Ako jedlo ovplyvňuje naše telesné pachy: Z niektorých potravín budete mať sladkú vôňu, na TOTO si zas dajte pozor

1190
Potraviny, po ktorých smrdíme

To, že po zjedení cesnaku sa nám jeho aróma vylučuje nielen z dychu, ale aj potnými žľazami, už vieme. Avšak aj rôzne ďalšie potraviny, najmä ovocie a zelenina, môžu ovplyvniť náš telesný pach. Niektoré pozitívne, iné zas negatívne. Prečo to tak je a ktoré jedlá sú najaromatickejšie?

Bežný telesný zápach je spôsobený prítomnosťou baktérií na našej pokožke. Tieto baktérie metabolizujú bielkoviny a cukry nachádzajúce sa v pote. Preto môže byť ľudský pach vždy iný – veľmi totiž záleží na tom, čo a kedy ste jedli. Samozrejme, najväčší podiel na tom, ako je nás cítiť, majú genetika, osobná hygiena a zdravie. Môže sa teda ľahko stať, že ste zdravý, športujete, zdravo sa stravujete a aj tak občas páchnete (nič v zlom, samozrejme).

Poďme sa teraz pozrieť na to, ako náš pach ovplyvňujú jednotlivé potraviny, respektíve skupiny potravín:

Korenisté jedlá

Pri korenistých a pikantných jedlách ide skôr o to, že zahrievajú telo zvnútra, zvyšujú termoreguláciu a viac sa potíme. To znamená, že čím viac potu, tým viac telesného pachu. Samozrejme, niektoré pikantné jedlá, ako cesnak či cibuľa, obsahujú látky, ktoré sa vyplavujú do krvi a následne ich telo vylučuje pľúcami (dych) a pórmi (pot). Takže ak sa chystáte na prvé rande, dobre si premyslite, či si dáte ten cesnakový langoš…

Alkohol

Alkoholový telesný zápach je kategória sama o sebe a mnohým je veľmi dobre známy. Nie je totiž nič príjemné, keď na vás zblízka rozpráva človek potužený niekoľkými pohárikmi. Samotný alkohol sa po konzumácii metabolizuje na acetát, respektíve kyselinu octovú. Táto látka sa vylučuje potom, preto ten kyslastý zápach.

Ultraprocesované potraviny

O tom, čo sú to ultraprocesované potraviny a prečo by sme si na ne mali dávať veľký pozor, ste si mohli prečítať v tomto článku. Ďalším ich negatívnym dopadom je fakt, že vďaka obsahu veľkého množstva rafinovaného cukru majú vysoký glykemický index a narúšajú chemické zloženie krvi. Ak sa následne niektoré z týchto chemikálií vylúčia cez pot, budete zapáchať.

Zdroj: Canva

Listová zelenina

Je zdravá, je chutná, je plná vitamínov a smrdíme po nej. Reč je o listovej zelenine, brokolici či karfiole, po ktorých skutočne páchneme. Táto zelenina obsahuje pomerne veľké množstvo síry, ktorá má arómu hnilých vajec. Jasné, že nebudete smrdieť ako zhnité vajce, no kožné baktérie spolu so sírou vylúčenou potom vytvárajú špecifický telesný pach.

Červené mäso

Mäso, najmä to červené, je tiež na zozname potravín, ktoré podporujú telesný zápach a sú bohaté na síru. Ak sa vám zdá, že po konzumácii hovädzieho hamburgera vaša stolica zapácha o čosi viac, našli ste vinníka. Pred niekoľkými rokmi sa uskutočnila aj istá štúdia, kde porovnávali arómu potu mužov, ktorí boli vegetariáni a mäsožravci. Zápach potu hodnotili ženy, ktoré sa vo veľkej miere zhodli, že pot vegetariánov je menej štipľavý. No a pokiaľ si chcete prečítať viac o benefitoch, ktoré prináša nižšia konzumácia jedla, odporúčame vám rozhovor s uznávaných gastroenterológom Ladislavom Kužeľom.

Špargľa

Už sa vám niekedy stalo, že ste zjedli špargľu a následne ste sa zľakli, prečo váš moč smrdí ako síra? Špargľa totiž obsahuje zlúčeninu, ktorá má veľmi špecifický zápach. Táto zlúčenina je vysoko rozpustná vo vode, prechádza vaším telom takmer okamžite po konzumácii špargle.

Zdroj: Canva

Po akých potravinách bude náš telesný pach sladší?

Čím viac vlákniny zjete, tým bude vaše vnútro „čistejšie“ a váš pach príjemnejší. Vedeli ste, že jablká obsahujú antibakteriálne činidlo, ktoré bojuje proti zápachu z úst? Ak sa vám teda zdá, že váš dych nie je nič moc, jedzte viac jabĺk.

Váš pot bude o čosi sladší vďaka konzumácii citrusového ovocia, najmä pomarančov, citrónov a tiež ananásu. Okrem toho kyseliny v týchto plodoch spôsobujú, že voda vyplavuje z tela viac toxínov. Zaujímavý vplyv má aj jogurt s probiotickými kultúrami. Tie pomáhajú v tráviacom trakte neutralizovať zlúčeniny síry, ktoré sa následne nedostanú do potu. Na zlúčeniny síry rovnako dobre pôsobí aj zelený čaj, ktorý ich neutralizuje. Okrem toho bude váš dych vďaka pitiu zeleného čaju oveľa sviežejší.

Ďalšie jedlá, ktoré pozitívne ovplyvňujú telesný pach:

  • Zeler
  • Kmín
  • Voda s citrónom
  • Škorica
  • Kardamón
  • Paradajky
  • Kokosový olej
  • Rozmarín
  • Šalvia
Zdroj: Canva

Ako poraziť zápach?

Pri zápachu z úst je to jednoduché – umyte si zuby, dajte si žuvačku, použite zubnú niť alebo žujte mätu. No na to, ako sa zbaviť zápachu z potu, zatiaľ nikto nič nevymyslel. Musíte sa teda naučiť, ako jednotlivé jedlá ovplyvňujú telesný zápach, poprípade jesť viac potravín, po ktorých je vaša aróma sladšia.

Zdroj 1 / Zdroj 2

zdieľať tento článok na:
FacebooktwitterlinkedinFacebooktwitterlinkedin
reklama