Malé (a chutné) zmeny v jedálničku, ktoré vám prinesú veľké výsledky

290
Rodina, ktorá spoločne varí

Snažíte sa stravovať vyvážene, poprípade chcete schudnúť? Tak v tom prípade máte pravdepodobne výčitky už len pri pomyslení na zákusok, čipsy či zmrzlinu. Týchto potravín sa pritom vôbec nemusíte vzdať, stačí, ak pri ich konzumácii spravíte drobné zmeny a mierne upravíte svoj jedálniček.

Nedávno sme vám priniesli informáciami nabitý článok >> o tom, ako si vyskladať vyvážený jedálniček pomocou niekoľkým jednoduchých pravidiel. Dnes sa opäť pozrieme na tému vyváženého stravovania, avšak z iného konca. Nemusíte sa báť žiadnych zákazov či uskromňovania sa, práve naopak!

85 % je viac ako 100 %

Na prvé počutie to možno nedáva zmysel, no keď sa nad tým zamyslíte v súvislosti s vyváženým jedálničkom, zmysel to dáva. Trvalo udržateľnejšie je totiž dopriať si maškrtu, koláč alebo čipsy s miernymi úpravami (vylepšeniami) ako to, keď by ste sa tejto skupiny potravín vzdali úplne. Viete, čo by sa stalo? Mysleli by ste na ne čoraz viac, napokon by ste sa z nich úplne prejedli a mali z toho hlavu v smútku. Dnes sme si pre vás pripravili konkrétne tipy na to, ako si malými zmenami vylepšiť každodenný jedálniček.

Vyvážený jedálniček
Zdroj: Canva

Majte však na pamäti, že tieto zmeny v jedálničku sa týkajú celkového stravovania. Samozrejme, že si pokojne môžete dopriať klasickú zmrzku, koláč alebo čipsy. No ak na takéto jedlá máte chuť denne, je lepšie ich o čosi vylepšiť.

Ako na malé zmeny v jedálničku?

Väčšina z nás má potrebu púšťať sa do vecí naplno a s veľkým nasadením. To však vedie k rýchlejšiemu zlyhaniu. Lepšie je zamerať sa na maličkosti a jednotlivé detaily, ktoré dotvoria celok. Namiesto toho, aby ste zo svojho jedálnička vyradili sladkosti, spravte z nich doplnok k plnohodnotnému jedlu. Poďte sa pozrieť na naše konkrétne tipy a odporúčania.

Obľúbené nátierky

Bryndzová, vajíčková, tuniaková – nátierky máme radi snáď všetci, no často ide o poriadne kalorické bomby. Veď čo by nie, keď ich základom je maslo, tavený syr alebo majonéza. Namiesto masla použite skyr, tvaroh alebo cottage syr, respektíve časť masla nahraďte potravinami s nižším obsahom tuku a s vyšším obsahom bielkovín. Niekoľko receptov na chutné nátierky nájdete aj v tomto článku >>

Vajíčková nátierka
Zdroj: Canva

Treska v majonéze? MŇAM!

Máte chuť na tresku v majonéze s čerstvým pečivom, no nesedí vám do vášho vyváženého jedálnička? Vyvedieme vás z omylu. V miske zmiešajte polovicu téglika tresky a k tomu pridajte rovnaké množstvo cottage syru. Získate jedlo, ktoré nasýti nielen vaše telo, ale aj dušu.

Na zmrzline nie je nič zlé

Pokiaľ ste fanúšikom vodových nanukov, máme pre vás dobrú správu – obsahujú minimum kalórií a je to skvelé letné osvieženie. Ak si však najradšej doprajete krémové zmrzliny, skúste ich doplniť o zvyšné živiny:

  • 3 PL obľúbenej zmrzliny
  • hrsť bobuľovitého ovocia
  • 1 PL skyr / tvaroh
  • malá hrsť natural orechov

Kde na Slovensku nájdete najlepšiu zmrzlinu? TU nájdete našich 10 obľúbených tipov >>

Zahustite si polievku inak

Polievka je skvelé jedlo, ktoré nám pomôže doplniť vlákninu aj nás hydratovať. Mnohé polievky však obsahujú zbytočne veľa tuku či sacharidov. Stačí spraviť úplne jednoduchú zmenu. Namiesto zásmažiek či zátrepiek odoberte časť zeleniny/strukovín z polievky, rozmixujte ich a pridajte späť do hrnca.

Varenie polievky
Zdroj: Canva

Vyvážte chuť na sladké

Neviete prestať myslieť na čokoládu, sušienku alebo cheesecake? Pokojne si tieto maškrty doprajte, no ak ich chcete mať o niečo vyváženejší jedálniček, pridajte k nim: bielkoviny (jogurt, tvaroh),  ovocie a zdravé tuky (oriešky, avokádo).

Biele pečivo nie je strašiak

Dlhé roky sme všade čítali o tom, že biele pečivo nepatrí do vyváženého jedálnička a zdravého životného štýlu. A viete čo? PATRÍ! Jediným problémom je, že obsahuje málo vlákniny. Preto ak si k bielemu pečivu dáte dostatok zeleniny alebo si ho potriete hummusom, stane sa z neho úplne chutná súčasť každého jedálnička.

Ako vyvážiť slaný snack?

Praclíky, pukance alebo čipsy – všetko sú to slané snacky, ktoré milujeme mlsať najmä pri pozeraní filmu či počas vysedávania s kamošmi. Čo tak si k miske čipsov alebo praclíkov vziať aj misku s mrkvou, uhorkou a kúskami mozzarelly? Bude to skvelý kompromis pre váš jedálniček.

Mrkva, čipsy, mozzarella
Zdroj: Canva

Vianočka či croissant

Dať si vianočku či croissant nie je nič zlé, a to najmä v prípade, ak toto sladké pečivo vyvážite ďalšími ingredienciami. Namiesto masla a džemu si vianočku potrite skyrom, pridajte bobuľové ovocie a na vrch orieškové maslo. Na vianočku si zas dajte obľúbený džem a k tomu si pripravte malú misku bieleho jogurtu s ovocím. Nutellu môžete vymeniť za čokoládový proteínový puding.

Máš chuť na horalku?

Ruku hore ten, komu aspoň raz za čas nepríde chuť na Horalku, Milu či Kinder Bueno. Namiesto toho, aby ste z týchto sladkých snackov mali výčitky alebo sa im vyhýbali, pokojne si ich doprajte! Dajte si k nim však aj pohár acidka a malé jablko alebo cottage syr a jahody.

Ak vám príde spojenie horalky a acidka zvláštne, mrknite sa na tieto divoké kombinácie jedál, ktoré v konečnom výsledku chutia perfektne >>

Vidíte, aké je to jednoduché? V podstate sa nemusíte ničoho vzdať, úplne postačí, ak k menej vyváženým potravinám pridáte tie plnohodnotnejšie. Nezabudnite, že na to, aby vás jedlo dostatočne zasýtilo a príliš nekolísalo váš krvný cukor, musí obsahovať bielkoviny, sacharidy, tuky aj vlákninu.

Zdroj 1 / Zdroj 2

zdieľať tento článok na:
FacebooktwitterlinkedinFacebooktwitterlinkedin
reklama