zdieľať tento článok na:
FacebooktwitterlinkedinFacebooktwitterlinkedin

Gastro biznis na Slovensku zažíva obrovskú ranu. Doslova zo dňa na deň prišli mnohé reštaurácie o zákazníkov a tým aj o obrat a tržby potrebné pre samotnú existenciu. Odhadujem, že dve tretiny gastro prevádzok po posledných vládnych opatreniach úplne zatvorilo a ďalšie to pravdepodobne čaká. Niektoré ešte skúšajú výdaj cez osobný odber alebo donášku ale čas ukáže, či a ako to budú zvládať ďalej. Ako sa s touto neľahkou situáciou vysporiadali vo firme, ktorá vlastní 5 gastro prevádzok a pivovar nám porozprával social media manager Bratislavského Meštianskeho Pivovaru, Dominik Madaj.

Ako sa vás dotkli mimoriadne opatrenia vlády, na základe ktorých sa museli zavrieť pre hostí všetky reštaurácie?

Tieto nariadenia sa nás dotkli rovnako, ako každej inej prevádzky. Sú to neočakávané,  a preto mimoriadne ťažké časy pre každého podnikateľa, nie len pre tých čo podnikajú v segmente gastronómie. Okolnosti nás prinútili zatvoriť prevádzku pivovaru na Drevenej ulici a prevádzku reštaurácie Mecheche na Nedbalovej. Otvorená je už iba prevádzka pivovarskej reštaurácie na Dunajskej ulici, aj to iba rozvoz jedál a nápojov. Táto služba je u nás novinkou, pred tým sme ju neponúkali, ani nerealizovali. Snažíme sa aspoň takto fungovať v tejto zložitej situácii.

Dominik Madaj, social media manager nám porozprával ako to zvládajú v Pivovarskej reštaurácii na Dunajskej v Bratislave

Pocítili ste už pred tým pokles návštevnosti? Bolo cítiť na zákazníkoch obavy?

Približne začiatklom februára, ako sa zastavil turizmus z Číny a výrazne poklesol aj z ostatných častí sveta, začali títo turisti citeľne chýbať, ktorým zjavne chutí naša kuchyňa, aj naše pivo. Prevádzka na Dunajskej fungovala s citeľným prepadom tržieb uź od začiatku roka a od okamihu, kedy sa objavili prvé potvrdené prípady koronavírusu na Slovensku, klesala kontinuálne. Návštevnost začiatkom minulého týždňa (9.3.2020), už klesala rapídne až o 75%. Myslím, že ľudia globálne začali pociťovať strach, čo sa odzrkadlilo práve na návštevnosti. Pozvoľna Bratislava večer pripomínala mesto duchov a ľudia sa začali pochopiteľne (a múdro) viac zdržiavať doma.

Aké zmeny ste vo vašich prevádzkach následne uskutočnili?

Najskôr sme  v prevádzkach zaviedli fungovanie len na „polovičný“ režim, to znamená, že časť reštaurácie bola zatvorená. Avšak s posledným nariadením vlády  nebolo možné už fungovať ani takto. Pristúpili sme preto k najoptimálnejším  možnostiam, ktoré pripadali do úvahy. Ako som už spomínal, dve z troch bratislavských prevádzok sme zavreli úplne. 

Spustili sme službu  rozvozu jedál pre zákazníkov. Samozrejme, nerobíme iba donášku, naši zákazníci  si môžu prísť po jedlo aj osobne, priamo na prevádzku. Dovnútra ich síce nemôžeme pustiť, ale urobili sme si provizórny výdaj pred prevádzkou, kde všetkých  s radosťou obslúžime a všetko potrebné, hygienicky zabalené podľa želania pripravíme.

Zaviedli sme aj nové hygienické opatrenia, či už v rámci prevádzok, alebo donášok. Všetci naši zamestnanci musia pri práci používať rúška a ochranné rukavice. Pred každou zmenou im meriame teplotu. Autá v ktorých rozvážame, ako aj platobné terminály pre platbu kartou po každej jazde dezinfikujeme. Okrem toho jedlo v kuchyni kuchári okrem termo-obalov balia aj do papierových krabíc, ktoré si zákazník otvorí až doma, takže jedlo má až 2 obaly. Snažíme sa tak zabezpečiť ochranu a zdravie našich zákazníkov, rovnako aj našich zamestnancov. 

Okrem termo obalov tu balia donášku aj do takýchto šikovných krabíc

Ako sa rozvoz jedál zatiaľ uchytil? Majú vaši zákazníci záujem o jedlá aj formou donášky?

Áno, ale musíme opäť zdôrazniť, že je to pre nás všetkých úplná novinka, takže sa učíme za pochodu. Myslím, že potenciál to má aj keď zatiaľ to nie je vôbec rentabilné. Samozrejme chce to troška času na doladenie a úplné vychytanie zádrheľov a samozrejme aj trochu štastia aby nám to v rámci krízových opatrení nezakázali. Pociťujeme to všetci aj s naším personálom ako službu a poďakovanie našim verným zákazníkom. Ohlasy sú zatiaľ pozitívne, čo nás veľmi teší, motivuje a veríme, že dopyt sa bude zvyšovať. 

Ponúkate aj dovoz vášho vlastného čapovaného piva, čo je výborný nápad. Čo si u vás ľudia najviac objednávajú?

V čase obeda si ľudia najviac objednávajú denné menu. Výber sme však boli nútení, kvôli personálu znížiť iba na jedno jedlo, namiesto obvyklej ponuky dvoch jedál na menu. Potom sú to samozrejme naše overené a obľúbené klasiky, ako napríklad grilované rebrá, panenka z grilu, perkelt, sviečková, hovädzí guláš. Áno, pivo ide tiež. Ponuku sme trochu upravili a naše domáce ležiaky ponúkame teraz za zníženú cenu. Tým, že je teraz veľa ľudí doma, aj veľa ľudí pracuje z domu, teda nemusia autom, bežne si k obedu či večeri objednajú fľašku, alebo dve. Dokonca často mávame objednávky na donášku čisto iba pivka, možno aj preto, aby tá karanténa nebola taká smutná.

Obľúbeným na dovoz je aj ich vlastné čapované pivo, ktoré sa dá objednať v plastových fľašiach

Patrí vám aj unikátna reštaurácia a tapas bar Mecheche, ktorú ste tiež zatvorili. Ponúkate na dovoz aj jej sortiment?

Áno reštaurácia Mechechce je tiež zavretá, lebo tým že funguje aj ako bar  sa otvárala až popoludní (od 17hod.). Ale víno a prosecco, ktoré sme v Mecheche ponúkali vieme podľa ponuky tiež doručiť, ak by bola chuť.

Aká je situácia vo vašich prevádzkach vo Viedni a Kittsee? Líšia sa rakúske opatrenia od tých slovenských?

Bohužiaľ, vzhľadom na vážnu situáciu, ktorá sa deje aj u našich susedov v Rakúsku, sme boli nútení zavrieť aj náš viedenský pivovar Bürgerliche Brauerei. Tam je situácia ešte komplikovanejšia ako u nás na Slovensku.Vo Viedni návštevnosť podnikov začala silno klesať oveľa rýchlejšie. Problém  vznikol aj s personálom, ktorý dochádzal z Bratislavy a taktiež  s dodávkou  čerstvých surovín. Tiež sme boli nútení zavrieť aj reštauráciu Grundios na zámku v Kittsee. Tú sme z opatrnosti uzatvorili ako prvú, keďže práve v Kittsee boli potvrdené jedny z prvých prípadov nákazy Covid 19 v okolí Bratislavy. Slováci, ktorí by vycestovali za prácou do Rakúska by museli po návrate ostať v 14 dennej karanténe, takže je pre nás nemožné tieto naše podniky prevádzkovať. 

Samozrejmosťou sú prísne hygienické opatrenia a ochranné pomôcky personálu.

Ako to vidíte ďalej?

To je veľmi ťažká otázka vzhľadom na to, že situácia sa každým dňom mení a počet nakazených ešte nekulminoval. Snažíme sa robiť všetko, čo sa dá, ale hlavne myslieť pozitívne a nevzdávať sa, ale nikto z nás nevidí do budúcna, tak nám ostáva len čakať. Teraz je už len otázka, ako dlho bude celá táto epidémia trvať, od toho sa budú odvíjať všetky budúce kroky. Dúfame, že aj náš štát sa pochlapí a preukáže podporu malým a stredným podnikateľom, aby sme tieto ťažké časy spoločne čo najlepšie zvládli. 

Dominikovi ďakujem za rozhovor a všetkým podnikateľom v gastre aj ostatným držím palce, nech túto situáciu zvládneme v zdraví a dúfajme, že to celé nebude trvať príliš dlho. Ponuku Bratislavského meštianskeho pivovaru na Dunajskej ulici alias Pivovarskej reštaurácie nájdete aj u nás v prehľade donášok www.menucka.sk/donaska. Ak aj vy ponúkate donášku, napíšte nám na info@menucka.sk a radi vašu ponuku zaradíme bezplatne do tohto prehľadu. Posielajte nám kľudne aj akékoľvek tipy na donášky, najmä v menších mestách a obciach aby sme zmapovali donášky po celom Slovensku. Viac info tu. Ďakujeme za spoluprácu.

foto: Dominik Madaj

zdieľať tento článok na:
FacebooktwitterlinkedinFacebooktwitterlinkedin

sledujte nás na:

FacebooklinkedininstagramFacebooklinkedininstagram