Etiketa v reštaurácii: poradíme vám, ako na reštauračný bontón

18646
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
zdieľať tento článok na:
FacebooktwitterpinterestlinkedinFacebooktwitterpinterestlinkedin

Stále častejšie využívame reštaurácie na pravidelné obedy i na obchodné či priateľské stretnutia. No nie každý z nás má reštauračnú etiketu v malíčku. Aby ste sa necítili nesvoji a mohli si v pokoji vychutnať gastronomický zážitok, poradíme vám základné pravidlá reštauračného bontónu.

Prichádzame do reštaurácie

Ideálne je, ak si svoj stôl v reštaurácii rezervujete vopred. Máte tak istotu, že budete mať voľné miesto v čase, keď to potrebujete a i kuchyňa je pripravená na to, že bude mať hostí. Pochopiteľne, ak idete na bežné obedové menu, rezervácia sa nevyžaduje.

Jedným z najzákladnejších pravidiel je, že do reštaurácie prvý vstupuje muž, ten i ženu privedie k voľnému stolu a odsunie stoličku na najlepšom mieste. Muž si sadá oproti žene, výnimkou sú blízki partneri, ktorí môžu sedieť vedľa seba. Ženy iste poznajú problém, kam s kabelkou – tá rozhodne nepatrí na zem. Žena by pri stole mala sedieť iba na tretine stoličky, miesto na kabelku je za jej chrbtom, v dnešnej dobe existuje i ďalšia možnosť, ako mať svoju kabelku pod kontrolou – kabelkoháčik. O ňom sa síce príručky zatiaľ nezmieňujú, ale účel plní – kabelka nie je položená na zemi a nezavadzia pri sedení.

Ako vyberať z menu

V každej dobrej reštaurácii čašníci vedia, že menu – jedálny lístok – majú podať otvorený a najskôr dáme. Tá si ako prvá vyberá, ale objednávku vybavuje muž. Ak sa stane, že jedlá na jedálnom lístku nepoznáte, neriskujte, že si objednáte niečo, čo nebudete jesť. Nie je hanba spýtať sa obsluhy, aké jedlo sa skrýva pod neznámym menom. Nápoje – po porade so ženou – tiež objednáva muž.

Muž by mal počkať, kedy začne svoje jedlo jesť žena. Tu sa často stáva, že obsluha zlyhá a jedlo nedonesie naraz, ale to by sa v lepších reštauráciách nemalo stávať.

Nebojte sa príborov

Z množstva príborov na prestretom stole nemusíte mať žiadne obavy. Stačí si zapamätať jedno pravidlo – používajte príbory z kraja (to v skratke platí i o pohároch). Ak nejaký chod z jedla vynechávate a príbory sú prestreté, čašník ich zo stola zoberie. Naopak, ak tam nejaké príbory chýbajú, obsluha ich doloží. Ak sa stane nehoda a príbor vám spadne, nezohýňajte sa poň, obsluha vám prinesie ďalší.

Ak neviete nejaký príbor použiť, nie je hanba sa na to opýtať. Lyžicu, na rozdiel od stredoveku, už používame iba na jedenie polievok, prípadne na pomoc pri jedení cestovín. Poloha príboru na tanieri je signálom pre obsluhu – rovnobežná poloha príborov znamená, že už sme dojedli, ak špičky príborov smerujú k sebe, ešte budeme pokračovať v konzumácii. A ešte drobnosť – ako deti nás v školských jedálňach síce učili, že kurča má výnimku a môže sa jesť rukami, ale na toto pravidlo v reštaurácii radšej zabudnite. Vo všeobecnosti platí pravidlo, že ruky na konzumáciu jedla môžete použiť vtedy, ak k pokrmu dostanete misku s vodou.

Ani obrúskov sa nemusíte báť. Obrúsok použite podľa svojej potreby, papierový alebo látkový môžete použiť nielen na utretie, ale môžete si ho rozprestrieť na kolená či páni za golier. Ak sa k jedlu podáva chlieb alebo pečivo, nehryzte doň ale odlamujte si z neho. Ak je podávané jedlo príliš horúce, nefúkajte si ho, radšej chvíľku počkajte, kým mierne vychladne.

Ako dávať prepitné

Keď vám pripravené jedlo chutí, nemusíte mať obavy všetko zjesť. Už neplatí pravidlo, podľa ktorého mali na tanieri ostať zvyšky. Aj v lepšej reštaurácii môžete požiadať obsluhu o výmenu tanierov, ak je porcia dámy či dieťaťa nad ich sily, prípadne ak chcete ochutnať z partnerovho jedla.

Dnes už väčšina reštaurácií ponúka možnosť platby kartou, prípadne mobilom. Čo v takom prípade s prepitným? Hosť má viac možností – môže nechať tip pripísať na účet (niektoré gastro zariadenia majú na to priamo vyhradenú položku na účtenke), v tomto prípade kartou platíte výšku účtu plus vami zvolenú výšku tringeltu. Druhou možnosťou je pri platbe kartou po potvrdení účtovanej platby vyplniť naviac položku tip, sumy spočítať a uhradiť. Alebo môžete prepitné nechať v hotovosti. Niektoré reštaurácie si obslužné, spravidla vo výške desiatich percent, započítavajú priamo k účtu.

Prepitným hosť vyjadruje svoju spokojnosť s obsluhou a kvalitou jedla. Ak sa nechcete obsluhy dotknúť príliš nízkym tringeltom, majte na pamäti, že jeho výška by mala dosahovať 10-15 % z celkového účtu. I pri obedovom menu, v prípade vašej spokojnosti, na prepitné nezabúdajte.

 

Zdroje:
http://finance.idnes.cz/utratu-platte-klidne-kartou-spropitne-ale-davejte-v-hotovosti-p79-/karty.aspx?c=A091203_091616_bank_fib
http://zena.sme.sk/c/6016185/viete-aku-etiketu-treba-dodrziavat-v-restauracii.html

 

 

 

 

 

sledujte nás na sociálnych sieťach:
FacebookpinterestlinkedinyoutubeinstagramFacebookpinterestlinkedinyoutubeinstagram

zdieľať tento článok na:
FacebooktwitterpinterestlinkedinFacebooktwitterpinterestlinkedin