Ako by mal vyzerať dobrý líder v gastro segmente? Definuje ho týchto 6 vlastností

203
líder v gastro segmente

Byť dobrý líder v gastro segmente je niekedy ešte náročnejšie ako v iných odvetviach. Práce je veľa, často sa kopí a jeho zamestnanci musia tvrdo robiť dlhé hodiny na nohách. Dobrý líder však stojí nad nimi s ochrannou rukou, motivuje ich k lepšiemu výkonu a udržuje v tíme dobrú náladu aj počas náročných dní, víkendov či sviatkov.

Ak pracujete v oblasti gastronómie, určite ste sa stretli s rôznymi typmi šéfov, majiteľov reštaurácií či samotných šéfkuchárov, ktorí viedli tímy. Nie vždy by ste ich definovali ako dobrých a inšpiratívnych lídrov, aj keď zo seba vydávali maximum.

Pre tých, ktorí sa rozhodli viesť tím ľudí v reštaurácií, sme spísali pár vlastností naozaj dobrého lídra na čele kuchyne. Text však môže byť prínosný pre oveľa širšiu skupinu ľudí. Nielen pre tých, ktorí stoja na čele tímu, ale v neposlednom rade aj pre tých, ktorí tvoria jeho srdce a bez ktorých by vedenie nemalo zmysel.

Trpezlivosť a rozvaha na prvom mieste

Človek na čele gastro tímu sa denne stretáva s desiatkami výziev. Možno už na ne ani nereaguje s prekvapením. Nedodali dostatok tovaru alebo, naopak, prišlo 10 kilogramov petržlenu namiesto jedného? Niekto sa porezal a potrebuje ranu zašiť? Dvaja kuchári sa pohádali a odmietajú spolu pracovať na jednej zmene? Nič z toho by ho nemalo prekvapiť. Dobrý líder musí disponovať trpezlivosťou a rozvahou, k situáciám pristupovať s chladnou hlavou a veci riešiť promptne. Každý deň, bez výnimky a krok za krokom tak, aby bol jeho tím spokojný s finálnym výsledkom.

Do práce sa púšťa rovnakým dielom


ODPORÚČAME VÁM:

Ste zákazník reštaurácií?
Pozrite si denné menu v okolí. Ste majiteľ alebo manažér reštaurácie?
Pridajte sa na portál Menučka
a uverejňujte tu Vaše menu.
Priama registrácia tu.

Veľkou inšpiráciou bude šéf, ktorý bude v práci prvý a bude odchádzať medzi poslednými. Jeho chuť do práce automaticky preskočí na celý tím a keď si bude sám viazať zásteru a pracovať rovnakým dielom, jeho tím to maximálne ocení. Samozrejme, že má aj iné povinnosti a kompetencie, ktorým sa musí počas dňa venovať, ale keď kuchári aj čašníci budú vidieť, že pravidelne prikladá ruku k dielu, vybuduje si u nich úctu a rešpekt. Pozor však, tento model platí aj opačne. Šéf pozerajúci unudene do telefónu môže v tíme veľmi ľahko vyvolať reťazovú reakciu nezáujmu až letargie.

Naladení na jednej vlne

Na tom, aká atmosféra v tíme panuje, naozaj záleží. Či už si to pripúšťate alebo nie, produktivita tímu stúpa priamoúmerne s tým, aká je v tíme nálada. Obzvlášť v prípade kuchýň, kde musíte bok po boku často stráviť aj viac ako 10 či 12 hodín denne. Dobrý líder v gastro segmente odhalí mieru sarkazmu a vtipov a naladí sa na rovnakú vlnu so svojím tímom. Pracovný čas tak ubehne rýchlejšie a ľudským správaním získa ešte viac už toľko opakovaného rešpektu od svojho tímu.

líder v gastro segmente
foto: Canva

Pozná ich ako svoju rodinu

Kto s kým sa bude rozprávať, ale práca im pôjde práve preto od ruky. Kto sa bude zabávať a prácu bude zanedbávať. Kto je produktívnejší ráno a kto večer? Kto sa nemôže vystáť, pohádal sa, má doma choré dieťa, prechádza si rozchodom alebo uvažuje o zmene? Odpovede na všetky tieto otázky (a ešte oveľa viac, uviedli sme len zopár príkladov) by mal mať naozaj dobrý šéf v malíčku. Mal by na ne myslieť predovšetkým pri plánovaní pracovných zmien, tak aby bola nálada v kuchyni výborná a efektivita práce čo najvyššia.

Nikdy nezabudne poďakovať

Milé a vľúdne slová, potľapkanie po chrbte alebo iná (finančná či darčeková) forma poďakovania pôsobia dobre na všetkých, nielen na zamestnancov v gastre. Tí sú však výnimoční tým, že dokážu skutočne zintenzívniť rýchlosť svojej práce, keď je to potrebné a urobia to tak, aby to nebolo na úkor kvality. Po dlhom dni s mnohými objednávkami sú všetci unavení, ale aj spokojní s dobre vykonanou prácou. Zlatým klincom na záver bude príjemné poďakovanie od šéfa za to, čo všetko jeho tím v ten deň stihol dobre urobiť.

V kuchyni sú si všetci rovní

“Pre mňa veľa znamenalo napríklad podávanie rúk – ráno, keď sme prišli do práce a večer po práci tiež. Šéfkuchár sa nás pred odchodom domov prišiel spýtať, či sme v pohode, či všetko stíhame a či od neho ešte niečo nepotrebujeme,” podelil sa so svojou skúsenosťou kuchár Peter Mlyniský. Aktuálne pôsobí v malej reštaurácii, no prešiel si aj veľkými podnikmi a hotelovými reštauráciami so skutočným náporom. Toto na ňom zanechalo veľmi pozitívny dojem.

Vedúci by mal presne takto k svojmu tímu pristupovať. Žiadna reťaz nebude držať pokope, ak sa roztrhne jedno očko, preto by mal líder vidieť všetkých rovnako. Každý článok od pomocnej sily až po čašníka zohráva dôležitú úlohu v tíme, ktorý by bez neho dobre nefungoval. Nasledovala by nervozita a chyby, ktorým sa dá ľahko vyvarovať práve tým správnym prístupom a neustálym motivovaním svojich zamestnancov.

zdieľať tento článok na:
FacebooktwitterlinkedinFacebooktwitterlinkedin
Sledujte nás na Facebooku