zdieľať tento článok na:
FacebooktwitterlinkedinFacebooktwitterlinkedin

Ako by mala vyzerať ľahká večera, ktorá podporí snahu o chudnutie? Nebojte sa, nebude to iba zeleninový šalát, ktorý vás omrzí už na druhý deň. V súvislosti s večeraním pri diéte sa objavuje azda najviac kontroverzných tvrdení. Našťastie, časy, kedy ľudia na diéte radikálne odmietali akúkoľvek večeru, sú definitívne preč. Dnes už vieme, že večera z tých správnych potravín nie je pri chudnutí rizikom, práve naopak. Na aké potraviny a jedlá sa zamerať?

Dlhé roky prevládal názor, že pri chudnutí by sme mali posledné jedlo zjesť medzi 17. – 18. hodinou. Nie je to zlý nápad, avšak nefunguje u každého. Nezohľadňuje denný rytmus, pracovný režim (napríklad striedanie zmien), ani individuálny čas, kedy človek zaspáva. Viac ako na samotný čas sa preto zamerajte na pravidelné stravovanie, aby ste večer pod náporom únavy a hladu nepodľahli nájazdom do chladničky a dobiehaniu zameškaného.

Pri diéte je totiž dôležité udržať hladinu krvného cukru bez prudkých výkyvov a podporiť aktivitu metabolizmu. V zložení večere zohrávajú kľúčovú úlohu bielkoviny, ktoré sa dlhšie trávia (a navodzujú pocit sýtosti), utlmujú hormón hladu a počas spánku pomáhajú regenerovať svalové vlákna. Pridajte k nim dostatok zeleniny alebo strukoviny a pripravte si chutné a výživné jedlo, na ktoré sa budete tešiť.

Chudé hydinové mäso

REKLAMA: Vyberte si z ponuky darčekových voucherov najmä do skvelých reštaurácií

Jednou z hlavných potravín diétneho jedálnička je chudé hydinové mäso, najmä kuracie prsia. Majú nízky obsah tuku, no za to vysoký obsah bielkovín a ich prednosťou je časovo nenáročná príprava. V spojení s výraznými koreninami, bylinkami alebo marinádami dostáva ich neutrálna chuť vždy iný rozmer. Výborné sú grilované kuracie prsia na cukete, exotický kurací pad thai aj jemné dusené kuracie prsia s hráškom a mrkvou.

Ryby

Z rýb získate okrem bielkovín aj cenné omega-3 mastné kyseliny, ktoré sú pre ľudské telo nevyhnutné a častokrát ich neprijímame v dostatočnom množstve. Výskumy naznačujú, že práve omega-3 majú pozitívny účinok na zvýšenie aktivity metabolizmu, a to dokonca aj počas odpočinku. Vyskúšajte pre zmenu na večeru krehkého lososa so zeleninovým šalátom alebo na dusenej špargli, rybaciu polievku či tuniakový šalát.

Vajcia

A do tretice, další bohatý zdroj bielkovín. Ak sa snažíte schudnúť, vajíčka na rôzne spôsoby sa pravdepodobne stanú pravidelnou súčasťou vášho jedálnička – najmä na raňajky a večere. Uprednostnite takú prípravu, ktorá zbytočne nenavýši kalorickú hodnotu večere. Vajíčka uvarené natvrdo použite napríklad do šalátu spolu s cherry paradajkami alebo reďkovkou. Do vajíčkovej omelety sa výborne hodí špenát, menší kúsok tvrdého syru, šampiňóny, medvedí cesnak či mladé fazuľové lusky. Jedno jedlo tak ponúka desiatky možností!

Listová zelenina

Hoci sme sľúbili, že ľahké večere nebudú iba o šalátoch, prečo si z času na čas nedopriať misku plnú čerstvosti, živín a vlákniny? Zelené listové šaláty, špenát, rukola, mangold majú výborné účinky na trávenie. Pôsobia prečisťujúco, protizápalovo a dodávajú telu kľúčové minerály ako sú horčík, zinok, vápnik a železo. V spojení so syrmi balkánskeho typu, kúskami červenej repy a chrumkavej kuraciny majú potenciál zabodovať na celej čiare. Nezabudnite k nim pre spestrenie a nový rozmer chutí pridať lyžičku ľanových semienok, nastrúhaný zázvor, chilli alebo nasekané oriešky.

Karfiol a brokolica

Večeru bez výčitiek sa vám podarí navariť, ak sa rozhodnete pre duo – karfiol a brokolicu. Aj keď sa im niektorí ľudia vyhýbajú oblúkom a nedokážu zabudnúť na “krivdy” zo školskej jedálne, ide o potraviny, ktoré sú osvedčenými spojencami pri chudnutí. Majú totiž veľmi málo kalórií a z prevažnej časti ich tvorí voda. V rovnomerne krojených ružičkách sa ukrývajú vitamíny C a E, kyselina listová, draslík, horčík, fosfor a železo. Pre vyšší obsah vlákniny sa postarajú o dlhý pocit sýtosti. Navyše pôsobia diureticky, čo znamená, že urýchľujú vylučovanie prebytočnej vody z tela a chránia pred opuchmi. Okrem dusenia a varenia v pare si na večeru doprajte chuťovo zaujímavejšie variácie. Napríklad pečený kari karfiol, voňavé karfiolové alebo brokolicové placky, wrapy, či zapekané kombinácie so syrom a šunkou.

zdieľať tento článok na:
FacebooktwitterlinkedinFacebooktwitterlinkedin

sledujte nás na:

FacebooklinkedininstagramFacebooklinkedininstagram