôsobmi. Festival ponúkne viac ako 80 pražiarní a gastro vystavovateľov, 50+ prednášok, workshopov a diskusií, ako aj medzinárodnú tímovú súťaž baristov Crush the Rush.

Two Coffee Champs 2025 (3)
foto: Two Coffee Champs

Po západe slnka sa festival mení až do neskorej noci na živú zónu plnú hudby, špičkových kokteilov a prémiových spiritov od popredných slovenských barmanov. Na dvoch hudobných stageoch vystúpia populárni interpreti a DJs. V piatok nás po oficiálnom programe čaká afterpárty v barmanskej zóne festivalu.

Novinkou je taktiež zóna Autentická Bratislava. Po dvanástich rokoch pôsobenia v Strekove sa legendárne podujatie Autentický dvor presúva na festival Two Coffee Champs. Návštevníkom prinesie výber autentických slovenských vín a poctivé vinohradnícke príbehy.

Čo alebo kto rozhoduje o tom, kto sa na festivale objaví?

Partnerov festivalu zatiaľ schvaľujem ja, ale pražiarne, ktorých je tento rok cez 45, vyberajú kolegovia podľa prihlášok.

Keby ste mali popísať typického návštevníka TCC, aké by boli jeho alebo jej vlastnosti?

Zvedavý. Nie nutne hipster s V60-kou doma, ale človek, čo chce ochutnať, spoznať, zažiť. Môže to byť študentka, vinár, mama na materskej, DJ alebo lekár – spája ich chuť a lásky k dobrým veciam.

Minulý rok sme sa na festivale zúčastnili a odchádzali sme plné dojmov a poznatkov. Sú takéto podujatia dôležité pre zlepšovanie kávovej kultúry?

Absolútne. Vzdelávanie nemusí byť nudné. Na festivale si ľudia nevedome rozširujú obzory – tým, že ochutnajú, počúvajú, diskutujú. A to je tá najlepšia forma kultivovania. Tento rok na festival dovezieme poltonovú pražičku a budeme ľudí učiť pražiť. (smiech)

Vidíte v budúcnosti možnosť, že by festival expandoval, napríklad mimo Bratislavy alebo do inej krajiny než je Česko?

NIE, nechcem z neho spraviť fastfoodový koncept. Skôr vidím potenciál v tom, aby ľudia zo sveta prišli do Bratislavy.

Mário Adamčík
foto: Marek Musil

Keby ste mali aspoň chvíľku len pre seba počas festivalového ruchu – čo by ste si dali, kam by ste sa išli pozrieť a akú kávu by ste si nenechali ujsť?

Na festivale mám vždy svoj rezervovaný stôl, tak, aby som videl na návštevníkov a vnímal tú atmosféru. (úsmev)

Aký odkaz by ste chceli nechať ľuďom, ktorí na festival ešte nikdy neprišli a váhajú?

Ak stále pijú svoju rozpustnú kávu a sú s ňou šťastní, možno by radšej ani nemali chodiť. Na dobré veci sa totiž veľmi rýchlo zvyká! A kto raz príde na náš festival, riskuje, že začne hľadať kvalitu aj inde – v káve, jedle, drinkoch… aj v živote. Takže pozor – vstupom na Two Coffee Champs si môžu nenávratne rozšíriť obzory a zistiť, že chcú od sveta viac než len „celkom to ujde“.

Našich respondentov sa vždy na záver pýtame na konkrétne podniky, do ktorých sa radi vracajú. Odporučíte nám nejaké kaviarne či reštaurácie, ktoré obľubujete na Slovensku?

Kaviarne:

  • Mercek Coffee shop, Bratislava
  • Výklad, Banská Bystrica
  • 6:57, Bratislava

Reštaurácie:

  • Gašperov mlyn, Gašperov mlyn a Gašperov mlyn (smiech)
  • ešte OGGI Bratislava
  • a Roxor Burger Bratislava

Vino a kokteily:

  • Mirror bar
  • Nuda bar
  • Vinárstvo Magula v Suchej nad Parnou
sledujte nás na sociálnych sieťach:
FacebookpinterestlinkedinyoutubeinstagramFacebookpinterestlinkedinyoutubeinstagram

zdieľať tento článok na:
FacebooktwitterpinterestlinkedinFacebooktwitterpinterestlinkedin
reklama: