Kamila Slašťanová je podnikateľka, mama, manželka, zakladateľka gastroportálu Menučka, v ktorého Magazíne vychádza aj tento rozhovor. Zamysleli sme sa nad tým, že sme za 9 rokov fungovania ani raz poriadne nepredstavili osobu, ktorá stojí za vznikom a neraz náročným manažovaním tohto projektu.
Ako vznikol celý nápad, čím fungovanie projektu ovplyvnila pandémia a čo by poradila začínajúcim podnikateľkám? Na to všetko sme sa spýtali a dostali sme odpovede, ktoré nebolo vždy ľahké skoncipovať. „Niečo robiť a o niečom hovoriť sú často dve rozdielne veci,“ povedala na začiatok príjemného rozhovoru Kamila s úsmevom. Napokon sa rozhovorila a pri editovaní sme mali problém vybrať len tie najzaujímavejšie pasáže.
Už niekoľko rokov stojíš na čele úspešného gastro biznisu Menučka. Ako by si tento projekt predstavila niekomu, kto o ňom ešte nepočul?
Projekt Menučka je portál, ktorý má za úlohu pomáhať ľuďom s výberom reštaurácie, kde sa pôjdu naobedovať, navečerať alebo si zorganizujú oslavu či event. Pre gastro prevádzky je to zase priestor, kde môžu odprezentovať svoje služby, či už ponuku obedového menu, à la carte jedálnych lístkov, ale aj ostatné informácie o reštaurácii či rôznych novinkách.
Ktoré míľniky v podnikaní by si za celý ten čas označila pre Menučka ako najdôležitejšie?
Ani sa mi nechce veriť, že portál Menučka tento rok v máji oslávi už 9 rokov. Vyvíjal sa (a stále sa vyvíja) postupne a organicky rastie. Začínali sme len s jednoduchou stránkou a ponukou obedových menučiek. Postupne sa pridalo viac funkcií. Praktické administračné rozhranie, doplnili sa aj à la carte lístky, foto menu, vyhľadávanie jedál, spustili sme Menučka magazín, mobilnú aplikáciu pre všetky 3 platformy, realizovali sa rôzne spolupráce a partnerstvá. Dôležitým míľnikom tiež bolo, keď sa ku mne do tímu aktívne pridala kolegynka Dominika, ktorá veľmi pomohla s rozšírením projektu mimo Bratislavy v rámci ďalších miest Slovenska.

Zažila si počas týchto rokov aj náročnejšie časy?
Samozrejme, boli aj náročnejšie roky. Najmä tie medzi 2020-2023, ktoré výrazne ovplyvnili gastro sektor, čo sa odrazilo aj u nás. Vďaka našim dlhodobým partnerským reštauráciám sme to ale ustáli a fungujeme ďalej. Teším sa, že sa k nám postupne pridávajú ďalšie nové prevádzky a aj návštevnosť stránky rastie.
V posledných rokoch vznikli rôzne gastro projekty, ktoré sa nedokázali udržať a prestali existovať. Často boli modernejšie či dizajnovo a technicky oveľa lepšie realizované. Uvedomujem si, že online priestor sa mení veľmi rýchlo, najmä čo sa týka sociálnych sietí a ich funkcií a zapájania umelej inteligencie. Ľudia sú náročnejší a očakávajú všetky informácie expresne rýchlo. Treba sa tomuto trendu prispôsobovať, a preto sa aj my snažíme tieto požiadavky reflektovať a systém zdokonaľovať.
Povedzme si narovinu – podnikanie na Slovensku ale nie je vždy len jednoduché.
V menších firmách (ako je aj tá moja) je do veľkej miery jej vývoj závislý od konkrétnej osoby majiteľa a jeho kapacity sa firme venovať. To si vyžaduje optimálne zladenie osobného a pracovného života a maximálne nasadenie pre firmu. Alebo naozaj skvelý manažment procesov a prostriedky na to, aby práca fungovala aj bez nich. Ja ten správny balans stále hľadám ale priznám sa, že v prvých rokoch projektu som sa venovala firme asi až príliš aj na úkor seba a rodiny.
Myslíš, že je to údel podnikateľov a podnikateliek?
Zrejme je to „normálne“ a očakáva sa to. Ja som ale bola často preč a pri deťoch sme sa s manželom striedali. Keď projekt vznikol, syn Ondrejko mal 1,5 roka. Dcéra sa narodila v druhom roku projektu. Vtedy som si myslela, že je to tak v poriadku a že to zvládame. Časom mi prišlo trošku ľúto, že som s nimi v ich prvých rokoch života nebola častejšie a aktívnejšie. To sa zmenilo počas covidu, keď sme boli spolu oveľa častejšie a myslím, že sme sa aj viac zblížili. Naplno som to pochopila asi po období pandémie, keď som bola dosť psychicky aj fyzicky vyčerpaná zo všetkého, čo sa dialo okolo nás. Aj z mojich aktivít v rámci pomáhania gastro sektoru, ktorý bol v tom období ťažko skúšaný a zo všetkých tých rokov (tak trochu workoholickej) práce.

Je v tomto gastro sektor iný – špecifickejší, dynamickejší či náročnejší na čas?
O tom by vedeli rozprávať majitelia reštaurácií a bolo by to na ďalší článok. Sú to ale naši klienti a týka sa to nepriamo aj nás. Aj teraz aj predtým – v gastro sektore je to stále veľmi náročné. Snažila som sa veci viac sledovať, radiť, byť nápomocná v jednaní o rôznych opatreniach či obmedzeniach.
Najmä počas pandémie sa moja práca skladala zo sledovania schém pomoci, tlačoviek a pátrania po informáciách, ktoré sme posúvali ďalej. Keď prišlo ale moje vyčerpanie (alebo akési polovyhorenie), v rámci pudu sebazáchovy som sa na čas od všetkého odstrihla a sama som si naordinovala zmenu môjho režimu fungovania. Bolo obdobie niekoľkých mesiacov, keď som firmu len udržiavala a potrebovala som si oddýchnuť. Teraz sa už ale cítim oveľa lepšie a teším sa opäť z pracovných aktivít.
Podľa tvojho rozprávania máš byť na čo hrdá. Ktoré z úspechov v tebe najviac zarezonovali?
Hrdá som na momenty, keď sú výsledky mojej práce pre iných užitočné, keď pomôžu, vyriešia problém. Keď mi spokojný klient povie, že sa mu moja práca páči a že cíti efekt našej spolupráce. Keď zákazníci chvália naše projekty a sú s nimi spokojní. Samozrejme, stále je tu priestor na zlepšenie, ale vždy veľmi dobre padne pochvala či pozitívny feedback.
Hrdá som aj na ľudí, ktorí so mnou na projektoch spolupracujú, mnohí od začiatku, niektorí kratšiu dobu, ale som rada že sa mi aktuálne ustálil tím šikovných ľudí, ktorí sa na projektoch podieľajú. Rovnako som hrdá aj na moju rodinku, manžela a deti – Ondrejka a Karolínku.
Pri zrode podnikania si sa musela rozhodnúť, akým smerom sa Menučka budú uberať. Ako už názov napovedá, cieľom tvojho projektu je prinášať ľuďom najmä informácie o dennom obedovom menu. Ako vznikol tento nápad?
Konkrétny nápad vytvoriť nový projekt Menučka vznikol začiatkom roka 2015 po tom, čo môj dovtedajší projekt, pre ktorý som pracovala – portál Obedovat.sk jeho majitelia predali a vznikol nový portál pod celosvetovou značkou – Zomato. S tým som sa ja nedohodla na spolupráci, ostala som v pôvodnej firme pracovať pre zľavový portál ZlavaDna. Ako obchodná manažérka pre gastro segment som však stále bola v kontakte s majiteľmi reštaurácií. Tým Obedovat.sk chýbalo a s jeho náhradou neboli spokojní, preto vznikol priestor na vytvorenie niečoho nového a vlastného. So štartom mi pomohol švagor, ktorý podniká v IT biznise a sestra, ktorá bola prvý rok aj mojou spoločníčkou.
Od toho teda vznikol priamočiary názov Menučka.
Pravdou je, že slovo Menučka, aj keď sa možno nie každému pozdáva, vyjadruje presne to o čom portál v začiatkoch bol – zoznam obedových menu. Aktuálne sa u nás prezentujú aj à la carte jedálne lístky či podujatia, preto je mojím prianím, aby názvov “Menučka” vystihoval nielen obedové menu, ale aj všetky ostatné „menu/čka“, aby si u nás mohli ľudia nájsť kompletnú ponuku reštaurácií. Mojou víziou (alebo akousi misiou) je postupne zmapovať ponuku reštaurácií po celom Slovensku.

Čo všetko viete zákazníkom v online priestore ponúknuť? Prečo by si mali kliknúť práve na Menučka?
Základná funkcia je, že si ľudia vedia jednoducho pozrieť ponuku obedov / jedálnych lístkov / reštaurácií vo svojom okolí alebo v okolí inej zadanej lokality. Môžu sa podľa aktuálnych menučiek rozhodnúť, kam sa dnes vyberú na obed alebo môžu objaviť novú reštauráciu. Samozrejmosťou sú doplňujúce info o prevádzkach ako kontakty, popisy, fotografie, otváracie hodiny či mapa a navigácia. Tiež je možné si výber odfiltrovať podľa určitých parametrov alebo jedla, na ktoré máme práve chuť.
A čo biznis partneri? Aké výhody im dokáže ponúknuť partnerstvo s tebou a Menučkami?
Základom projektu sú menučka reštaurácií, takže práve reštaurácie či iné gastro prevádzky s dennou ponukou jedál sú našimi najdôležitejšími partnermi. Pomáhame im prezentovať sa na internete. Niektorým profil u nás nahrádza aj webstránku, lebo obsahuje prehľadne všetky potrebné informácie o reštaurácii. Pre tie, ktoré vlastný web majú, prípadne aktívne komunikujú na sociálnych sieťach je aktívny profil u nás vhodným doplnkom vlastných marketingových a SEO aktivít a najmä prostriedkom na získanie nových zákazníkov, pripomenutie sa staronovým zákazníkom či informovanie našich pravidelných návštevníkov o svojom aktuálnom menu či iných novinkách a ponukách.
Musia si majitelia či manažéri podnikov tento profil spravovať sami?
Uverejňovanie menu je pre majiteľov a manažérov veľmi jednoduché a praktické po prihlásení do vlastného konta. Ak im to vyhovuje a zdá sa im to jednoduchšie, môžu to všetko nechať aj na nás. Tiež je možné využiť funkciu tlače denného menu – na stoly do prevádzky či automatizovaného prepojenia na web reštaurácie. Tým šetríme prevádzkam čas spojený s nahadzovaním menu na rôzne miesta. Reštaurácie môžu využiť tiež možnosť reklamných kampaní a osloviť zákazníkov napríklad grafickými bannermi v rámci svojej lokality, samostatnými príspevkami na našich sociálnych sieťach.
Súčasťou Menučiek je aj gastromagazín v online podobe.
Menučka magazín sme spustili asi pol roka po štarte portálu ako miesto, kde bude možné prinášať rôzne informácie, zaujímavosti a novinky zo sveta gastronómie. Kde sa budú môcť prezentovať aj naše partnerské reštaurácie a kde sa ľudia, ktorí sa zaujímajú a radi navštevujú reštaurácie môžu niečo nové a zaujímavé dozvedieť.
Som rada, že aj magazín sa uchytil a je skvelým priestorom v rámci gastro tém. Nachádza si svojich čitateľov. Tých informujeme o nových článkoch aj formou pravidelného newslettra, na ktorého odber je možné sa jednoducho prihlásiť. So samotným štartom magazínu mi pomáhala dnes už známa marketingová agentúra, ktorá tiež vtedy začínala. Dohodila mi vtedy jednu šikovnú študentku žurnalistiky Simu, ktorá pre magazín písala počas celého štúdia. Potom si dala chvíľku pauzu, ale odporučila mi svoju kamarátku Maťu a ja sa veľmi teším, že už vyše roka sú obe späť.

Často vás (teba a tvoje kolegyne) možno stretnúť na konferenciách, gastro eventoch alebo tlačovkách týkajúcich sa slovenskej gastro scény. Kam sa chystáte najbližšie?
Dlhodobo spolupracujeme napríklad s Radom Nackinom a jeho projektami, pred časom to boli letné Gurmán festy, aktuálne je to Zimný Festival Jedla či sympózium Gastronomy Slovakia. Ďalšími eventami, kde sa zúčastňujeme partnersky sú napríklad konferencia GastroLove, Vegánske hody, HoReCa konferencie či rôzne hudobné a food festivaly. Sme otvorení aj ďalším spoluprácam a radi podporíme zaujímavé projekty ako mediálny partner, či už celoslovensky alebo aj lokálne.
Máš nejaký obľúbený príbeh úspechu reštaurácie alebo podniku, ktorý ťa chytil za srdce?
Veľmi fandím reštauráciám, ktoré sú rodinné a kde priamo aj stretnete majiteľov pri práci. Z mojich dlhodobých partnerských reštaurácii spomeniem napríklad dvojicu sesterských reštaurácií Pulitzer a Štefánka by Pulitzer v centre Bratislavy. Spoluprácu sme začali ešte v rámci môjho predošlého pôsobenia a potom boli jedným z prvých klientov na portáli Menučka. Majitelia sú dvaja kamaráti, ktorí spolu vyrastali a následne pracovali ako personál v bratislavských reštauráciách. Až kým prevzali prvú vlastnú prevádzku Pulitzer, ešte na starom mieste v Dome novinárov.
Nikdy neobsedíš a pracuješ simultánne na niekoľkých veciach. Menučka nie sú tvoj jediný projekt?
Je dobré diverzifikovať činnosti a mať potenciál na rôzne zdroje príjmov. Aj keď nové projekty u mňa prišli spontánne, a nie ako súčasť nejakého premysleného plánovania. Online obchod Darčekové vouchery (darcekove-vouchery.sk) som založila o pol roka neskôr ako Menučka. Inšpirovalo ma fungovanie zľavových portálov, kde som predtým pôsobila tiež a snaha priniesť zákazníkom možnosť rýchleho a jednoduchého online nákupu voucherov v pôvodnej hodnote do kvalitných reštaurácií.
Zákazník si teda otvorí stránku, vyberie si reštauráciu, ktorú chce navštíviť a dokáže si pre seba alebo ako darček kúpiť voucher. Nájde tam iba reštaurácie alebo aj niečo iné?
“Darčekové”, ako voláme tento projekt skrátene, tiež každým rokom rastú. Dopĺňame nové vouchery, okrem reštaurácií postupne aj iné služby ako wellness, masáže, pobyty, kurzy či e-shopy. Ale stále je to najmä o reštauráciách. Je to taká moja srdcovka, ktorá si získava čím ďalej tým viac zákazníkov a myslím, že má veľký potenciál aj do budúcna.
Vieme o tebe, že poznáš aj iné ženy – podnikateľky a priatelíš sa s nimi. Podporujú sa na Slovensku ženské biznis kruhy navzájom?
Určite áno. Všeobecne prospieva prepájať sa s ľuďmi, ktorí riešia podobné veci ako vy. Inak to nie je ani pri téme žien podnikateliek. Osobne mám priamu skúsenosť s komunitou E-ženy, s ktorou som spolupracovala, ešte keď som sama podnikateľkou nebola.
Keď som založila firmu, najmä v začiatkoch mi veľmi pomohlo stretávať sa so ženami, ktoré rozbiehali tiež vlastné biznisy. Bavilo ma počúvať ich inšpiratívne príbehy a skúsenosti a mať možnosť zdieľať s nimi svoje problémy a navzájom si pomáhať. Neskôr som sa dostala tiež ku komunite Akčných žien, ktoré fungujú na podobnom princípe a realizujú vo väčšom aj rôzne eventy a školenia. Dodnes spolupracujem s obomi týmito komunitami, ako aj s mnohými ženami, ktoré som spoznala práve vďaka nim.

Čo by si po rokoch praxe odporučila ženám, ktoré sa chystajú začať vlastné podnikanie?
Vo všeobecnosti by som ženám čo sa chystajú podnikať poradila, aby si popri práci skúsili nájsť čas aj na oddych, na seba, priateľov a rodinu a neobetovali všetko práci. V konečnom dôsledku to môže pomôcť aj samotnej práci, keď sme oddýchnuté a spokojnejšie. Ale viem, že sa to ľahšie hovorí ako žije. Je tiež dôležité si oceniť aj čas vlastnej práce vo firme. Niekedy sa viac oplatí delegovať na iných ľudí určité úlohy, ktoré môžu vykonať efektívnejšie a možno aj lacnejšie, než keby sme ich robili sami.
Spojte sa s inými ženami alebo komunitami, ktoré sa venujú podobnej téme. A pripravte sa na to, že nie všetko ide vždy podľa predstáv. Že sa striedajú lepšie a horšie obdobia, že z každého neúspechu sa dá vyťažiť, poučiť a posunúť ďalej. Tiež som sa naučila, že všetko nemusí byť dokonalé. Často jednoducho treba začať, aj keď veci nie sú tip top, čo pre mňa ako niekdajšiu perfekcionistku bolo dosť náročné.
Aké sú tvoje osobné ambície a ciele pre budúcnosť tvojho podnikania?
Ako som spomínala vyššie, mojou víziou v rámci firmy je zmapovať menučka reštaurácií po celom Slovensku a naďalej pomáhať tak zákazníkom s výberom reštaurácií a reštauráciám s prezentáciou svojich služieb. Cieľom je dostať moje projekty do povedomia ľudí na Slovensku v takej miere, že keď budú na hľadať niečo v súvislosti s reštauráciami a vouchermi, navštívia nás ako prvú voľbu.
Moje osobné ciele sa ani veľmi nemenia. Rada by som aj naďalej pracovala na svojich projektoch, robila to, čo ma baví a napĺňa, mala spokojnú rodinu, priestor na trávenie spoločného času a zároveň dobrý pocit z práce a prostriedky na to, aby sme mohli žiť spokojne a šťastne.
Na záver otázka, ktorú sa pýtame všetkých našich respondentov. Ktoré reštaurácie patria k tvojim srdcovkám a rada sa do nich vraciaš?
Medzi moje obľúbené reštaurácie, kam rada chodievam patria napríklad reštaurácia Moree pri Hlavnej stanici, Berg v Petržalke, FoodStock v centre, Štefánka by Pulitzer, Cozy Coza na Kozej alebo Famílja Trattoria či Rozálka v Pezinku. Rada si občas objednám aj donášku z VegLunch, či si doprajem sushi z Ai Sushi u nás v Pezinku, s deťmi chodievame radi aj do reštaurácie LEON s detskou herňou a trampolínami či do Lalie v Pezinku. Na Donovaloch sme si obľubili tiež reštauráciu Stodola a Kamzík, vo Vysokých Tatrách sa často a radi zastavujeme v reštaurácii Central v Starom Smokovci či v hoteli Atrium z našej obľúbenej siete Trinity.
Z gurmánskejších reštaurácií by som odporučila napríklad reštauráciu Modrá hviezda tesne vedľa Bratislavského hradu, Carnevalle na Hviezdoslavovom námestí a v Košiciach sme si napríklad obľúbili reštauráciu Villa Regia. TOP zážitkom boli pre mňa napríklad návštevy reštaurácií UFO, Bistronomy či Albrecht v Bratislave.
sledujte nás na sociálnych sieťach:zdieľať tento článok na: