5 otázok, na ktoré by mali úprimne odpovedať všetci čašníci

7711
čašník
čašník

Každý majiteľ podniku vie, že dobré jedlo a príjemné prostredie niekedy nestačia. Rovnako dôležité je mať aj spokojných a usmiatych čašníkov, ktorí robia svoju prácu s nadšením. Ako získať relevantnú spätnú väzbu od svojich zamestnancov? Pomôže vám týchto 5 jednoduchých otázok.

Spokojný a usmiaty čašník nám dokáže spríjemniť deň, ba dokonca aj jedlo chutí lepšie. Ich práca je náročná a mnoho ráz finančne nedocenená, napriek tomu existujú reštaurácie, v ktorých majú zamestnanci stále úsmev na tvári.

Dôležité je pýtať sa ich a nehroziť im trestom, ak odpovedia úprimne a zo srdca. Pohľad čašníkov na reštauráciu je totiž úplne iný, ako pohľad majiteľa či marketingového manažéra. Denne sú v kontakte s viac či menej spokojnými zákazníkmi, a keďže sú v centre diania, vnímajú ich podnety oveľa citlivejšie.

čašník

Takýto feedback z takzvanej prvej ruky môže byť veľmi užitočný aj pre vedenie podniku. Každý majiteľ by sa mal spýtať svojich zamestnancov nasledovného otázky a vyvodiť z nich závery. Úprimná spätná väzba priamo od čašníkov môže posunúť vašu reštauráciu míľovými krokmi vpred.

1. Čo je dôvodom, pre ktorý ráno vstávaš do práce?

Motivácia je základným hybným pilierom každej práce. Ak vašich zamestnancov motivujú len peniaze, potom robíte niečo zle. Skúste sa ich narovinu spýtať, aké benefity by najviac ocenili a čo by ich motivovalo k lepším výkonom a väčšej spokojnosti v zamestnaní.

U väčšiny je to flexibilita práce či možnosť ústretového čerpania dovolenky. Uspejete možno aj s firemnými obedmi zdarma, niektorí možno túžia po kratšej pracovnej dobe… Moderným a efektívnym spôsobom motivácie sú aj team buildingy slúžiace na utužovanie pracovných vzťahov. K dobrému kolektívu je radosť sa ráno pripojiť. Nebojte sa ich správne motivovať a výsledok sa dostaví onedlho.

2. Aké skúsenosti si si priniesol/la z predchádzajúcej práce?

Pokiaľ nezamestnávate úplného nováčika v gastropriemysle, mali by ste si vypočuť skúsenosti vašich čašníkov z ich predošlých zamestnaní. Zväčša vás príjemne prekvapia inováciami, ktoré vám možno nenapadli.

Mnohí z čašníkov by aj radi priniesli svoje znalosti a schopnosti do súčasného zamestnania, žiaľ, nikto sa ich na ne nepýta. Naviac sa tak dostanete aj do zákulisia iných reštaurácií a môžete využiť know-how, ktoré vám predá teraz už váš čašník.

čašník

3. Ak by si mal/a vybrať jednu vec, ktorú by si zmenil/a na svojej práci, čo by to bolo?

Ako sme spomínali vyššie, práca čašníka je psychickou aj fyzickou záťažou. Čašník by sa mal riadiť pravidlom “náš zákazník, náš pán”, je celé dni na nohách a veľa ráz musí ustáť aj nepríjemnejšieho hosťa.

Samozrejme, každý čašník by na tretiu otázku v prvom rade odpovedal, že by si želal len príjemných zákazníkov, ktorí dokážu aj svoju sťažnosť poňať slušne. Možno však existujú veci, čo by zlepšili ich pracovný deň. Praktickejšie usporiadanie stolov v miestnosti, aby sa im lepšie obsluhovalo, ľahšie otváranie dverí na kuchyni či elektronické zariadenie, ktoré posiela objednávky hostí rovno do kuchyne. Čo by najviac ocenili vaši zamestnanci?

4. Je na jedálnom lístku niečo, čo nepovažuješ za chutné/hodné našej reštaurácie?

Verte či nie, aj na jedálnom lístku vašej reštaurácie sa môže nachádzať niečo, čo čašníci neradi servírujú. Zákazníci sa možno na určite jedlo častejšie sťažujú alebo sa čašníkov neisto pýtajú na zloženie toho, čo majú na tanieri.

Môže nastať aj opačná situácia, keď si zákazníci istý typ jedla veľmi chvália. Nemusia však patriť práve k najpredávanejším podľa vašej štatistiky z rôznych dôvodov – nachádzajú sa na neefektívnom mieste v menu karte alebo sú príliš drahé. Aj tieto pozorovanie čašníka môžu byť prospešné na to, aby ste napríklad nevyradili z menu jedlo, ktoré patrí k obľúbeným u pár stálych zákazníkov, no vám pripadalo neatraktívne.

čašník

5. Ako sa cítia zákazníci, keď odchádzajú z našej reštaurácie? 

Na predchádzajúci otázku nadväzuje aj posledná. Čašník je k hosťovi oveľa bližšie ako majiteľ a manažér reštaurácie, preto sa dokáže na jedálny lístok skôr pozrieť z jeho perspektívy. Neustále prichádza do kontaktu s reakciami hostí na jedlo, ktoré im servíruje, prijíma sťažnosti aj pochvaly. Prečo nevyužiť, že disponuje týmito vzácnymi poznatkami, získanými priamym pozorovaním?

Čašník je predsa najužším spojovacím bodom medzi hosťami a vedením podniku. Ak vám zamestnanec nebude vedieť odpovedať na túto otázku, nastáva zrejme chyba v komunikácii. Skúste mu odporučiť pýtať sa zákazníkov, ako sa im páčilo a či im servírované jedlo chutilo a o pár dní sa ho túto otázku spýtajte znova.

Ak ste majiteľom či prevádzkovateľom gastro podniku, využite týchto 5 otázok k zefektívneniu komunikácie medzi vami a čašníkmi. Otvorená debata s konkrétnymi cieľom zlepší pracovné vzťahy, spokojnosť na pracovisku a nakoniec aj spokojnosť samotných zákazníkov.

Mimochodom, oslobodením čašníkov je napríklad aj servírovanie švédskym stolovaním a vystavené jedlo v chafingu.

Zdroj: restaurantsuccess.touchbistro.com

Foto: pixabay.com, flickr.com

zdieľať tento článok na:
FacebooktwitterlinkedinFacebooktwitterlinkedin
referencie