Gastronómia je súčasťou kultúry národa. Výzva Aj Slovensko chce Michelina dnes postúpila k vláde

764
foto: autorka

Dňa 7. augusta sa v Grand Hoteli River Park v Bratislave konala tlačová konferencia ku gastronomickej výzve Aj Slovensko chce Michelina. Dnes navrhovatelia výzvy poslali otvorený list vláde Slovenskej republiky. Požiadavka je jednoznačná – aj slovenská gastronomická scéna chce mať možnosť dostať michelinskú hviezdu.

Tlačovú konferenciu otvoril Radoslav Nackin, vydavateľ bedekra Gurmán na Slovensku. Ozrejmil, že od spustenia výzvy ju podpísalo viac ako 2100 ľudí, ktorí majú záujem o zviditeľnenie Slovenska na gastronomickej mape Európy aj sveta.

Okrem talentovaných šéfkuchárov, z ktorých niektorí sa zúčastnili aj na tlačovej konferencii, sa k výzve pridali mnohí ďalší. Hotelieri, someliéri, manažéri reštaurácií, cukrári, dodávatelia či farmári. Jednoducho, každý článok reťazca, ktorý nám prináša na stôl unikátny chuťový zážitok. Slovensko je totiž krajina, ktorá má svetu na poli gastronómie čo ponúknuť. To, či budeme mať možnosť v nasledujúcich 5 rokoch získať ocenenie Michelina, závisí od vlády Slovenskej republiky a spolupráce s organizáciou Slovakia Travel.

Spolupráca s Michelinom ako investícia do budúcnosti

“Michelin treba brať ako investíciu do budúcnosti. Mnoho talentovaných slovenských kuchárov pracuje práve z tohto dôvodu v zahraničí a bola by to pre nich vízia vrátiť sa domov. Dlhé roky ťažko pracujú, preto by aj toto pre nich mohlo pôsobiť atraktívne,” vyjadril sa Lukáš Hesko z reštaurácie Irin, dvojnásobný Kuchár roka na Slovensku.


ODPORÚČAME VÁM:

Ste zákazník reštaurácií?
Pozrite si denné menu v okolí. Ste majiteľ alebo manažér reštaurácie?
Pridajte sa na portál Menučka
a uverejňujte tu Vaše menu.
Priama registrácia tu.

Ak by sme na najbližších 5 rokov podpísali zmluvu s michelinským bedekrom, išlo by skôr o nepriamu podporu. Tá by bola viditeľná v dlhodobom horizonte. “Vytvoria sa lepšie pracovné miesta, väčší konkurenčný trh, priláka to viac kvalitných ľudí, ktorí sa chcú tejto oblasti venovať. Niekde to musí začať, nikde nemali hneď 10 michelinských reštaurácií,” dodal na margo otázky, či je Slovensko na Michelina pripravené Daniel Tillinger z reštaurácie ECK.

Nejde teda len o reštaurácie, ale o celý hoteliersky priemysel a v konečnom dôsledku aj o zatraktívnenie celej krajiny. Aj samotné označenie v bedekri bez hviezdy znamená veľa – ľudia sa o podnikoch jednoducho dozvedia, zlákajú ich a budú mať dôvod nás navštíviť. Slovensko je v západnej a strednej Európe posledná krajina, ktorá spoluprácu s Michelinom nemá.

foto: Canva / autorka

Finančná čiastka nie je pevne stanovená

Michelinský sprievodca zmenil svoje nastavenie a na to, aby do krajiny posielal svojich kritikov, s ňou nemusí mať už len bezplatnú zmluvu, ako tomu bolo doteraz. Je nutné uhradiť určitý poplatok po obdobie nasledujúcich 5 rokov. Finančná čiastka pre Slovenskú republiku nie je vypočítaná, existuje mnoho faktorov, od ktorých by sa odvíjala. S najväčšou pravdepodobnosťou však pôjde o niekoľko stoviek tisíc ročne.

“Ako štát máme slabé PR. Pôsobili tu už iné bedekre, naše reštaurácie boli v celosvetových spirevodcoch, no po dvoch – troch rokoch odišli. Snahy tu boli aj predtým, o Michelinovi hovoríme už päť rokov, no trvá to veľmi dlho a neudialo sa to. Rovnakú pozíciu má aj Česká republika. Urobili si analýzu trhu a cestovného ruchu a rozhodli sa, že do toho idú, preto sme sa rozhodli začať s touto iniciatívou intenzívnejšie aj my,” odpovedal na otázky z publika Radoslav Nackin.

Návšteva Michelina by sa dala prirovnať k návšteve opery

Nemá ísť o každodenný zážitok, ale o pridanú hodnotu, nečakane pekný zážitok. Navrhovatelia sa stretli s množstvom negatívnych komentárov. Ľudia tvrdia, že slovenské gastro nie je na takej úrovni. Prípadne sa obávajú, že s rastúcim počtom turistov gastronómia zdražie. Michelinská reštaurácia vraj nie je pre bežného človeka a takéto jedlo si aj tak nebudú môcť dovoliť, tvrdia neprajníci.

“Tieto reštaurácie sú o zážitku, to je najpodstatnejšie. Môže to byť darček, ak je to pre vás priorita, môžete si na to našetriť a navštíviť ich raz ročne. Nie je to o samotnom najedení sa, pointa je to, že ide o umenie. Michelinská reštaurácia je ako návšteva galérie, ako návšteva opery či národného divadla. Je to zážitok, o to väčší pre milovníkov a nadšencov gastronómie,” uzavrel Radoslav Nackin.

K výzve sa môžete pridať svojím podpisom aj vy. V plnom znení ju nájdete na TOMTO ODKAZE.

zdieľať tento článok na:
FacebooktwitterlinkedinFacebooktwitterlinkedin