Gastro podnikatelia – vyjadrenia na aktuálne témy (20.5.2020)

156
zdieľať tento článok na:
FacebooktwitterlinkedinFacebooktwitterlinkedin

Takmer všetci podnikatelia majú aktuálne veľmi ťažkú situáciu, ale jedným zo segmentov, ktoré na koronakrízu najviac doplatili je práve gastronómia. Od polovice marca musia byť priestory všetkých reštaurácií, barov, pubov, jedální a ostatných gastro prevádzok zatvorené. Môžu ale fungovať cez “výdajné okienko”, na donášku a od stredy 6. mája aj na terasách. To im však nedovoľuje fungovať naplno a ich tržby klesli na zlomok percent, mnohé z nich sú stále zatvorené a čakajú až na úplné otvorenie ekonomiky. Je tu otázka štátnej pomoci a pomoci na udržanie firiem z európskej únie, ale tá sa javí ako veľmi komplikovaná, neprehľadná, zdĺhavá a pomalá, s mnohými kľučkami a háčikmi. Zatiaľ nemám informáciu, že by niektorá z gastro prevádzok už nejaké financie dostala, aj keď snáď sa to už pohne v najbližších dňoch. Mnohé reštaurácie museli prepustiť zamestnancov, museli si vybojovať akceptovateľné podmienky nájmu s prenajímateľom a robia rôzne opatrenia ako sa na trhu udržať. Zároveň tiež viem aj o prípadoch, kedy sa žiaľ dohodnúť nedarí a reštaurácie budú musieť svoje dlhé roky budované podniky zatvoriť. Je to všetko veľmi individuálne, rôznorodé, každý sa s tým vysporiada po svojom. Keďže práve reštaurácie a gastro segment sú v médiách veľmi často spomínané ale málokedy sa “k slovu” dostanú priamo ich predstavitelia, rozhodli sme sa, že im dáme priestor na tejto stránke. Môžete si tu prečítať vyjadrenia majiteľov a manažérov reštaurácií na aktuálne témy. 

Kamila Slašťanová, zakladateľka portálu MENUCKA.SK. (5.5.2020)


Otázky a odpovede k aktuálnej mimoriadnej situácii – máj 2020

1. Ako fungujete vo vašej prevádzke? Ste otvorení? Aké služby (výdaj, donáška, terasa) a od kedy ponúkate? Skúste zhodnotiť, ako sa vám zatiaľ darí?
2. Od stredy 6.mája môžu byť otvorené vonkajšie terasy. Máte terasu? Koľko stolov / hostí sa na ňu zmenstí? Ako vnímate túto možnosť? 
3. Ako ste vyriešili otázku nájmov? Dohodli ste sa s prenajímateľom hladko? Zníženie, odklad, splátky? Ako prebiehali vyjadnávania? 
4. Ako ste vyriešili otázku pracovných miest, platov, odvodov? Museli ste znižovať počet zamestnancov? Aké ďalšie opatrenia v tomto smere ste spravili, alebo sa chystáte?
5. Ako ste spokojný/á so štátnou pomocou pre podnikateľov? Podali ste žiadosť? Máte už odpoveď? U vám bolo niečo vyplatené? Pomôže vám to?
6. Aké opatrenia alebo pomoc od štátu v rámci gastro podnikania by ste uvítali z dlhodobého hľadiska, aby sa vám ľahšie podnikalo a zvládli ste krízové obdobie?
7. Čo by ste radi odkázali médiám a politikom?
8. Čo by ste radi odkázali zákazníkom?
9. Aký je váš názor na ďalšie fungovanie vašej prevádzky a slovenskej gastronómie ako takej? 
10. Čokoľvek ďalšie, čo vás v tejto súvislosti napadá a radi by ste nám dali do pozornosti.




MÁRIA RANINCOVÁ – majiteľka reštaurácie TROJKA PUB & RESTAURANT, Bratislava – Lamač (5.5.2020)

1. I FUNGOVANIE I
Prvý týždeň sme mali úplne zatvorené, najskôr sme dúfali že to budú ozaj iba 2 týždne a mali sme strach o zdravie svojich blízkych, každý z nás má rodinu buď deti alebo starších príbuzných. Potom sme vyhodnotili, že začneme aspoň predaj cez okienko a začali sme ponúkať aj rozvoz po okolí. Prvý týždeň to bolo veľmi malo objednávok, teraz je to lepšie, ale zďaleka to nepokryje všetky náklady na prevádzku.

2. I TERASY I 
Áno, mame terasu 270 m2 a cca 80 zákazníkov sa zmestí, ak sú normálne rozložené stoly. Od piatka 8.5. zvažujeme jej otvorenie, ale čakáme na presne vyjadrenie hygienika, za akých podmienok to môže byt. Sme radi, že môžeme otvorit aspoň terasu, ale je to veľmi nevyspytateľné, ak bude pršať, celá terasa je nám zbytočná. Preto stále rozmýšľame, ako ďalej, aké služby poskytovať a čo najviac sa priblížiť k zákazníkovi.

3. I NÁJMY I 
Momentálne sme sa dohodli s prenajímateľom na znížení nájmu, ale nie je to veľká suma, nakoľko aj nájomca má určite záväzky, ktoré musí platiť /napr. daň z nehnuteľnosti, správcovský poplatok, …/ Veľmi sme dúfali, že štát prispeje aspoň čiastočne na úhradu nájmov, ale nestalo sa tak.

4. I ZAMESTNANCI I
S niektorými zamestnancami sme sa dohodli na nižšej mzde, ale s dvomi sme sa museli rozlúčiť, fungujeme v obmedzenom režime. Časť odvodov, čo sa dala odložiť sme si požiadali o odklad, takže máme pred sebou dlh do budúcna :( Časť miezd budeme pokrývať zo štátneho príspevku “prvá pomoc” a na zvyšok si dúfam vyrobíme. Dúfam, že žiadne ďalšie opatrenia, čo sa tykajú prepúšťania a zníženia mzdy nebudeme musieť urobiť. 

5. I ŠTÁTNA POMOC I 
Žiadosť sme podali, hneď ako to bolo možné, zatiaľ čakáme na podpísanie dohody a dúfame, že nám bude schválená. Ak nám bude vyplatená, pokryje nám to aspoň časť výplat pre zamestnancov. Ináč nám štátna pomoc príde dosť nedostatočná, ale zas snažíme sa chápať, že v rozpočte asi nie sú peniaze navyše a s takouto situáciou nikto nepočítal. 

6. I DLHODOBÁ POMOC I 
V prvom rade zrušenie gastrolístkov a gastrokariet. Úprava odovodového zaťaženia. A ešte by nám pomohlo, ak by viac podporovali slovenských farmárov a pestovateľov, aby boli dostupnejšie lokálne suroviny a v prijateľnej cene. A samozrejme úprava DPH, to je najväčsi výdavok, čo mesačne platíme. 

7. I ODKAZ MÉDIÁM A POLITIKOM I
Neviem :) Dúfam že vláda a pán Sulík splní sľub, čo mal na billboardoch: aby sa na Slovensku oplatilo podnikať a žiť :)))

8. I ODKAZ ZÁKAZNÍKOM I 
Ďakujeme všetkým našim zákazníkom, bez nich by sme neboli. Ďakujeme aj za ich trpezlivosť a ochotu rešpektovať všetky obmedzenia, ktoré aktuálne sú a aj napriek tomu si u nás objednávajú a vďaka ním môžeme fungovať ďalej. 

9. I ĎALŠIE FUNGOVANIE I 
Naša prevádzka poskytuje živobytie nám a našim zamestnancom. Nie je to veľký zisk, je to taký bežný príjem, celkom má rozčuľujú vyjadrenia typu: Veď majitelia zarábali dosť, nech sa teraz uskromnia a predaju mercedesy :( Veľmi malo prevádzok v gastronómii na Slovensku má nadštandardné príjmy. Skôr to ľudia robia preto, lebo ich tá práca baví. Cez letnú sezónu musíme napríklad zarobiť na zimu, lebo začiatkom roka, nemáme žiadny zisk a musíme preto vykryť prevádzkové náklady z odložených peňazí. Koronakriza nás zasiahla v čase, keď sme mali začať konečne zarábať, blížila sa lepšia časť sezóny. Takze teraz je to veľmi ťažké. Dúfam, že ak sa opäť otvorí prevádzka, budeme schopní vyplatiť dlhy, ktoré nám teraz vznikajú. 






PETER TERNENY – majiteľ reštaurácií FIT RESTAURANT VIVO!FIT RESTAURANT DRIEŇOVÁ – LINEAFIT FOODS AVIONHOME FOODS PALACE – Bratislava (5.5.2020)

1. I FUNGOVANIE I
Momentálne máme dve prevádzky zatvorené úplne a z dvoch robíme donášku / osobný odber. Predaj porcií jedla je na úrovni 9% pred „korona krízou“, ale predávame aspoň niečo, aby sme zarobili aspoň na základný chod firmy. Našťastie majú predaje v posledných dňoch stúpajúcu tendenciu, tak sa hádam trošku zlepší. 

2. I TERASY I 
Terasu máme len na jednej prevádzke na Drieňovej ulici aj to maličkú a po opatreniach sa jej kapacita zmenší na 6 stolov teda 12 miest na sedenie takže nás to asi moc nezachráni.

3. I NÁJMY I 
Ako s ktorým, zatiaľ čo jeden prenajímateľ sám zo svojej iniciatívy pozastavil platby nájomného, ďalší dvaja vyžadujú plné platby nájomného, služieb a záloh za energie, na štvrtej prevádzke sa nám podarilo dohodnúť 50% zľavu na tri mesiace.

4. I ZAMESTNANCI I
Museli sme prepustiť 5 zamestnancov, ktorí pracovali na DOVP, nakoľko pre nich asi nebudeme mať prácu ani po otvorení prevádzok, 5 je na OČR a 28 zamestnancov išlo na 80% z platu, s tým, že každý musí v mesiaci odpracovať 5 dní na prevádzkach, ktoré fungujú v skrátenom režime 

5. I ŠTÁTNA POMOC I 
Žiadosť sme podali 13.04.2020, žiaľ do dnešného dňa (05.05.2020) nemáme žiadnu odpoveď.

7. I ODKAZ MÉDIÁM A POLITIKOM I
Politikom, aby zrýchlili pomoc pre podnikateľov keďže stále avizovali „kto rýchlo dáva dva krát dáva“ ale žiaľ realita je úplne iná.  

8. I ODKAZ ZÁKAZNÍKOM I 
Aby nás v tejto situácii podporili objednávaním jedál z našich reštaurácií. 

9. I ĎALŠIE FUNGOVANIE I 
Naše prevádzky sú zamerané na každodenné stravovanie formou obedového menu, takže si myslím, že my sa aspoň na 50% naštartujeme, aj keď nás čaká veľmi ťažké obdobie, kedy sa akékoľvek plány expanzie a otvárania nových prevádzok zmenili na boj o prežitie firiem.




Ste zákazník reštaurácií? Pozrite si aké je dnes denné menu vo Vašom okolí. 

Ste majiteľ alebo manažér reštaurácie? Pridajte sa na portál Menučka 
a uverejňujte tu Vašu aktuálnu ponuku jedál a denného menu. 
Priama registrácia tu.



ANDREJ GOGOLA – spolumajiteľ reštaurácií PULITZER RESTAURANT a ŠTEFÁNKA BY PULITZER – Bratislava (5.5.2020)

1. I FUNGOVANIE I
Od 16.3.2020 máme zatvorené. Nijaký iný predaj sa nám neoplatí, keďže je mesto prázdne.

2. I TERASY I 
Terasy neotvoríme, máme kapacity na terasách cca 45-50 osôb, po urobení obmedzení nám zostane na sedenie cca 15-20 osôb a to je nemožné aby ste uživili chod reštaurácie.

3. I NÁJMY I 
Na nájme sme sa stále nedohodli, štát sa nám v tejto veci stavia pekne chrbtom.

4. I ZAMESTNANCI I
Naši zamestnanci chcú u nás pracovať aj naďalej, čo ma veľmi teší, takže keď otvoríme budeme mať náš personál. Požiadali sme štát o príspevok pre zamestnancov. Bol nám schválený, na prvé peniaze pre zamestnancov čakáme. Ja som konateľ, mne ktorý vytvára pracovné miesta, štát neprispeje ani centom! 

5. I ŠTÁTNA POMOC I 
Štát to nemá vôbec ľahké, držím im palce, ale to čo sa povie a médiá to prezentujú pomaly ako hotovú vec, je veľmi klamlivé. Ja nepredávam tovar za 100 či 1000 €, alebo 10000 €. Predávam jedlo od 5 do cca 20€. A práve veľké podniky dostali od štátu prvú pomoc a nie my malí, či stredne veľkí podnikatelia. Napríklad vláda prezentovala, že peniaze na úvery z eurofondov pôjdu ako prvé nám malým a stredným, ale opak je pravdou! Z banky nám oznámili že prvé peniaze, ktoré dostali tak išli práve tým veľkým a my musíme čakať!

6. I DLHODOBÁ POMOC I 
Spomínali dohodu o platbe nájomného tak, že prispeje naň aj štát, to je jedna z možností ale už je o tomto návrhu ticho. Asi platby do štátu ako sú odvody, daň….. buď nie že odialiť ale rozdeliť do splátkového kalendára na menšie sumy aby sa nám to nanabalovalo, prenájom terás upraviť, alebo zrušíť. Neviem čo nás ešte čaká, určite k niečomu ešte príde tak si držme palce.

9. I ĎALŠIE FUNGOVANIE I 
Keď sa otvorí, bude to najťažšie obdobie, bude to boj o prežitie, ale verím, že to zvládneme. Pochybujem, že mesto Bratislava nám dá letné terasy pre túto sezónu zadarmo alebo so zľavou. Sezóna bez turistov nás ohrozí, a uvidíme aký konzument bude domáca klientela. To, že niektoré platby sa oddiaľujú je ako jedná snehová guľa ktorú tlačíte pred sebou a ona sa vám stále zväčšuje, pretože po otvorení prevádzok vám pribudnú už platby – odvody pre štát, zamestnancov, tovar, réžia…. Verím, že zákazníci sa už tešia, že si prídu dať do našich reštaurácií svoje obľúbené jedlo, či posedieť pri dobrej káve, či dobrom víne a nechajú sa nami rozmaznávať.






Juraj Bagírov – majiteľ reštaurácie Pizza club u Šeba – Košice (5.5.2020)

1. I FUNGOVANIE I
No zatiaľ stále fungujeme cez okienko, čo veľmi zákazníkom nieje po chuti. Donáška funguje v klasickom režime. Je to proste veľmi ťažké …. :(

2. I TERASY I 
Je to fajn možnosť, po prepočítaní plochy môžeme max 8 stolov dať vonku t.j. 16 zákazníkov. Neviem, ako to pochopia starší zákazníci keď im povieme že pri stole max 2 môžu sedieť. Ok aj toto dáme … bude lepšie, ako mat zatvorené. 

3. I NÁJMY I 
Bol nám znížený nájom pokiaľ sa situácia neustáli, za čo by som chcel poďakovať majiteľovi budovy. 

4. I ZAMESTNANCI I
Počet zamestancov ostal, platy tiež a odvody jednoducho platíme, keďže tak či tak by sme museli za ne zaplatiť. 

5. I ŠTÁTNA POMOC I 
😂😂😂 toto je moja odpoveď. Jednoducho bojuj za štát, ale nečakaj nič 

6. I DLHODOBÁ POMOC I 
Zmrazenie odvodov na určitú dobu. Uzákoniť zníženie nájmu v krízovej situácii .

7. I ODKAZ MÉDIÁM A POLITIKOM I
Radšej nič. Želám veľa zdravia každému  

8. I ODKAZ ZÁKAZNÍKOM I
Ďakujeme z celého srdca všetkým, ktorí pri nás stoja, aj keď všetci tuto situáciu vnímame veľmi ťažko. Ďakujeme v mene celého kolektívu

9. I ĎALŠIE FUNGOVANIE I 
Bez komentára 






ALEXANDRA MILEC PEŠTOVÁ – spolumajiteľka MILEC CATERING – Crazy Culinary – Žilina – Brodno (5.5.2020)

1. I FUNGOVANIE I
Venujeme sa cateringu a keďže všetky oslavy, svadby a iné akcie nesmú byť a boli zrušené, či presunuté, tak sme začali robiť výdaj obedov. Fungujeme takto druhý týždeň a zatiaľ je to slabšie. 

2. I TERASY I 
Nie, nemáme terasu. Vnímam túto možnosť pozitívne.

3. I NÁJMY I 
My sme sa dohodli na odklade, ak to bude už neúnosné, ale zatiaľ sme ho nevyužili. Snáď sa nám toto obdobie podarí prekonať z vlastných zdrojov…už pomaličky dochádzajú :(

4. I ZAMESTNANCI I
Našťastie zamestnancov nemáme. 

5. I ŠTÁTNA POMOC I 
Zatiaľ sme to neriešili. 

6. I DLHODOBÁ POMOC I 
Určite by mohli prehodnotiť platby ohľadom daní a DPH. Je to naozaj vysoko postavené. Tiež zmierniť rôzne kontroly a ak náhodou kontrola na niečo príde, mať možnosť nápravy, poučenie od kontrolórov a nie hneď pokuty. Byť viac ľudský.

7. I ODKAZ MÉDIÁM A POLITIKOM I 
Prajem im vačší rešpekt navzájom a ľudskosť! A tiež rozhodnutie našej vlády, vrátenie nás späť do života medzi ľudí a priateľov. Médiám, aby nás prestali strašiť. Viac porozumenia a menej hyenizmu! 

8. I ODKAZ ZÁKAZNÍKOM I 
Ďakujem každému jednému, ktorý sa u nás zastavil pre obed a podporil nás v tejto ťažkej dobe. Vlastne ďakujem všetkým, pretože sa potrebujeme navzájom.  

9. I ĎALŠIE FUNGOVANIE I 
Jedlo na Slovensku je naozaj lacné, nie je zaplatená služba, ale iba jedlo a to si mnoho ľudí neuvedomuje. Čo sa týka nášho podnikania, určite budeme pokračovať v Cateringu. To je naša cesta.

10. I INÉ I Čo by som chcela dať do pozornosti? Asi môjho muža! Michal Milec je šikovný šéfkuchár. Varí ako boh a aj keď za to nemá zaplatené ako by si zaslúžil, aj tak do toho stále dáva všetko. :) Crazy Culinary. Milec Catering.






PATRIK KRATOCHVÍL – majiteľ ALATURKA Freshmarket a ALATURKA Nivy – Bratislava (5.5.2020)

1. I FUNGOVANIE I
Fungujeme buď obmedzene, alebo sú prevádzky povinne zatvorené (OC).Sme otvorení cez okienko a ponúkame donáškovú službu cez partnera. Takto fungujeme od 16.03.2020. Terasu vyskúšame od stredy 6.5.2020, ale s obavou, že nám opäť vzrastú hlavne náklady. Že by sa nám darilo? O tom nemôže byť ani slov…chceme dať aspoň minimum obživy personálu, na seba myslieť ani nemôžeme.  

2. I TERASY I 
Áno máme terasu. Pri nutnosti dodržania hyg. nariadení sa dá umiestniť asi 6 stolov. Asi pre 10-12 hostí. Túto možnosť vnímam rozpačite, obávam sa privysokých nákladov pri dodržaní hyg. nariadení, zaroveň sa s tym ideme ale popasovať.

3. I NÁJMY I 
Otázka nájmov je najväčší tŕň v našom chrbte. Prenajímateľ k žiadnej dohode nepristúpil a nariadil platbu v plnej výške s možnosťou časť nájmu doplatiť v septembri. Vyjednávanie nepripustil.

4. I ZAMESTNANCI I
Bol som nútený s niektorými ukončiť pracovný pomer a niektorým znížiť plat na 30-40%. Samozrejme, znižovali sme počet, kedže pochopiteľne nepredáte cez okienko viac ako cez dvere a pri stole. Dochádza “kysík” , bude sa asi prepúšťať. 

5. I ŠTÁTNA POMOC I 
Štátna pomoc nie je adresná a minula sa účinku (tvrdím za seba). Podali sme žiadosť, ale ešte nemajú zamestnaci ani OČR-ky vyplatené tak asi tak …. Nepomôže nám to. 

6. I DLHODOBÁ POMOC I 
Ak sa otázka týka krízy ako tejto Pandémie, jednoznačne pomoc s nájomným. Opasky si musia uťahovať nie len zamestnanci, ale aj prenajímatelia!

7. I ODKAZ MÉDIÁM A POLITIKOM I 
Médiám – neúnavne informujte ludí, majú na to právo. Politici už snáď vypočujú a učinia, aby sme boli hrdý národ, pyšný na ich rozhodnutia. 

8. I ODKAZ ZÁKAZNÍKOM I 
Siahame na dno svojich finančných síl, ale ostávame verní presvedčeniu: Ponúkame iba to, čo sami konzumujeme. Poďte ochutnať a spraviť si zážitok. 

9. I ĎALŠIE FUNGOVANIE I 
Snažíme sa to nevzdať a preto veríme v návrat spokojných zákazníkov. Slovenská gastronómia sa očistí a preriedi.

10. I INÉ I Ďakujem pekne za priestor. Myslím, že ste v aktuálnej situácii a téme položili výstižné otázky a dosť ich na to, aby sme sa mohli vyjadriť. Prajeme veľa štastia aj ostatným prevádzkam a kolegom.






Karol Graf – konateľ Gastro House – OD Slimák – Bratislava – Nové Mesto (5.5.2020)

1. I FUNGOVANIE I
Áno sme otvorení, vydávame jedlo cez okno a robíme rozvoz. Darí sa nám zatiaľ tak ze sme jemne v mínuse ale na to človek musí myslieť vždy keď začne podnikať, že dôjdu aj takéto obdobia. 

2. I TERASY I 
Áno máme terasu. Naša plná kapacita je 28 ľudí ale teraz po nariadeniach vlády sa nám to scvrkne na 14. Je to veľmi pekne oživenie. 

3. I NÁJMY I 
S prenajímateľom sme nemali žiadnu dohodu.

4. I ZAMESTNANCI I
Jeden nás zamestnanec odišiel na vlastnú žiadosť. Ináč sme len znížili pracovnú dobu a museli sme pristúpiť aj k redukcii platov.  

5. I ŠTÁTNA POMOC I 
Moju spoločnosť som prebral v mínuse, čo sa mi podarilo zastabilizovať, ale v dlhodobom období je v strate, takže zatiaľ sme nedostali ani cent.

6. I DLHODOBÁ POMOC I 
Otvorenie ďalších a ďalších obchodov a služieb by malo pomôcť. 

7. I ODKAZ MÉDIÁM A POLITIKOM I 
Rád by som odkázal vláde, že som veľmi spokojný s ich riešeniami tejto krízy. Dúfam, že sa čoskoro ako štát zotavíme a budeme opäť raz fungovať ako pred krízou. 

8. I ODKAZ ZÁKAZNÍKOM I 
Zákazníkom, ktorí nás poprorujú, by som rad odkázal, že si ich priazeň veľmi vážim a budem robiť všetko preto, aby sa ku nám radi vracali.  

9. I ĎALŠIE FUNGOVANIE I 
Verím, že toto obdobie bez veľkej ujmy prežijeme a budeme môcť pokračovať v našej činnosti.






Veronika Murányiová – majiteľka OmamaShopCafe – Bratislava (5.5.2020)

1. I FUNGOVANIE I
Doteraz výdaj cez okienko, od stredy terasa, ale vôbec netušíme, ako to bude vyzerať. Zatiaľ prežívame  

2. I TERASY I 
Zmestí sa nám 24 ľudí. Ale nie je to dobré riešenie, lebo v prípade zlého počasia si ľudia musia zbaliť a ísť domov, pretože nemôžu ani len dojesť vo vnútri 

3. I NÁJMY I 
Dohodli sme sa rozumne, prenajímateľ si uvedomuje situáciu, dal nám 25% z nájmu a z tých minimálnych tržieb to ako tak pokryjeme 

4. I ZAMESTNANCI I
Požiadala som o pomoc štát, zatiaľ mi nepomohli nijak, 2 pracujú, ostatní majú prekážku v práci. Zatiaľ neprestala.  

5. I ŠTÁTNA POMOC I 
Zatiaľ som bez odozvy. Nepomohlo, pokryje to len odvody, ktoré za zamestnancov platím 

6. I DLHODOBÁ POMOC I 
Aby prispeli prenajímateľovi a dovolili interiér aspoň 1 zákazník na 25m2. Na terase 1m rozostupy od stolov.  

7. I ODKAZ MÉDIÁM A POLITIKOM I 
Nech najskôr doriešia byrokraciu a potom zverejnia pomoc podnikateľom  

8. I ODKAZ ZÁKAZNÍKOM I 
Nech vydržia, my tu budeme pre nich  

9. I ĎALŠIE FUNGOVANIE I 
Momentálne je to katastrofa, sme v tom sami ale zvládneme to 






Adrian Cintula – konateľ Cosmopolitan Café & Restaurant – Banská Bystrica (5.5.2020)

1. I FUNGOVANIE I
Vydávame cez okienko a už rozvážame menu pre všetkých 

2. I TERASY I 
Budem používať stoly na terase dole, takže áno

3. I NÁJMY I 
Ťažko a získali sme malú zľavu 

4. I ZAMESTNANCI I
Väčšina prepustená alebo na OČR  

5. I ŠTÁTNA POMOC I 
Slabo a pomaly

6. I DLHODOBÁ POMOC I 
Nižšia DPH na gastro a zrušenie gastro lístkov 






Tatiana Gregorová – majiteľka Reštaurácia Halmi dvor – Košice (5.5.2020)

1. I FUNGOVANIE I
Sme zatvorení  

2. I TERASY I 
Nemáme terasu  

3. I NÁJMY I 
Prenajímateľ bol ústretový, učtoval len energie, hoci sám spláca úver a nie malý  

4. I ZAMESTNANCI I
Na čo som mala, som zaplatila, za seba som požiadala odklad do soc. poisťovne a o týždeň som bola na stránke ako dlžník, keď som volala, že ako je to možné, bolo mi povedané, že hneď ma odstránia a figurujem tam do dnes…  

5. I ŠTÁTNA POMOC I 
Dostala som 270€. Rozmýšľala som, čo mám skor zaplatiť.  

6. I DLHODOBÁ POMOC I 
Asi si každý musí pomôcť sám, ak má ešte silu bojovať  

7. I ODKAZ MÉDIÁM A POLITIKOM I 
Viac by sa mali zaujímať o tých, ktorí platia poctivo dane, odvody  

8. I ODKAZ ZÁKAZNÍKOM I 
V tejto chvíli neviem  

9. I ĎALŠIE FUNGOVANIE I


10. I INÉ I 







Ivan Kubíček– majiteľ BistrOne – Bratislava – Petržalka (5.5.2020)

1. I FUNGOVANIE I
Fungujeme obmedzene na osobný odber, pripadne rozvoz počas obedov. Terasa od 6.5.2020. Je to veľmi slabé, zatiaľ …  

2. I TERASY I 
Terasu máme. Pri daných podmienkach na ňu usadíme max 14 hostí (po dvojiciach – 7 stolov) Ak bude dobré počasie, mohlo by to pomôcť. Dúfam že počasie nám všetkým vyjde.  

3. I NÁJMY I 
Nám dali majitelia v apríli predbežne nájomné prázdniny v plnej miere a máj je v štádiu vyjednávania. Vyjednávania sú náročné!!  

4. I ZAMESTNANCI I
Zatiaľ mám čašníčky na OČRke a ostatných zamestnancov stále udržiavam na pôvodných zmluvách. Nikoho som zatiaľ neprepustil.  

5. I ŠTÁTNA POMOC I 
Vzhľadom na náročnejší začiatok roka u nás, a súvisiace okolnosti žiaľ nemám nárok na možnosť štátnej pomoci.  

6. I DLHODOBÁ POMOC I 
Určite by som neselektoval podnikateľov s nejakými pozdlžnostami, ved aj tak si musíme všetko doplatiť !! Keď bude z čoho…  

7. I ODKAZ MÉDIÁM A POLITIKOM I 
Nech sa politici obzrú okolo seba na iné štáty (Česko, Maďarsko….) ohľadom pomoci pre malých a stredných podnikateľov. Médiá by nám mohli tiež trošku viac pomôcť !!!  

8. I ODKAZ ZÁKAZNÍKOM I 
Že veríme, že nám v týchto ťažkých časoch pomôžu ich návštevou k naštartovaniu !!  

9. I ĎALŠIE FUNGOVANIE I
Bude to asi veľmi ťažké, nakoľko sa to dotklo celej malej a strednej vrstvy  

10. I INÉ I 
Už len toľko, nech nám táto skúsenosť otvorí oči a hlavne srdcia. Chuť si stále viac a viac pomáhať a nie si závidieť ťažkú robotu v gastronómii.  






Patrik Cúcik – majiteľ Hostinec u Prievozníka – Bratislava – Ružinov (6.5.2020)

1. I FUNGOVANIE I
Otvorení sme od 14.04., presne po mesiaci, aktuálne: okienko, donáška a od dnes letná terasa, fungujeme cca na 30/40%, hlavne nám chýba predaj nápojov, jedlo ako tak na 70% ide  

2. I TERASY I 
Máme, je na nej 11 stolov, cca 60 miest na sedenie, momentálne to bude pre 22 ľudí (dospelí) + deti. Je to trošku oživenie a skultúrnenie v porovnaní s tým, ako to bolo doposiaľ. Ludia nemusia na „punkáča“ postávať pred prevádzkou a chlípať pivko v poloilegatite a môžu si v kľude sadnúť a vystrieť nohy ☺  

3. I NÁJMY I 
Sme vo vlastných priestoroch, podnájomcovi, čo máme, sme za mesiac apríl, máj neučtovali nájomné, dohodli sme sa, ak im štát pomôže, tak to doriešime. Rozumiem, aké to je a všetkých nás do toho dostala táto neštandardná situácia. Na štátnu pomoc sa skôr pozerám realisticky ako optimisticky (pomôž si človeče sám lebo ináč ti nik nepomôže)  

4. I ZAMESTNANCI I
Všetkých zamestnancov som si ponechal (až na jedného Gagarina) lebo si viem predstaviť, aké to je zo dňa na deň prísť o prácu, keď niekto je po 50-ke prípadne tesne pred ňou. Pozerám na toto obdobie ako krátkodobé a na to treba mať vždy nejakú rezervu (minimálne na 3 až 6 mesiacov vrávia múdre hlavy ☺ )  

5. I ŠTÁTNA POMOC I 
Akú štátnu pomoc máte konkretne na mysli??? Neviem o nikom v mojom okolí, komu by bola poskytnutá. Áno, podali sme žiadosť, došla nám odpoveď že nás evidujú, zatiaľ sa nikto o nás nazaujímal ani minútovým telefonátom, pokiaľ nepočítam pána zo sociálnej poisťovne, ktorý sa ma pýtal, prečo sme boli v karanténe a či sme nevedeli pracovať z domu. Poslali mi 90,40 euro za 14 dní v domácej karanténe pri 700 eurových odvodoch za mesiac. Radšej nemali posielať nič. Okrem tohto nedostal nikto preplatenú PN-ku za mesiac marec, je 06.05. a to máme mamičku na rizikovom tehotenstve,….. smutné.  

6. I DLHODOBÁ POMOC I 


7. I ODKAZ MÉDIÁM A POLITIKOM I 
Že niekedy je menej viac! „menej hlásať do vetra a viac konať pre ludí, pre spoločnosť,…..“  

8. I ODKAZ ZÁKAZNÍKOM I 
„s úsmevom ide všetko ľahšie“  

9. I NÁZOR NA ĎALŠIE FUNGOVANIE I
Optimistický.  

10. I INÉ I 







Simona Žáčková – dcéra majiteľa Reštaurácia Peklo – Bratislava – Rača (6.5.2020)

1. I FUNGOVANIE I
Od dnes otvárame aj terasu tak sme sami zvedaví, ako to pôjde. V predošlých týždňoch sme fungovali iba formou výdaju cez okienko a začali sme rozvážať jedlo. Spojili sme sa s taxikármi, ktorí prišli o prácu a boli našimi pravidelnými zákazníkmi a tí nám robili rozvoz. Navzájom sme si pomohli. 

2. I TERASY I 
Terasu máme a dnes ju prvýkrát otvárame. Zmestí sa tam približne 32 osôb – aby sme dodržali rozostup 2 metre a 2 osoby za 1 stolom. Podľa nás je to skvelá možnosť ako sa pomaličky dostať tam kde sme boli.  

3. I NÁJMY I 
SBohužiaľ, nájom nám neodpustili. 

4. I ZAMESTNANCI I
Neprepúšťali sme. Zamestnancov stále potrebujeme. Zhodli sme sa na tom, že mali nižšie výplaty s tým, že sa im v nasledujúcich mesiacoch doplatia. Bolo to po dohode so zamestnancami. Ako nám sami povedali, teraz keď nemohli ani nikam chodiť, tak aj menej míňali :)  

5. I ŠTÁTNA POMOC I 
Žiadosti podané máme, ale ešte neviem o tom, že by sme dostali nejakú odpoveď.  

6. I DLHODOBÁ POMOC I 
Asi ako každý by sme aj my prijali odpustenie alebo aspoň zníženie odvodov za zamestnancov.  

7. I ODKAZ MÉDIÁM A POLITIKOM I 
Že sami nevieme, čo by sme na ich mieste robili. Na takúto situáciu Vás nikde dopredu nikto nepripraví, ale myslíme si, že je skvelé že to podchytili hneď na začiatku a spravili sa opatrenia aké boli, aj keď pre nás to jednoduché nie je. Ale zdravie je iba jedno.  

8. I ODKAZ ZÁKAZNÍKOM I 
Sme veľmi vďační, že aj v ťažkých časoch mali stále záujem o naše služby (jedlá) a že boli pekne disciplinovaní. Každý jeden mal rúško a každý bol chápavý. Pýtali sa nás ako to zvládame a máme pocit, že s niektorými stálymi zákazníkmi sme si vytvorili aj lepší vzťah.  

9. I ĎALŠIE FUNGOVANIE I
Osobne si nemyslím, že všetko bude v starých koľajách za pár dní. Chvíľku to potrvá, ale keďže sme pravidelne dostávali telefonáty s otázkou “kedy už konečne otvoríme” tak si myslím, že tí naši verní zákazníci tam budú už dnes – prvý deň kedy je otvorená aspoň terasa :)  

10. I INÉ I 
Vám by sme chceli podakovať za to, ako sa o nás staráte, že máte o nás záujem a že stále budujete a zlepšujete Vaše služby a stránky.  






Tomáš Pörsök – majiteľ a šéfkuchár SK&HU Étterem reštaurácia – Bratislava – Karlova Ves – Dlhé Diely (6.5.2020)

1. I FUNGOVANIE I
Od vyhlásenia vlády sme zavreli reštauráciu, funguje len rozvoz jedál. Bolo to tažké a hlavne ked sa na mňa obrátila čašníčka ,Čo teraz šéfe a tlačili sa jej slzy do očí 😞, vravím nejako bude! Ale bohužiaľ, situácia sa nezmenila, čašníčka musela ísť aj s čašníkom na OČR a z dvoch vodičov ostal len jeden na celý deň. Každý čakal, že ľudia sú doma, však si budú objednávať, ale nestalo sa to. A dnes obedy ešte ako tak idú, ale po 14.00 sa to utlmí a je to bieda😞. Padli sme s tržbou viac ako 60%. Viem, iní vravia, že sme na tom ešte stále lepšie ako väčšina, je mi ľúto kolegov, ktorí museli úplne zavrieť! 

2. I TERASY I 
Áno máme terasu, ale ona je zasklenená, na leto dáváme dole sklá a je to otvorené. Normálne máme kapacitu na 50 ľudí, ale máme tam boxy do 22 ľudí a klasické stoly na 28. Ak máme dodržať opatrenia, tak by sme museli prerobiť sedenia. Aby sme mohli pohostiť ľudí, tak to by bolo 14, max 16 a k nám chodili na obedy skupinky ,,roboši 😊 policajti, atď tak že skupinky 3,6,8…. tak ak dojdú policajti (chodili aj po 14) tak tam sme skončili😞. Táto možnosť pre nás asi zostane teraz bokom aspoň do 11 mája. Budeme sledovať situáciu. 

3. I NÁJMY I 
😞 Bohužiaľ nájomné zostalo tak ako bolo. Majiteľ je zo zahraničia vlastne z Ruska. Písal som mu tak opatrne, že ako sa má dúfam, že sú v poriadku atď. A som mu naznačil, že asi nestihnem načas zaplatit nájom, lebo situácia je zlá a on tak stručne. ,,viem Tomáško, ja počkám tých pár dní 😞. Tak jasné, že som nenaťahoval a z rezervy som zaplatil, aby sme sa zbytočne nenaťahovali.  

4. I ZAMESTNANCI I
Ako som už spomínal, zamestnanci sú na OČR, jednu sme prepustili, ale obojstranná dohoda bola, brigádnik bol z Madarska, ten tiež sám požiadal, aby sme sa v dobrom rozišli a vodiči majú skrátenú dobu, dvaja sú na obedy a potom zostáva len jeden. Zamestnanci to brali, dá sa povedať dobre, však sami vidia, aká je situácia, a zas povedali, že aspoň dačo majú! Ja hlavne som sa nahneval na obchodníkov s hygienickými a dezinfekčnými prostriedkami. Rúška boli problém, aj rukavice nehovoriac a dezinfekcie na ruky nehorázne zvýšili ceny 😡😡!! Opatrenia už sme asi vyčerpali, teraz už len čakať na zázrak aby sa všetko dalo do pôvodného bežného dňa, ten náš život 😞  

5. I ŠTÁTNA POMOC I 
A toto je tá otázka, na ktorú by som radšej neodpovedal takto verejne, lebo by sa mohlo stať, že by ma navštívila nežiadúca návšteva 🤦‍♂️🤷‍♂️ ASI TAK! Ale bez srandy – NIE nič zatiaľ, lebo zas jedna múdra pani vravela OD ŠTÁTU KVAPKU A POTOM TI VYSUŠIA STUDŇU. Štát nám malým len sľubuje a aj tak nič z toho! Oni sa zamerajú na veľké ryby …. Nie na žubrienky!  

6. I DLHODOBÁ POMOC I 
Ako som vravel, môžme kričat o pomoc. Ale nás nik nebude počúvať, čo je smutné ale pravdivé.  

7. I ODKAZ MÉDIÁM A POLITIKOM I 
Politikom?! Aspoň raz nech dodržia tie sľuby čo sľubovali pred voľbami! Aspoň raz a všetko nie len 1 max 3 %!  

8. I ODKAZ ZÁKAZNÍKOM I 
Zákazníkom? Hlavne trpezlivosť, snaď sa čoskoro vidíme aj na nedeľných obedoch pri rôznych akciách so živou hudbou, jedlom, pitím, zábavou a pri dobrom víne si len spolu zaspomíname na túto hnusnú pliagu!  

9. I NÁZOR NA ĎALŠIE FUNGOVANIE I
No obava je veľká, mám dosť veľký strach, že sa to už nevráti ani do toho stavu čo bolo pred touto pliagou 😭😭 A ruku na srdce: Gastronómia na Slovensku už dlho stráca to svoje čaro 😞  

10. I INÉ I 
Ja len chcem podakovať Kamile a Dominike za to všetko, čo spravili a robia pre nás a hlavne pre ľudí, ktorí bojujú za naše zdravie a všetkým kolegom kolegyniam reštauráciám, ktorí sa zapojili na svoje náklady do vášho projektu Jedlo zdravotníkom. V jednote je sila! A ja hlavne mojim dodávateľom, hlavne ktorých som presvedčil, aby tiež podporili a poskytli tovar a to najmä Drogéria Plus, Dunahús Tajfalu Darida János, Fresh Box a Polarfood. Ďakujeme ❤  






Marta Ďuricová – majiteľka Starobystrická reštaurácia – Banská Bystrica (6.5.2020)

1. I FUNGOVANIE I
Balenie a výdaj cez okienko  

2. I TERASY I 
Pripravujeme, je chladno  

3. I NÁJMY I 
Áno, odložili nám splátky  

4. I ZAMESTNANCI I
Zatiaľ si odkladáme platenie, o zametsnancov sa staráme  

5. I ŠTÁTNA POMOC I 
Ešte sme to nepocítili  

6. I DLHODOBÁ POMOC I 
Aby nám povolili otvoriť prevádzku  

8. I ODKAZ ZÁKAZNÍKOM I 
Spolu to zvládneme, tešíme sa na nich  

10. I INÉ I 
Ďakujeme za starostlivosť  






Eva Slezáková – spolumajiteľka firmy Gastroplus, konateľka Gastro+ Jedáleň SADka – Trenčín (6.5.2020)

1. I FUNGOVANIE I
My sme otvorení bez prerušenia. Mali sme ťažkú dilemu, či zavrieť a čakať ako sa bude situácia ďalej vyvíjať, alebo pokračovať. Našťastie firmy, ktorým dovážame stravu, boli v prevádzke, tak sme zostali variť pre nich bez prerušenia. Teraz, s odstupom času, to hodnotíme ako pozitívny krok, pretože sme mali aspoň nejaké tržby, aj keď nižšie ako sme boli zvyknutí. Ale nechceli sme sa spoliehať len na to, čo nám poskytne štátna výpomoc. Zamestnaci sa v procese varenia prestriedali a zostali sme v pracovnom režime nepretržite od začiatku pandémie. To, že sme to zatiaľ zvládli bez ochorenia len potvrdzuje to, že treba dodržiavať všetky opatrenia, ktoré boli zavedené. Fungujeme v režime donášky jedál pre zmluvných partnerov a ako výdaj jedál cez okienko. Všetky jedlá balíme do jednorazových obalov, je to náročnejšie na financie a čas, ale je to v tejto situácii najbezpečnejšia možnosť dodržiavania hygienických požiadaviek. Klesli sme s tržbami asi na polovicu našej priemernej produkcie, ale sme radi, že máme finančné prostriedky na zabezpečenie základných potrieb firmy.  

2. I TERASY I 
Nemáme terasu  

3. I NÁJMY I 
Žiadali sme zníženie nájmu na jednu prevádzku, ktorú sme boli nútení uzavrieť ale majiteľ objektu nám nevyšiel v ústrety.  

4. I ZAMESTNANCI I
Zatiaľ sme si ponechali všetkých zamestnancov, robíme všetko preto aby sme si ich všetkých udržali aj naďalej, beriem to ako našu zodpovednosť voči nim. Platy sme znížili primerane k tržbám a naši zamestnanci to pochopili. Veríme, že to spolu zvládneme a sme im za tento postoj vďační.  

5. I ŠTÁTNA POMOC I 
Štátna pomoc pre podnikateľov je potrebná, ale ten proces je veľmi zdĺhavý a tým stráca svoju účinnosť. Žiadosť sme podali, ale ešte stále čakáme na podpis a potvrdenie Zmluvy, peniaze ani netušíme kedy prídu. Určite nám v tejto situácii pomôže každé euro, tak pevne dúfame že pomoc dorazí čo najskôr.  

6. I DLHODOBÁ POMOC I 
Určite by nám pomohlo nižšie daňové zaťaženie. Myslím tým DPH ale aj odvody zo miezd. Keď si prehodnocujeme koľko dostane zamestnanec v čistom a koľko nás ako firmu stojí cena práce, je to nepomer na úkor zamestnanca a samozrejme nás ako firmy. V našom odvetví je veľa pracovných pozícií na úrovni minimálnej mzdy. Jej neustále zvyšovanie nám robí starosti, pretože s tým súvisia aj odvody zo miezd. Určite by pomohlo, keby sa znížila cena práce lebo podiel ľudskej práce v gastronómii je nenahraditeľný. Ľudský faktor sa u nás nedá nahradiť žiadnou technológiou.  

7. I ODKAZ MÉDIÁM A POLITIKOM I 
Aby konali rýchlejšie a adresnejšie, aby sme sa skôr dostali k štátnej pomoci a ubudlo byrokracie okolo tohto príspevku.  

8. I ODKAZ ZÁKAZNÍKOM I 
Našim zákazníkom by sme sa touto cestou chceli poďakovať, že nás podržali a zostali nám verní. Je to pre nás neoceniteľná podpora, že prácu ktorá nás baví vedia oceniť svojim záujmom o nás a naše služby.  

9. I ĎALŠIE FUNGOVANIE I
Veríme, že tí ktorí podnikajú v slovenskej gastronómii preto, že ich to baví, tí prežijú. Veľmi si to prajeme. Toto nie je odvetvie na dosiahnutie veľkých ziskov, je to odvetvie, ktoré si vyžaduje veľa ľudskej práce, nápadov a veľa entuziazmu. Nás toto podnikanie baví, robíme to s láskou a preto veríme, že to zvládneme. Nie je jednoduché odolávať všetkým týmto ťažkým situáciám, predpisom, odvodom, kontrolám a iným nástrahám, ale keby nás to nebavilo, tak by sme to nerobili. Nie vždy je výsledkom len úspech, hodnotenie našej práce je veľmi subjektívne, preto nás každé poďakovanie a pochvala poteší.  

10. I INÉ I 
Táto situácia nás naučila pokore a ohľaduplnosti voči ostatným. Ja osobne by som si priala aby v nás tieto pocity zostali dlhšie ako vírus korona  






Linda Gaál – manažérka GREAT Club & Restaurant – Bratislava Staré mesto (6.5.2020)

1. I FUNGOVANIE I
Áno sme otvorení, ponúkame služby: výdaj, okienkový predaj jedál aj nápojov (alko/nealko), donáška cez nás priamo/Wolt/Bistro, terasku už máme otvorenú ale zatial iba maličkú provizórnu a veľkú terasu máme v pláne otvoriť od 1.júna. Bojujeme a prežívame zatial, myslím si že každým dňom je to o niečo lepšie a dúfame, že už bude iba dobre :-)  

2. I TERASY I 
Táto možnosť je lepšia ako žiadna, avšak je veľmi limitovaná a obmedzujúca, čo je pomerne náročné, pretože pri takých obmedzenia ktoré dali už len prispôsobenie terasy tomu je finančne náročné pre podniky ako je náš, ke|ďže máme terasu presne zostavenú a pevne naprojektovanú do malého priestoru, ktorý nám určili (a to sa musí celé prerobiť).Ďalšia vec sú poplatky za exteriérové sedenie, ktoré sú dosť veľké nato, že nemôžete využit potenciál a kapacitu celej reštaurácie aby ste na tie poplatky mali kde zarobiť. Zatial máme iba provizórne tri stolíky (ku každému sa zmestia dvaja ludia- dokopy teda 6ludí) keďže čakáme na firmu ktorá nám musí prísť postaviť našu velkú terasu (čím sme časovo závyslí od nich kedy budú na nás mať čas).  

3. I NÁJMY I 
Žial nájom sme nevyriešili, ako väčšina podnikov, keďže nebolo úplne povinné mať zatvorené (okrem prvých dvoch týždňov) tak to prenajímatenia priestoru chápali tak že stále máte možnosť podnikania a teda žiadne zníženie ani odklad pre nich nepripadá v úvahu.  

4. I ZAMESTNANCI I
Zatial je ešte všetko v štádiu riešenia. Neponížili sme stav zatial ani o jedného zamestnanca ale uvidíme ako sa k situácií postavia zákazníci a konzumenti a aký bude dopyt na trhu a podľa toho budeme vedieť ako v krátkej budúcnosti budeme pokračovať a či bude treba viac alebo menej personálu na prevádzke.  

5. I ŠTÁTNA POMOC I 
Nežiadali sme  

6. I DLHODOBÁ POMOC I 
Určite zníženie prenájmov priestorov a zníženie odvodov.  

7. I ODKAZ MÉDIÁM A POLITIKOM I 
Treba zrozumitelnejšie podávať informácie pre jednotlivé kategórie aby sa v tom každý z podnikatelov vedel zorientovať a mohol na to v správnom možno aj predčasnom momente reagovať.  

8. I ODKAZ ZÁKAZNÍKOM I 
Že sa na nich nesmirne tešíme, a že tí ktorí môžu aby podporili ten gastro trh aby sa mohol každý pomaličky znovu rozbehnúť a aby tá ekonomika plošne nabrala pre každého ten správny smer.  

9. I ĎALŠIE FUNGOVANIE I
Naša prevádzka bude určite fungovať ďalej ale asi s iným motívom :-), keďže sme boli dosť zameraní na zahraničnú klientelu, o čo v tomto období určite prídeme, vzhľadom na situáciu. Teda sa budeme snažiť prispôsobiť svoju ponuku aj našej domácej klientele. Gastronómií na Slovensku toto rozhodne uškodilo ale zase tím ktorí to prekonajú bude lepšie lebo veľké množstvo konkurencie sa žiaľ bohu odbúra. Žial velmi vela ludí príde o prácu vzhľadom na stratu počtu pracovných miest, aj keď to môže priniesť do Slovenskej Gastronómie viac kvalifikovaných ľudí ktorí chcú túto prácu robiť kôli ľuďom a nielen kôli rýchlemu nadobudnutiu peňazí.  






Petra Vydrová  – majiteľka Famílja Bistro & Café – Pezinok (6.5.2020)

1. I FUNGOVANIE I
Áno sme otvorení a ponúkame všetky služby v zadaní. Začiatok tohto celého, bol ako keď sa vám narodí dieťa a to staršie už všetko vie a je samostatné a tomu, čo sa narodilo venujete 200% času, ako každý rodič. Učíte ho vnímať svet, urobíte všetko pre to, aby bolo v živote úspešné. Deň ako taký je fajn, len prevádzka je veľká a ten zatvorený priestor v porovnaní s obedom je stále veľký a nepokryje nám ani polovicu fixnych nákladov.  

2. I TERASY I 
Momentálne na základe nariadenia tam posadíme max 10 ľudí. Táto možnosť pre nás nič nerieši, iné je to na otvorenom priestore pri vode, im to určite pomôže, lebo ľudia túžia byť vonku, ale hlavne v prírode a jej blízkosti. Zaprší a ste, kde ste boli, neviete či treba človeka zavolať do práce, či nepríde o 11.30h prehánka. Takto by išli ľudia dnu, nerozumiem tomuto rozhodnutiu. Na WC dnu sa môže ísť.  

3. I NÁJMY I 
Napísali sme majiteľom a reagovali promntne a znížili nám o 40%.  

4. I ZAMESTNANCI I
Najprv sme to držali v hladine, na akú boli zvyknutí. Marcové mzdy sme dali v plnej výške, no to nás potopilo, chceli sme byť ľudskí, no tu odišli vsetky zdroje a príjmy nechodili. Nakoniec sme ukončili 2 pracovné pomery a so zvyškom sme sa dohodli na znížení platov. Máme šťastie a asi je to odraz našej práce, lebo bez váhania pristúpili na to. Nikdy sme nemeškali s platbami a ich reakcia bola skvelá. Veľká vďaka im.  

5. I ŠTÁTNA POMOC I 
Dlho sme neboli na zozname, nakoniec môžme aj my, firmy v ťažkostiach, no nie sme v ťažkostiach našou vinou, ale dlhodobo nečinnou s.r.o, a zadanie bolo jasné – 3 roky. Pritom sme reálne podnikali 30 mesiacov akurát. Podali, nedostali sme este nič, ani odpoveď zatiaľ. Určite pomôže, ale nepokryje to, ako som už spomínala v texte na začiatku.  

6. I DLHODOBÁ POMOC I 
V prvom rade by dohodnuté veci na krízovom štábe by mali byť komunikované 14 dní pred spustením. Teraz je to tak, kto skôr zareaguje, ten berie. Všetko treba nachystať, jedálne lístky zmeniť z donášky a prispôsobiť ich aj ku konzumu doma, na terase a ďalšie veci, ktoré musí človek pripraviť, zložiť, atď. Akú pomoc? Zmierniť byrokraciu, znížiť odvody, dať viac ľuďom v čistom. Aby mali ľudia viac peňazí, teda aj služby budú mať viac zákazníkov a nebude to o prežívaní. Zrušenie poplatkov za používanie platobných kariet a gastro lístkov, gastro kariet. Je to úžerníctvo spoločnostiam za nič, za virtuálne platby.  

7. I ODKAZ MÉDIÁM A POLITIKOM I 
Nič. Nech si každý robí prácu, ktorú má rád a vie to robiť.  

8. I ODKAZ ZÁKAZNÍKOM I 
Ďakujem im za podporu a verím, že všetko, čo sme nestihli spraviť a museli sme zrušiť rezervácie, oslavy,… nám bude umožnené to napraviť a opäť osláviť.  

9. I ĎALŠIE FUNGOVANIE I
K tomu sa musí vyjadriť náš zákazník. Môj názor je, že nemôžeme zaspať, reagovať promptne na počasie, obddobie, konkurencia nespí a kto zaspí neprežije. Je potrebné stále inovovať, dať na stôl to čo urobí radosť.  

10. I INÉ I 
Možno väčšia úcta aj tomu obslužnému personálu. V ľuďoch je zafixované, ja som hosť a ja som pán. Áno, je to tak. Niekedy sa aj vcítiť do roly toho, čo vás obsluhuje. Každý má zlý deň a nemusí si ho ventilovať na ľuďoch, ktorí to nemôžu opätovať, lebo sú v práci a musia sa prehrýzť. Veľa krát ako majiteľka obsluhujem a veľa ľudí našu rolu zneužíva.  






Eva Mrváňová – majiteľka Viecha u Sedliaka – Bratislava Staré mesto (9.5.2020)

1. I FUNGOVANIE I
ponúkame rozvoz a osobný odber, od 11:00 do 20:00 hod, nedarí sa dobre  

2. I TERASY I 
nemáme terasu 

3. I NÁJMY I 
dohoda s prenajímateľom, ktorý nám vyšiel maximálne v ústrety  

4. I ZAMESTNANCI I
zníženie počtu zamestnancov 

5. I ŠTÁTNA POMOC I 
žiadosť sme nepodali, museli sme prepustiť zamestnancov, lebo by sme nemali na odvody, nakoľko pomoc zahŕňa len 80% čistej mzdy pre zamestnanca a nie je tam pomoc na platbu odvodov 

6. I DLHODOBÁ POMOC I 
preplatenie nájomného  

7. I ODKAZ MÉDIÁM A POLITIKOM I 
radšej níč  

8. I ODKAZ ZÁKAZNÍKOM I 
aby na nás nezabudli  

9. I ĎALŠIE FUNGOVANIE I 
v tejto chvíli neviem  






Peter Miklušičák – majiteľ WIMBLEDON Restaurant & Bar – Bratislava Petržalka (11.5.2020)

1. I FUNGOVANIE I
V máji chvalabohu už povolili terasy, takže sme spustili terasu aj my, ludia si pomaly opäť zvykajú, že si môžu u nás sadnúť.  

2. I TERASY I 
Túto možnosť vítame, konečne môžu ľudia kultivovane konzumovať jedlo a nápoje. Máme kapacitu 20 ľudí na terase, plánujeme ju ešte zvýšiť.  

3. I NÁJMY I 
Výšku nájmu sme neupravovali, keďže sme nemuseli zatvoriť prevádzku a fungovali cez výdajné okienko.  

4. I ZAMESTNANCI I
Zamestnancov sme neprepustili žiadnych, avšak skrátili sme ich pracovnú dobu a teda aj výplaty aj odvody im trošku klesli.  

5. I ŠTÁTNA POMOC I 
Štátnu pomoc pre podnikateľov vnínam ako veľmi slabú, zle komunikovanú a hlavne pomalú. Mám pocit, že v krízovom štábe sú len lekári a doktori a málo ekonómov, pretože v riešeniach, ktoré prináša tento štáb mi chýba ohľad na slovenskú ekonomiku. 

6. I DLHODOBÁ POMOC I 
Určite by pomohlo zníženie DPH pre gastro a takisto lepší marketing zo strany vlády, aby nestrašili ľudí katastrofickými scénármi a radšej podporovali to, aby ľudia mysleli lokálne a navzájom v rámci slovenskej ekonomiky sa vsetci podporovali. Máme perfektné čísla ohľadom nakazených, a miesto toho aby hovorili o tom, že sa to zlepšuje, tak nás momentálne strašia ďalšou katastrofickou druhou vlnou nákazy.  

7. I ODKAZ MÉDIÁM A POLITIKOM I Médiám určite to, aby riešili aj iné veci ako korona krízu, a nevytvárali masovú hystériu od rána do večera. Všade v TV aj rádiu ide 24 hod. len o tom (česť výninkám) potom sa ľudia toho boja, pričom výsledky u nás sú veľmi dobré. Politikom hlavne to, aby menej vyplakávali na tlačovkách, menej strašili ľudí katastrofickými scénármi a viac sa zamerali na riešenie problémov… a hlavne aby ich vyjadrenia neboli jeden deň tak, a druhý deň naopak, lebo to potom pletie ľudí! Mám taký pocit, že miesto pandémie u nás panuje panhystéria, ktorú bohužiaľ vo veľkom šíri aj náš pán premiér. 

8. I ODKAZ ZÁKAZNÍKOM I 
Aby sa nebáli vrátiť do starých koľají, samozrejme s dodržiavaním hygienických opatrení.  

9. I ĎALŠIE FUNGOVANIE I Ako každá kríza, aj táto ukáže, že silné podniky prežijú a môžu z toho výjsť silnejší a skúsenejší. Veľa prevádzok to však nepochybne položí na kolená, takže sa takýmto spôsobom prečistí slovenský gastro trh. 

10. I INÉ I 
Podporujme domácu ekonomiku tým, že budeme nakupovať a míňať peniaze a nas doma, teda slovenske vyrobky a sluzby. Takisto velmi pomoze to, ak ludia budi dovolenkovať na Slovensku tento rok.  






Michal Benca – Konateľ spoločnosti, majiteľ reštaurácie, kuchár, manager Pizza&Grill Teniska – Prievidza (12.5.2020)

1. I FUNGOVANIE I
Áno sme otvorení v rámci povolení, to znamená že len terasa. Ponúkame výdaj jedla na mieste bez donášky. Zatiaľ ideme tak na 20 % výkon

2. I TERASY I 
Terasy máme 3 s kapacitou Pizza 65 Tenis 28 Grill 75 Všetko závisí od počasia, no aj od ľudí, ktorí moc zatiaľ utrácať nechcú 

3. I NÁJMY I 
Zatiaľ čakáme, ako sa zachovajú tí, ktorí nám zakázali pracovať 

4. I ZAMESTNANCI I
Zamestnancov som udržal a v spolupráci s HM Tesco som ich prepožičal na dobu krízy.  

5. I ŠTÁTNA POMOC I 
Nespokojný. Vôbec nesplnili, čo sľubili na začiatku. Zatiaľ sme nedostali ani cent a všetko to ťaháme z rezerv 

6. I DLHODOBÁ POMOC I 
Riešenie otázky nájmov, odvodov, réžijných poplatkov. Odklad nájmu a réžie nič nerieši  

7. I ODKAZ MÉDIÁM A POLITIKOM I 
Človek ako taký by mal držať slovo a politik trojnásobne. Zatiaľ len sklamali a klamali  

8. I ODKAZ ZÁKAZNÍKOM I 
Ďakujeme všetkým zákazníkom, ktorí nás podporili svojou návštevou v našej prevádzke. Každá takáto návšteva nám dáva nádej do budúcna  

9. I ĎALŠIE FUNGOVANIE I 
Snáď si každý gastronóm uvedomí, čo je jeho skutočné poslanie a bude robiť tak, aby ho práca nie len napĺňala, ale najmä tešila hostí, ktorí sa budú radi vracať.  

10. I INÉ I 
Stretávam sa z mnohými názormi na znovuzrodenie gastronómie no napĺňa ma obava z vysokých cien a povrchnej práce. Verím že práve takýto prevádzkovatelia touto krízou nevydržia a zmenia druh podnikania či živobytia. Uvítam zdravé konkurenčné prostredie bez cenového podliezania s kreatívnym produktom pre možnosť výberu pre zákazníka. 




Ďakujem všetkým majiteľom reštaurácií za otvorenosť a odvahu odpovedať na často citlivé otázky. Pre všetky partnerské reštaurácie platí stále možnosť sa pridať a poslať nám odpovede, radi ich sem následne pridáme. Kľudne pošlite odpovede na e-mail kamila@menucka.sk.

Všetkým vám prajem veľa zdravia, energie, pevné nervy a najmä nech sa čím skôr vráti život do normálu a vám sa vráti väčšia radosť z vašej práce.

Kamila. 

zdieľať tento článok na:
FacebooktwitterlinkedinFacebooktwitterlinkedin

sledujte nás na:

FacebooklinkedininstagramFacebooklinkedininstagram