Mladí ľudia sa čoraz častejšie vyhýbajú pitiu alkoholu či prijímaniu iných návykových látok. Zdá sa, že aj vďaka pozitívnym trendom ako bol Suchý február vyrastá generácia, ktorá nám buduje budúcnosť bez alkoholu.
Kedysi boli výzvy ako Suchý január (ak ste to prehnali s alkohol počas predvianočných príprav) a Suchý február (ak ste sa rozhodli bez alkoholu pokračovať ďalej) skôr niečím, čo ľudia prečkali. Následne si mohli povedať, že to vydržali a prinieslo im to mnoho benefitov.
Súčasná generácia sa zamýšľa viac
Trend sa však posúva správnym smerom – minimálne pre naše fyzické aj psychické zdravie, čo je mimoriadne dôležité. Generácia Z (ľudia narodení v rokoch 1996 až 2010) postupne dosahuje dospelosť a začleňuje sa medzi ľudí v produktívnom veku. Oveľa viac sa zamýšľajú nad zdravím, najmä tým psychickým, a aj nad dôsledkami pitia alkoholu.

Preto pre nich nie je problém predĺžiť si Suchý február aj na ďalšie mesiace. A k tomu šíriť o tom povedomie. Napríklad prostredníctvom sociálnych sietí, ktoré sú pre generáciu Z alfou a omegou na získavanie informácií a dôležitých kontaktov. Súčasným trendom sú podľa britského denníka The Guardian nealkoholické drinky, prípadne drinky s minimálnym obsahom alkoholu.
Budúcnosť bez alkoholu nie je utópia
Podľa nedávnej správy výskumnej organizácie KAM (venujú sa oblasti hotelierstva a reštaurácií v Spojenom kráľovstve) pilo v roku 2023 alkohol pravidelne takmer o 50 % menej ľudí. Niektorí uviedli, že prestali piť úplne, iní sa vyjadrili, že si občas dajú alkoholický a občas nealkoholický nápoj. Tento trend (striedanie alkoholových nápojov a tých bez alkoholu) má zjavne aj svoj názov. Vo svete je známy pod pojmom zebra striping.
Budúcnosť bez alkoholu tak vôbec nie je utópia a zdá sa, že alkohol ako návykovú látku čaká podobný osud ako cigarety. Mnohí z nás ešte neboli na svete v časoch, keď boli cigarety všadeprítomné. Dobre si to však vieme predstaviť vďaka dobovým filmom či knihám – fajčilo sa v lietadle, u lekára, fajčili ťažko chorí ľudia aj tí, čo boli ešte takmer deťmi.

Zmenilo sa to, keď sa začalo čoraz viac lekárov prikláňať k tomu, že nikotín je nielen návyková, ale aj rakovinotvorná látka. Začali verejne hovoriť o tom, že má na ľudské telo devastačné účinky. Aktuálne začína byť v spoločnosti čoraz viac prítomný podobný naratív v súvislosti s alkoholom.
Pridávajú sa k nemu aj influenceri. Propagujú eventy bez alkoholu, počas brunchov si dávajú perlivú minerálku a v stories zdieľajú správy výskumníkov o škodlivosti pitia. Získavajú si tým sympatie nielen z odborných kruhov, no predovšetkým od bežných ľudí, ktorých inšpirujú k tomu, aby obmedzili spotrebu alkoholických nápojov.
sledujte nás na sociálnych sieťach:zdieľať tento článok na: