Kombucha zaplavuje podniky aj supermarkety: Aké sú jej výhody a kto by ju nemal piť?

438
fermentovaný nápoj kombucha

Kombucha, fermentovaný čajový nápoj s bohatou históriou a množstvom zdravotných benefitov, sa stáva čoraz populárnejšou súčasťou moderného životného štýlu.

Už dávno nejde len o exotický nápoj dostupný v špecializovaných predajniach. Kombucha [čítaj kombuča] sa dnes objavuje na pultoch supermarketov a v ponuke mnohých kaviarní a reštaurácií. Jej osviežujúca chuť a zdravotné výhody ju robia atraktívnou voľbou pre tých, ktorí hľadajú alternatívu k bežným sladkým nápojom a chcú do svojho jedálnička pridať niečo prospešné a zároveň chutné.

O zdravotných benefitoch kombuche vieme už dávno

Aj keď kombuchi prichádzame vo veľkom na chuť až v posledných rokoch, o jej benefitoch pre naše zdravie vedeli ľudia už pred tisíckami rokov. Má veľmi podobné účinky na náš organizmus ako zelený čaj. Zároveň však obsahuje prírodné probiotiká, ktoré posilňujú náš druhý mozog, teda mikrobióm.

Trávenie
Kombucha prospieva nášmu tráviacemu systému. Zdroj: Canva

Pokiaľ vás zaujíma, ako jesť tak, aby ste posilnili svoje trávenie aj celkové zdravie, prečítajte si niektorý z týchto článkov >>

Predpokladá sa, že kombucha pochádza z oblasti starovekej Číny, kde ju už v období dynastie Qin (221 – 206 p.n.l.) nazývali „Elixír nesmrteľnosti.“ Tento fermentovaný čajový nápoj sa postupne rozšíril do Japonska, Ruska a ďalších častí sveta, pričom si získal obľubu vďaka svojim liečivým vlastnostiam. V 20. storočí sa kombucha stala populárnou aj v Európe a Amerike, kde ju konzumovali priaznivci alternatívnej medicíny a prírodných liečiv.

Čo je to kombucha a čo sa v nej ukrýva?

Kombucha sa pripravuje z čajovej huby, ktorá je zmesou kvasiniek, bakteriálnych kultúr a lišajníka. Vyzerá ako rôsolovitá hmota so slizkým povrchom a jej tvar sa formuje podľa toho, v akej nádobe rástla. Z tejto čajovej huby, ktorej hovoríme SCOBY, sa zmiešaním so zeleným alebo čiernym čajom, cukrom a vodou vyrába kombucha. Ingrediencie však nestačí iba spolu zamiešať, treba ich nechať vykvasiť.

Huba scoby, z ktorej sa vyrába kombucha
Čajová huba SCOBY. Zdroj: Canva

Aj vďaka článku o fermentácii viete, že kvasenie je proces, pri ktorom sa v danom jedle / nápoji tvoria živé bakteriálne kultúry. Ide, samozrejme, o prospešné organizmy, ktoré podporujú najmä naše trávenie a imunitný systém.

Okrem množstva vitamínov a minerálov finálna kombucha obsahuje aj antioxidanty, enzýmy, kofeín, alkohol, aminokyselny aj kyseliny. Pokiaľ sa pýtate, prečo je kombucha perlivá – po fermentácii zostáva nasýtená oxidom uhličitým.

Dá sa kombucha pripraviť aj doma?

Áno, dá. No treba byť pri tom veľmi opatrný, nesprávne pripravená kombucha má viac zdravotných rizík ako benefitov. Kupované nápoje vo fľaši sú väčšinou pasterizované (a zbavení väčšiny dobrých aj zlých baktérií), a tak pri jej pití nehrozia žiadne riziká.

Ak si ju chcete pripraviť doma, potrebujete veľmi čisté prostredie, ideálne vydezinfikované. Proces kvasenia nemôže presiahnuť 10 dní. V opačnom prípade hrozí, že vytvoríte kombuchu s množstvom toxických látok.

Domáca výroba. Zdroj: Canva

Kombucha a jej hlavné výhody

Zdroj probiotík – všetky fermentované potraviny obsahujú živé mikroorganizmy, ktoré pomáhajú vytvoriť lepšie prostredie v našom tráviacom trakte. Keďže však kupovaná kombucha prešla procesom pasterizácie, je zatiaľ otázne, či obsahuje dostatočné množstvo probiotík.

Lepšia energia – keďže jej základom je zelený alebo čierny čaj, obsahuje prirodzený kofeín, ktorý vás lepšie nabudí a dodá vám energiu.

Zlepšuje cholesterol aj cukor v krvi – zelený čaj má mnohé benefity, napríklad spomaľuje starnutie, znižuje zlé hladiny cholesterolu aj vyrovnáva hladinu cukru v krvi. Tu si však treba dávať pozor, či pijete prírodnú kombuchu alebo takú, ktorá obsahuje pridaný cukor.

Ďalšími výhodami pravidelného pitia kombuče sú antioxidačné účinky, zabíjanie škodlivých baktérií ako E.coli alebo Salmonela, zníženie riziko srdcových chorôb či rakoviny. Opäť však pripomíname, že tieto výhody sú spojené iba s celkovým zdravým životným štýlom – dostatok spánku, menej stresu, vyvážený jedálniček a dostatok pohybu.

kombucha
Zdroj: Canva

Nevýhody fermentovaného nápoja

Pamätajte na to, že kombucha sa neodporúča piť tehotným alebo dojčiacim ženám a ani ľuďom, ktorí majú oslabenú imunitu alebo syndróm dráždivého čreva.

Pokiaľ budete piť kombuchu prvý raz, pravdepodobne sa nevyhnete nadúvaniu. Je to z dôvodu, že obsahuje probiotiká. Dá sa na to však zvyknúť. Nevýhodou priemyselne spracovaných kombúch je fakt, že obsahujú pomerne veľa kalórií a pridaných cukrov. Preto treba byť s pitím pomerne opatrný.

No a nevýhodou je taktiež vysoký obsah kofeínu, preto ak pijete cez deň niekoľko káv, kombuchu už radšej nepite. Taktiež ju nepite po 17:00, mohli by ste mať problém zaspať.

Zdroj 1 / Zdroj 2

zdieľať tento článok na:
FacebooktwitterlinkedinFacebooktwitterlinkedin
reklama