zdieľať tento článok na:
FacebooktwitterlinkedinFacebooktwitterlinkedin

Koronavírus má silný dopad na celý svet. Veľkú zmenu prežíva aj potravinársky priemysel, ktorý sa musí prispôsobiť zmene spotrebiteľského správania. Už teraz je jasné, že aj keď koronavírus ustúpi, trendy v stravovaní viac nebudú také, ako predtým. Môže za to napríklad fakt, že COVID-19 vznikol na čínskom trhu s exotickým mäsom.

1. Viac sa bude variť doma

Momentálne je to tak, že ľudia chcú jedlo, ktoré prišlo do kontaktu s čo najmenším počtom ľudí. I keď reštaurácie robia donášky alebo jedlo vydávajú, je citeľné, že sa začalo v domácnostiach oveľa viac variť. Tento trend má podľa prieskumu spoločnosti Technomic ešte niekoľko mesiacov pretrvávať. Stane sa aj to, že bude väčší dopyt po všetkých potravinách, polotovaroch či kuchynskom náčiní.

2. Zmena v reštauráciách

Očakáva sa, že niektoré reštaurácie budú kvôli koronakríze nútené zavrieť a zmení sa aj spôsob, akým fungovali doteraz. “Predpokladám, že sa reštaurácie budú viac orientovať na zdravé varenie, budú pracovať skôr s potravinami od lokálnych dodávateľov a budú viac dbať na hygienu. Pevne verím, že to v konečnom dôsledku našu gastronómiu posunie vpred,” povedala Kamila Slašťanová, majiteľka a zakladateľka portálu Menucka.sk.

3. Zdravšie stravovanie

V dôsledku pandémie dôjde k zvýšenému dopytu po ekologických, bio, vegánskych, vegetariánskych a iných zdravých potravinách. Koronavírus totiž predstavuje riziko najmä pre osoby so slabšou imunitou, s cukrovkou, srdcovo-cievnymi ochoreniami a obezitou. Dôkazom sú marcové výsledky spoločností, ktoré predávajú zdravé, ekologické či bio produkty. Ich predaje zaznamenali nárast až o 30 %. Ľudia budú taktiež siahať po produktoch, ktoré posilnia ich imunitný systém.

4. Ľudia sa budú báť chodiť na väčšie podujatia

Podľa spomínaného prieskumu 47 % opýtaných ľudí potvrdilo, že najbližšie mesiace si netrúfnu ísť na spoločenské podujatie, kde bude nakope veľa ľudí. To znamená, že ak tento rok budú otvorené nejaké food festy, príde na ne oveľa menej ľudí. Dobrá správa ale je, že keď koronavírus úplne pominie, ľudia nebudú mať problém opäť chodiť na festivaly, jarmoky či gastro podujatia a vychutnávať si tam dobré jedlo. Dbať sa ale bude na zvýšenú hygienu.

5. Dôraz na bezpečnosť potravín

Okrem zdravšieho stravovania budeme dávať väčší pozor na bezpečnosť a hygienu potravín a jedla. Podľa vyššie spomenutého prieskumu budú ľudia viac kupovať balené a konzervované suroviny a budú klásť väčší doraz na čistotu v reštauráciách. Koronavírus si totiž môžete domov priniesť aj na nákupe z obchodu. A ako sa tomu vyhnúť? Prečítajte si o tom viac v tomto článku.

6. Menší dopyt po exotických jedlách

Stále nie je dokázané, aké zviera/zvieratá môžu za vznik koronavírusu. Už teraz je však zrejmé, že dopyt po rôznych exotických potravinách či jedlách bude rapídne klesať. Taktiež sa predpokladá, že skrachuje veľa čínkych trhov, na ktorých sa predávajú netopiere, hady a iné netypické zvieratá určené na konzumáciu. V Číne je po novom dokonca zákaz konzumácie psov, čo bolo pre túto krajinu doposiaľ úplne bežné.

7. Lokálne produkty

Predpokladá sa, že spotrebitelia budú chcieť viac informácií o tom, odkiaľ pochádzajú potraviny, ktoré nakupujú. Viac budú kupovať od lokálnych predajcov, čím sa u nás zvýši dopyt po potravinách od slovenských výrobcov a, naopak, zníži sa dovoz zo zahraničia. Ľudia budú mať taktiež potrebu podporiť domácu ekonomiku a svojich krajanov, aby sme dokázali byť sebestační aj po koronakríze.

8. Väčšie zásoby

Doposiaľ u nás nebol veľký zvyk robiť si v domácnostiach väčšie zásoby jedla. Aj to sa už zmenilo a táto zmena má trvať až dovtedy, kým sa o koronavíruse neprestane úplne rozprávať.

9. Online nakupovanie

Spotrebitelia chcú čo najviac obmedziť kontakt s davom, preto sa vo svete zvýšil dopyt po online nákupe potravín až o 135-krát. Tento trend má ale postupne klesať, no stále bude viac online nákupov ako pred pandémiou.

Či už bude dopad koronavírusu trvať niekoľko týždňov, mesiacov či najbližšie roky, už teraz je jasné, že jeho vplyv na rôzne segmenty bude obrovský. Čaká nás mnoho zmien, ktorým sa budeme musieť prispôsobiť.

Zdroj: www.food.ndtv.com, www.forbes.com

Foto: Unsplash

zdieľať tento článok na:
FacebooktwitterlinkedinFacebooktwitterlinkedin

sledujte nás na:

FacebooklinkedininstagramFacebooklinkedininstagram