Všimli ste si niekedy, ako chutné jedlo v spojení s dokonalou hudbou na pozadí môže pozdvihnúť váš zážitok zo stolovania? Nie je náhoda, že mnoho úspešných reštaurácií majstrovsky pripravilo tie najlepšie zoznamy skladieb, ktoré dopĺňajú ich jedlá. Pozrite sa s nami na pár tipov, ako vytvoriť perfektný playlist pre reštauráciu.
Hudba nás ovplyvňuje viac, ako si dokážeme predstaviť. Má vplyv na našu psychickú pohodu a výrazne mení naše emócie. Keď nám dokáže zlepšiť celkovú náladu, je viac ako isté, že dokáže pozitívne (ale aj negatívne) ovplyvniť aj náš apetít. Je výrazným aspektom toho, ako veľmi si užijeme zážitok zo stolovania v reštaurácii, preto by majitelia a manažéri podnikov mali pri tomto článku spozornieť.
Druh hudby ovplyvňuje to, ako vnímame jedlo
Skutočne, vplyv hudby zachádza až do takej miery, že celkovo mení naše vnímanie jedla. Napríklad rýchla a optimisticky ladená hudba zvyšuje naše vnímanie sladkosti a slanosti jedla. Naopak, pomalá, upokojujúca hudba vnímanú sladkosť a slanosť znižuje. Okrem toho môže hudba ovplyvniť naše vnímanie času. Tá v rýchlejšom tempe núti stravníkov jesť rýchlejšie, zatiaľ čo hudba v pomalšom tempe, naopak, núti zákazníkov jesť pomalšie a pobudnúť v podniku o čosi dlhšie.
Ak sa nad tým zamyslíte sami, dáva to perfektný zmysel. Hudba má moc vytvoriť v reštaurácii presne takú atmosféru, akú chcete. Od pomalej a romantickej až po energickú, doplnenú smiechom a štrnganím pohárov. Keď sa nabudúce vydáte na obed či večeru, všimnite si hudbu v pozadí a sledujte, ako formuje váš celkový zážitok!
💿Krok 1: Rozhodnite sa, aký typ hudby pre akého zákazníka chcete
Ak je marketing pre vašu reštauráciu robený plnohodnotne, určite máte navonok zvolenú tému či štýl, ktorým sa prezentujete. Rovnako máte vytpované, aké typy zákazníkov k vám chodia a koho túžite osloviť. Presne do tohto konceptu by mala zapadať aj hudba, ktorá bude v podniku hrať.
Predovšetkým ak máte tematicky silne ladenú reštauráciu (napríklad country pub či jazzový podnik) je dôležité, aby hudba korešpondovala s celkovým dojmom. Dobre si premyslite, aký druh hudby by sa hodil k atmosfére a štýlu vašej reštaurácie a držte sa ho. Je to jedným z poznávacích znamení, ktoré zákazníkom utkvejú v pamäti.
Demografické zloženie je pri tomto kroku nemenej dôležité – rôzne skupiny ľudí majú rôzne hudobné preferencie, a preto ak cielite na mladšiu vekovú kategóriu, vhodnou voľbou by bola napríklad moderná popová hudba či čokoľvek energické. Na druhej strane, ak sa snažíte prilákať staršiu demografickú skupinu môže byť lepším nápadom zahrnúť do playlistu klasické jazzové alebo bluesové melódie.
💿Krok 2: Licencovaná alebo royalty-free?
Z právneho (a finančného) hľadiska je krok 2 najdôležitejším zo všetkých. Určite si vopred rozpočet a podľa neho sa rozhodnite, či investujete do kúpy hudby alebo budete v priestoroch svojej reštaurácie počúvať iba tú, ktorá je voľne dostupná (takzvaná royalty-free). Ak budete mať pustenú hudbu, za ktorú neplatíte poplatky, môže sa vám to nepekne vypomstiť pokutou od obchodnej inšpekcie.
Voľne dostupnú hudbu je však náročnejšie zladiť s témou reštaurácie. Mnohí by povedali, že je nemastná – neslaná a slúži skôr ako podmaz k inej činnosti, nie na vytvorenie dokonalej atmosféry. Playlist pre reštauráciu by mal byť živý, svieži a v ideálnom prípade by sa nemal obohrať. Preto si vopred dobre rozmyslite, ako často ho chcete obmieňať a koľko finančných prostriedkov do toho môžete investovať. Ideálne bude, ak zvážite aj občasné živé koncerty miestnych a obľúbených umelcov.
💿Krok 3: Na parametroch záleží
Investujte do kvalitného zvukového systému, ktorý dokáže prehrávať hudbu so správnou hlasitosťou bez akéhokoľvek skreslenia či straty kvality hudby. Dajte si pozor napríklad na reštaurácie s klenutými stropmi, v ktorých môže vznikať nepekná ozvena. Dôležité je uistiť sa, že hudba nie je príliš hlasná, aby nepôsobila rušivo počas konverzácií návštevníkov.
Aj príliš jemná a tichá hudba však môže mať neželaný efekt. U zákazníkov môže vyvolať pocit, že musia byť potichu, čo môže viesť k strnulému dojmu celého podniku, a to predsa nechcete, však? Uistite sa, že hudba hrá konzistentne. Vyhnite sa náhlym zmenám, ktoré môžu byť pre vašich hostí nepríjemné alebo dokonca rušivé – nikto nechce žiadne nechcené prekvapenia vo chvíli, keď zrovna je a príjemne konverzuje.
Aspekty, na ktoré si treba dať pri výbere hudby pozor: - BMP (počet úderov za minútu) - teda tempo, akým sa skladby uberajú - energia / tanečnosť skladby - kombinácia faktorov ako tempo, rytmus, sila úderov a pravidelnosť púšťanej hudby - hlasitosť hudby - valencia - akási pozitívnosť skladby, rovnako kombinácia mnohých faktorov, ktoré určujú, ako veľmi pozitívne hudba pôsobí - dĺžka piesní - v ideálnom prípade treba udržiavať nepretržitý tok a konzistenciu
💿Krok 4: Ráno, obed a večera
Pri vytváraní zoznamu skladieb pre vašu reštauráciu je dôležité vziať do úvahy čas. V akú dennú hodinu ju púšťate? Kedy máte v podniku najplnšie?
- raňajky – veselé melódie a ľahké nástroje môžu pomôcť vytvoriť atmosféru, ktorá povzbudí zákazníkov, aby sa zdržali a vychutnali si jedlo s úsmevom
- obed – vyžaduje si niečo dynamické, energické rytmy a optimistické texty sú ideálne na to, aby poludňajším hosťom poskytli pocit odpočinku
- večera – po zotmení vymeňte skladby za niečo jemnejšie, no stále živé; jemné akustické melódie sú vždy vhodné na vytvorenie atmosféry počas večere
💿Krok 5: Inovujte a kráčajte s dobou
Nezabudnite playlist pre reštauráciu aktualizovať. Občas naň pridávajte nové skladby. Najprv vyberte piesne, ktoré chcete mať v pomyselnom základnom balíku. Potom pravidelne aktualizujte zoznam o nové skladby, ktoré zodpovedajú vašej atmosfére. Každých pár týždňov alebo mesiacov obmieňajte výber v závislosti od toho, čo je momentálne obľúbené a zodpovedá nálade reštaurácie.
Tip na záver: Skúste rozhovor so zákazníkmi a zamestnancami o tom, čo radi počúvajú alebo aká hudba by sa im k podniku hodila. Takto získate informácie priamo od tých, ktorí často navštevujú váš podnik.
zdroje: Orders.com, Soundsuit.fm
sledujte nás na sociálnych sieťach:zdieľať tento článok na: